18. شهريور 1399 - 10:55   |   کد مطلب: 7316
با توجه به اینکه اوقات فراغت یکی از روش هایی است که به زنان کمک می کند تا ضمن شرکت در فعالیت های اقتصادی توجه ویژه ای به سلامتی خودشان هم داشته باشند اما اختصاص یافتن بیشترین ساعات روز در محیط کارباعث شده است که فرصت کمتری برای پرداختن به اوقات فراغت باقی بماند .
سردرگمی زنان شاغل میان اوقات فراغت و خانه داری

به گزارش خبرنگار شبنم ها به نقل از  آفتاب دل، نیمی از جمعیت استان کردستان را بانوان تشکیل می دهند، زنانی سخت کوش که همواره توانسته اند در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی موفق عمل کنند اما گاهی یک نوع سردرگمی در میان زنان شاغل بوجود می آید که کار خانه داری را با اوقات فراغت خود اشتباه می گیرند و هنوز نگاهشان به موضوع سرگرمی و اوقات فراغت شان متفاوت است.

 تاکنون در خصوص پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان حرف های زیادی زده شده است؛ اما در این میان به اوقات فراغت زنان که پایه های اصلی شکل گیری یک خانواده ی سالم هستند و نقش انکارناپذیری را در حفظ سلامت روان بقیه ی افراد خانواده دارند، پرداخته نشده است.

امروزه تفریح و گذران مناسب اوقات فراغت وسیله ای موثر برای پرورش قوای فکری، جسمی و اخلاقی افراد است  اما متاسفانه می بینیم که کمترین توجه به بانوان توسط خودشان صورت نمی گیرد .

 

اگر چه اشتغال توانمندی‌های اقتصادی، اجتماعی بانوان را افزایش، اما جدا از بهبود سبک زندگی  و رشد و پیشرفت زنان با دغدغه هایی نیز همراه است که بین خانه داری و اوقات فراغتشان یک نوع سردرگمی را بوجود آورده اند .

 

 

اختصاص بیشترین ساعات روز در محیط کار سبب می شود که بانوان کُردستانی فرصت کمتری را برای پرداختن به اوقات فراغت و سلامتی خود داشته باشند .

 

در حقیقت، مادران رکن اصلی نشاط و شادابی را در جامعه به خود اختصاص داده اند؛ ولی متأسفانه بسیاری از آنان به دلیل گرفتار شدن در انواع مختلف مسئولیت های داخل و خارج از خانواده، فرصت پرداختن به خود را به دست نیاورده و به مرور زمان، دچار افسردگی و نگرانی های ذهنی مزمن می شوند که علاوه بر وارد شدن فشارهای عصبی فراوان، آنان را نسبت به انجام فعالیت های ورزشی و تفریحاتی هرچند کوچک نیز بی انگیزه می کند و تبعات افسردگی و خستگی آنان، به خوبی در چهره ی خانواده آشکار می شود.

بانوان شاغل به دلیل عهده دار بودن مسئولیت نظارت بر فعالیت های خانه و محل کار، زمان کافی برای پرداختن به تفریح و ورزش ندارند و با این اوصاف، متأسفانه رسیدگی به امر خطیر سلامت جسم و روح را جزو اولویت های کار خود قرار نداده و در واقع سلامت خود را فدای سایر فعالیت ها و وظایف می کنند ولی این نوع تفكر نه تنها صحیح نیست بلكه خستگی، دلمردگی و كسالت فردی را نیز به همراه دارد.

غنی سازی اوقات فراغت بانوان نیازمند بسترسازی فرهنگی خاصی است  که لازم است در اولویت کاری متصدیان و مسئولان امر استان قرار گیرد تا افق روشنی پیش روی بانوان در جهت کار و سلامتیشان ترسیم گردد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار