13. تير 1395 - 10:46   |   کد مطلب: 10851
در راستای فرهنگ سازی و بالا بردن سرانه مطالعه کشور
تدابیر نهاد کتابخانه های عمومی در جذب کودکان و نوجوانان
برای جذب حداکثری کودکان و نوجوانان به کتاب و کتابخوانی، کتابدارهای بخش کودک تحت آموزش ویژه ای قرار می گیرند.

به مناسبت شروع فصل تابستان و تعطیلی مدارس، خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شبنم همدان به اداره ی کل کتابخانه های استان همدان رفت تا در گرمای طاقت فرسای تابستان دریچه ای را بسوی کتاب و کتابخوانی بگشاید. محسن نجفی خواه کارشناس امور فرهنگی اداره کل کتابخانه های استان همدان در مصاحبه ای در مورد رسالت نهاد کتابخانه های عمومی  و نحوه پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان گفت:
کتابخانه های عمومی محلی هستند برای به امانت دادن و به اشتراک گذاشتن کتاب هایی که  مخاطب آنها عموم مردم در سنین مختلف می باشد. با توجه به اینکه تعداد کثیری از مخاطبین این نهاد کودک و نوجوان هستند بخش ویژه ای تحت عنوان کانون پرورشی فکری کودک و نوجوان به آنها اختصاص داده شده است . در این بخش ها برای سهولت دسترسی کودکان کتاب ها و مجلات مخصوص کوکان در قفسه هایی با ارتفاع کم قرار دارد. با در نظر گرفتن اینکه کودکان و نوجوانان نسبت به بزرگسالان اوقات فراغت بیشتری دارند، می توانند وقت بیشتری را در کتابخانه ها سپری کنند لذا کتابخانه های عمومی جهت غنی سازی اوقات فراغت آنها علاوه بر رسالت اصلی خود (معرفی کتاب ها، امانت دادن کتاب و ...) به فعالیت های فرهگی خاص ویژه اوقات فراغت می پردازند . این فعالیت های فرهنگی عبارتند از : جمع خوانی کتاب،کلاس های قصه گویی (توسط اشخاص متخصص)،کلاس های قرآنی، آموزش خوشنویسی، نقاشی، کاردستی، مسابقات کتابخوانی ویژه کودک و نوجوان و برگزاری جشنواره رضوی در قالب نقاشی، از جمله این فعالیت ها هستند.

وی افزود: علی رقم ممنوعیتی که کتابخانه های شهری در برگزاری کلاس های آموزش زبان انگلیسی، خیاطی، گلدوزی و ...دارند کتابخانه های روستایی با توجه به عدم دسترسی روستاییان به آموزشگاه های مختلف،این قبیل کلاس ها را برگزار می کنند.

او در مورد  فعالیت فرهنگی این نهاد  ادامه: 
کتاب ها ژانر و موضوع ثابت و راکدی ندارند اما با توجه به رسالت کاری کتابخانه های عمومی، فعالیت های فرهنگی ثابت است و به همان شکل سابق صورت می گیرد.

نجفی خواه در مورد مشتاق کردن  کودکان و نوجوانان به کتاب و کتابخوانی گفت:
از آنجایی که این رده سنی توجه زیادی به ظاهر هر چیز دارند، زیبا سازی محیط کتابخانه از جمله اولویت های ما در کتابخانه ها است. همچنین به روز بودن کتاب ها و گستردگی موضوعات نیز موجب استقبال مخاطبین کود و نوجوان می شود.  طبق نظر سنجی انجام‌شده برخورد کتابدار در جذب کودکان تاثیر زیادی دارد، بنابراین کتابدارهای بخش کودک تحت آموزش ویژه ای قرار می گیرند.
او از توجه خاص نهاد کتابخانه ها به بانوان خبر داد و گفت : بخشی از کتاب های موجود، مختص به بانوان است،لذا در مناسب هایی مانند روز پرستار، روز مادر، دهه کرامت و...برنامه های نقد و بررسی، معرفی کتاب های ویژه بانوان و مسابقات کتاب خوانی ویژه بانوان برگزار می گردد.

 

انتهای پیام / ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار