26. فروردين 1403 - 11:39   |   کد مطلب: 25552
به گفته وزیر نیرو، طعم و بوی نامطبوعی که مردم همدان بخاطر آب خروجی از تصفیه‌خانه شیخی‌جان احساس می‌کنند با ایجاد واحد ازن‌زنی برطرف می‌شود و آب گواراتر می‌شود اما لازم است مردم به شایعات پیرامون بیماری‌زا بودن آب توجه نکنند چراکه طبق گفته کارشناسان و مسئولان، آب از سلامت کافی برخوردار است.

به گزارش شبنم‌ها مشکل آب همدان بالاخره با تکمیل طرح آبرسانی از سد تالوار به همدان حل شد اما با رفع کم‌آبی و بعضاً بی‌آبی، طعم و مزه و سلامت آب شهر همدان موضوعی بود که در ماه‌های اخیر بر سر زبان‌ها افتاد.

دانشگاه علوم پزشکی همدان، آبفا، آب منطقه‌ای و دیگر مدیران و مسئولان استانی هر کدام بصورت مجزا سلامت آب همدان را تایید کردند.

سلامت آب همدان منطبق با استانداردهای جهانی است و به گفته مسئولان استانی حتی بالاتر از استاندارد بهداشت جهانی است.

گره موضوع طعم و مزه آب شهر همدان که این روزها در رسانه‌ها و در بین مردم مطرح شده بود با سفر وزیر نیرو و بازدید از تصفیه‌خانه شیخی جان و البته پیگیری و قول مساعد برای نصب دستگاه ازون زنی باز شد.
 

آب همدان طعم بدی ندارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبنم‌ها با اشاره به اینکه برخی از شهروندان نسبت به بو و طعم آب در همدان انتقاد دارند، گفت: دلیل اصلی این موضوع ذائقه همدانی‌ها است چراکه آب از ورودی سد تالوار با آب سد اکباتان متفاوت است.

 

فرهاد بختیاری‌فر با بیان اینکه به هیچ عنوان قبول ندارد که آب همدان طعم و بوی مناسبی ندارد، افزود: با این وجود وزیر نیرو با حضور در همدان اعلام کردند که کیفیت آب در همدان با نصب برخی دستگاه‌های ازون‌زنی بهبود پیدا می‌کند.

 

وی خاطرنشان کرد: بازهم تاکید می‌کنم ذائقه مردم همدان به آب سد اکباتان عادت کرده و تأمین آب از سد تالوار موجب شد تا مردم احساس کنند آب کیفیت ندارد درحالی که همه این موارد به ذائقه مردم بازمی‌گردد.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه پیش از آنکه آب همدان از سد تالوار تأمین شود شاهد بودیم مردم آب مورد نیاز را از چشمه صلوات می‌آوردند، تصریح کرد: مردم سال‌های سال است از همین چشمه استفاده می‌کنند و حتی از دستگاه‌های تصفیه آب نیز پیش از اینکه آب همدان از تالوار تأمین شود استفاده می‌کردند.

 

بختیاری‌فر در پاسخ به اینکه علت پلمب برخی فروشگاه‌ها که آب تصفیه شده به فروش می‌رساندند چه بود، گفت: پلمب این فروشگاه‌ها چند علت داشت، اول اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان در آزمایش آب اعلام کرد آب این فروشگاه‌ها آلودگی دارد و حتی منشأ آن نامشخص است.

 

وی خاطرنشان کرد: آبی که مراکز برای فروش می‌آوردند از چاه‌هایی بود که مخصوص آب شرب نبوده و فقط برای مصارف کشاورزی مورد تأیید بود.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه این فروشگاه‌ها همان آب بدون کیفیت و سلامت را با مبلغ بسیار زیادی می‌فروختند، افزود: نرخ آب در این مراکز مورد تایید نبود در نتیجه پس از ورود علوم پزشکی، آب منطقه‌ای، آبفا و اتاق اصناف این مراکز که بدون مجوز فعالیت داشتند پلمب شدند چرا که سلامت مردم باید تأمین شود.

 

میزان آرسنیک آب در همدان منطبق با استانداردهای جهانی است

 

دکتر محمدمهدی مجذوبی در گفتگو با خبرنگار شبنم‌ها با بیان اینکه آب همدان از نظر آرسنیک مشکلی ندارد، گفت: آرسنیک موجود در آب خروجی از تصفیه خانه شیخی‌جان منطبق بر استاندارد ملی و سازمان جهانی بهداشت است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با اشاره به اینکه در بین همه دستگاه‌ها دانشگاه علوم پزشکی نقش نظارتی دارد و باید تأیید کننده نهایی باشد، افزود: بررسی و انجام آزمایشات بر آب خروجی از تصفیه خانه شیخی‌جان به طور مستمر ادامه دارد.

 

خبر خوش وزیر نیرو برای همدانی‌ها

 

وزیر نیرو با حضور در همدان و بازدید از تصفیه‌خانه شیخی جان گفت: ذائقه مردم همدان با آب اکباتان تنظیم شده و طبیعتا با تغییر منبع آبی احساس می‌کنند که این آب با آب قبلی متفاوت است و این احساس هم درست است چرا که هر آبی ویژگی خود را دارد و بستر آب روی طعم و بوی آب موثر است.

 

علی‌اکبر محرابیان با بیان اینکه در حال حاضر با استقرار دانشگاه علوم پزشکی و مسئولان مربوطه آب در آزمایشگاه به صورت دائمی نمونه‌گیری و بررسی و عناصر مضر دائم رصد می‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه طبق آزمایش‌های موجود تقریبا تمام عناصر خیلی کمتر از حد مجاز است که به طور مثال یکی از عناصری که نگران بودیم آرسنیک بود و نتایج موجود نشان می‌دهد عنصر آرسنیک در آب همدان در حد صفر است.

وی ادامه داد: میزان سختی آب در محدوده ۴۰۰ قرار دارد درحالیکه حد مجاز هزار است و آب همدان کمتر از حد مجاز سختی آب دارد.

 

وزیر نیرو با اشاره به اینکه آب همدان از لحاظ کیفیت و کمیت مطمئن و بهداشتی است، افزود: مردم با خیال راحت این آب را استفاده کنند.

 

محرابیان تاکید کرد: برای تکمیل فرآیند تصفیه‌خانه واحد ازن‌زنی هم در مسیر تصفیه‌خانه پیش‌بینی کردیم که به طعم و بوی آب کمک می‌کند.

 

وی در پایان با بیان اینکه در کمتر تصفیه‌خانه‌ای واحد ازن‌زنی وجود دارد، گفت: برای اینکه اطمینان به مردم همدان داده باشیم و احساس خوشایند از مصرف آب داشته باشند، به زودی واحد ازن‌زنی هم در این تصفیه‌خانه نصب خواهد شد تا طعم و بویی که احساس می‌کنند، برطرف شود.

 

آب همدان با ازون ‌زنی گواراتر می‌شود

 

به گفته وزیر نیرو، طعم و بوی نامطبوعی که مردم همدان بخاطر آب خروجی از تصفیه‌خانه شیخی‌جان احساس می‌کنند با ایجاد واحد ازن‌زنی برطرف می‌شود اما لازم است مردم به شایعات پیرامون بیماری‌زا بودن آب همدان توجه نکنند چراکه طبق گفته کارشناسان و مسئولان، آب از سلامت کافی برخوردار است.

 

مردم همدان لایق بهترین امکانات و رفاهیات هستند و با عملی شدن قول وزیر نیرو، قطعا آب همدان گواراتر می‌شود.

 

عصر همدان پیگیر تأسیس هرچه سریعتر واحد ازن‌زنی از مسؤلین مربوطه است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار