20. تير 1396 - 11:24   |   کد مطلب: 17714
تعطیلات تابستان فرصت مناسبی است که کودکان فارغ از درس و تحصیل بر طبق علایق خویش به فعالیت های فرهنگی و هنری بپردازند و اوقات فراغت خویش را به نحوی شایسته پر کنند. در این گزارش با نهادهایی که برای اوقات فراغت تابستانی دانش اموزان برنامه ریزی می کنند گفتگو کردیه ایم.

به گزارش شبنم همدان،

در روزهای بلند و گرم تابستان کودکان و نوجوانان به دلیل فراغت از تحصیل اوقات فراغت بسیاری دارند که اگر درست برنامه ریزی شود می تواند در رشد و شکوفایی آنها مؤثر باشد. بسیاری از خانواده ها اوقاتی را فارغ از مشغله کاری به تفریح و فعالیت های مورد علاقه کودکان خویش اختصاص می دهند.

در خصوص اوقات فراغت کودکان و نوجوانان و نحوه برنامه ریزی این زمان  به بخش های مختلفی مراجعه کردیم و با نهادهایی که برای فراغت فرزندان ما برنامه ریزی می کنند گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید.

در این بخش با مرضیه احمدی و مرضیه جلیلی  مسئول کانون فرهنگی مسجد المهدی در بخش بانوان  و چند تن از هنر آموزان کانون فرهنگی  گفتگویی  انجام دادیم .

ضرورت وجود کلاس های تابستانی از نظر شما به عنوان مسئول فرهنگی مسجد المهدی چیست ؟

مرضیه احمدی اظهار داشت :3 ماه تابستان برای دانش آموزان شاید در دید نخست فرصت بسیار کوتاهی به نظر برسد اما در همین فرصت کوتاه افراد می توانند به جای اینکه بدون برنامه ریزی به کارهای غیر ضروری بپردازند  با انجام یک برنامه ریزی دقیق به فعالیت های ضروری و مورد علاقه خود بپردازند و این مساله  باعث نشاط و تاثیر گذاری در سایر فعالیت هایشان شود .

احمدی در خصوص  ضرورت تشکیل کلاس های فرهنگی در مساجد بیان کرد : از زمانی که حضرت رسول اکرم(ص) سنگ بنای مسجد را بنیان نهاد مساجد علاوه بر محل اجتماع مسلمانان محل تشکیل شورا و آگاهی و از اوضاع دیگر مسلمان ها بود در زمان دفاع مقدس مساجد پایگاه جمع آوری کمک های مردمی و اغزام نیرو به جبهه جنگ بود در زمان حال نیز مساجد محل فعالیت فرهنگی علیه جنگ نرم دشمن هستند.

 

چه کلاس های فرهنگی در مسجد تشکیل می شود و تفاوت آن با سایر کلاس های مشابه چیست ؟

مرضیه جلیلی ابراز داشت  : اکثر زنان خانه دار به همراه فرزندان خردسال خود در مساجد حضور پیدا می کنند. ممکن است این کودکان باعث مزاحمت دیگر نمازگران شوند به همین جهت در ایام ماه رمضان بخشی از حسینیه مسجد را به کارگاه اموزش نقاشی اختصاص دادیم. همچنین از طریق کانون فرهنگی مسجد المهدی در این مسجد کلاس های کاردستی ,زبان, ریاضی ,خیاطی ,رنگ آمیزی سفال ,احکام, کلاس آموزش قرآن تجوید و روخوانی و روانخوانی قرآن نیز  تشکیل می شود.

مربیان نمازگزار و کلاس هایی با شهریه اندک

وی افزود در مورد تفاوت کلاس های فرهنگی مساجد با سایر کلاس ها باید بگویم مربیان کلاس های کانون از نمازگزاران مسجد هستند و  شهریه  هر یک از کلاس ها بسیار پائین تر از کلاس های خارج از کانون فرهنگی است از طرف دیگر هدف اصلی این کلاس ها آموزش انس با مساجد و مشارکت در اقتصاد مقاومتی است به طور مثال در کلاس کاردستی از مواد دور ریز و یکبار مصرف استفاده می شود در کلاس رنگ آمیزی سفال پس از یادگیری هنر جویان می توانند با ارائه سفال های رنگ آمیزی شده دستمزد دریافت کنند.

 

زهرا رضایی در کلاس روانخوانی قرآن و احکام شرکت می کند از او می پرسم آیا این کلاس ها در پیشرفت او تاثیری داشته است ؟

رضایی گفت این کلاس ها در پیشرفت من بسیار مؤثر بودند. شاید هریک از ما به عنوان یک خانم خانه دار تحصیل کرده ادعا داشته باشیم که بسیاری از مسائل شرعی را با استفاده از توضیح المسائل به راحتی می فهمیم اما بسیاری از احکام نماز جماعت وجود دارد که ممکن است تا کنون با آن مواجه نشده باشیم و اگر شخصی در این مورد از ما سوال کند به او اشتباه پاسخ دهیم.

وی افزود:  کلاس ها به صورت متکلم وحده برگزار نمی شوند و با مشارکت در این کلاس ها علاوه بر اموزش قرانی با گفتگو با سایر خانم ها و یا حتی نوجوانان با تجربه آنان در مسائل مختلف اشنا می شویم.  به طور مثال تجربه هایی که  بانوان از آشپزی و یا درست کردن لوازم تزئینی منزل از موارد دور ریز دارند را بیان می کنند و یا گاهی اوقات کلاس های گفتگو محور با نوجوانان و انتظاراتشان  از والدین و بالعکس در این کلاس ها برخورد صحیح با فرزندانمان را نیز می آموزیم.

 

یکی دیگر از اماکن فرهنگی شهر کتابخانه ها هستند.  کتابخانه در گذشته تنها محلی برای ارائه کتاب بود اما امروزه کاربرد بیشتری پیدا کرده است و به یک نهاد قدرتمند فرهنگی تبدیل شده است. در ابن بخش با سمیه مجیدی  کتابدار کتابخانه کوثر و طاهره صمدی کتابدار کتابخانه اعتمادیه  در خصوص اوقات فراغت کودکان و نوجوانان گفتگویی انجام دادیم .

برنامه های اوقات فراغت کتابخانه ها/ کلاس و آموزش در جوار کتاب و کتابخوانی

سمیه مجیدی کتابدار کتابخانه کوثر اظهار داشت: در طول سال برنامه های مختلفی برای ارائه کمک های درسی به  دانش اموزان برگزار می شود از جمله کلاس های ریاضی و زبان. اما در فصل تابستان علاوه بر کلاس های اموزشی  کلاس قصه گویی , رو خوانی قرآن ,نقاشی, کاردستی و نقد کتاب و معرفی کتاب  را برای اعضا کتابخانه برگزار می کنیم .

طاهره صمدی اظهار داشت :کلاسهای فوق برنامه در کتابخانه اعتمادیه به فصل تابستان محدود نمی شود بلکه در طول سال کلاس های گوناگونی برای هنر جویان برگزار می شود. کلاس شاهنامه خوانی برای کودکان ,کلاس خوشنویسی ,کلاس آموزش بافتنی ,کلاس روخوانی قرآن ,کلاس قصه گویی با توجه به وجود سالن کنفرانس در کتابخانه اعتمادیه در نظر داشتیم بخشی را نیز به برگزاری کلاس  تئاتر و اجرای آن اختصاص دهیم .

مدیر مهد غنچه های ایران: باید به کودکان فرصت کافی برای بازی با همسالانشان بدهیم

ونوس چایانی مدیر  مهد کودک غنچه های ایران است که در برنامه ریزی اوقات فراغت بخشی از کودکان شهر فعالیت دارد. از وی در مورد کلاس های تابستانی کودکان پیش دبستانی اظهار داشت: از نظر من در فصل تابستان بهتر است کودکان را درگیر کلاس های مختلف نکنیم و اجازه بدهیم با فراغ بال کلاس مورد خود را تعیین کنند. باید بگذاریم کودکان زیر سن دبستان فرصت بیشتری برای کودکی و بازی با دوستان خود داشته باشند. در مهد غنچه های ایران کلاس سفال  ,نقاشی ,موسیقی, ژیمناستیک ,زبان ,نمایش خلاق, برای کودکان در نظر گرفته شده است. همچنین بازدید از مدرسه طبیعت نسیم جزء برنامه های تابستانی ما است. کودکان در این مدرسه از نزدیک با حیوانات خانگی آشنا می شوند و در فضای آزاد بازی می کنند و پرورش  گیاهان را از نزدیک لمس می کنند .

انتهای پیام / 

دیدگاه شما

آخرین اخبار