27. فروردين 1403 - 10:00   |   کد مطلب: 25557
در گفتگو با روانشناس بالینی و زوج درمانگر مطرح شد؛
گوش‌دادن فعال عاملی موثر در تحکیم روابط زوجین
یک روانشناس و زوج‌درمانگر با بیان اینکه عوامل زیادی بر تحکیم روابط زوجین تاثیرگذار هستند، گفت: یکی از این عوامل گوش دادن فعال است چرا که احساسات به وسیله صدا و گوش دادن بین زن و شوهر رد و بدل می‌شود و زمانی که زوجین به یکدیگر گوش ندهند، زندگی به خوبی ادامه نخواهد داشت.

لیلا صفری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبنم‌ها با بیان اینکه عواملی همچون مقایسه کردن، درک نکردن، گفتگو نداشتن و بسیار از عوامل دیگر باعث تخریب روابط زوجین می‌شود، گفت: در مقابل عواملی نیز وجود دارند که تحکیم‌بخش زندگی زوجین می‌شوند.

 

وی با اشاره به اینکه رابطه زوجین باید صمیمیت داشته باشد، افزود: یکی از راه‌های ایجاد این صمیمیت، گوش دادن فعال است که البته نه تنها به روابط زوجین کمک می‌کند بلکه مهارت ارتباطی مهمی برای ارتباطات میان فردی در جامعه است.

 

این روانشناس بالینی و زوج‌درمانگر خاطرنشان کرد: گوش دادن فعال به معنی است که وقتی گفتار دیگران را می‌شنویم، باید آن را در ذهن خود تحلیل و بررسی کنیم.

 

صفری با تأکید بر اینکه شنیدن با گوش دادن فعال متفاوت است، گفت: شنیدن، بحثی فیزیولوژیک و جسمی است و صداهایی را می‌شنویم که باعث فعال شدن سنسور شنوایی می‌شود اما گوش دادن به معنی این است که در ذهن خود، این شنیده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنیم و در آخر تفسیری از آن داریم.

 

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین موضوعات در روابط زوجین شنیدم و گوش دادن است، گفت: گوش دادن به صحبت‌های طرف مقابل است از نظر عاطفی تاثیرگذار زیادی در روابط دو طرف دارد.

 

این روانشناس بالینی ادامه داد: احساسات به وسیله صداها و گوش دادن بین زن و شوهر رد و بدل می‌شود و زمانی که دوطرف صدای یکدیگر را نشنوند و به یکدیگر گوش ندهند، زندگی به خوبی ادامه نخواهد داشت.

 

صفری با تأکید بر اینکه درک متقابل زمانی صورت می‌گیرد که زوجین به یکدیگر فعالانه گوش دهند، افزود: هنگام گوش دادن به طرف مقابل باید ارتباط چشمی نیز برقرار شود و با زبان بدن بفهمانیم که به صحبت‌های طرف مقابل خود گوش می‌دهیم.

 

وی ادامه داد: گوش دادن فعال به این معنی است که صحبت‌های همسرمان برای ما مهم است و برای اثبات اینکه گوش می‌دهیم می‌توان از کلماتی مثل« درسته، بله، اره» هنگام صحبت کردن طرف مقابل استفاده کنیم.

 

این روانشناس بالینی با بیان اینکه هنگام ارتباط برقرار کردن با همسر باید صبور باشیم، تصریح کرد: زوجین زیادی داریم که از اواسط صحبت‌های طرف مقابل خود یا خسته می‌شوند و یا بخاطر برداشت اشتباه از صحبت‌ها سریع عصبانی می‌شوند، در این مواقع باید صبور بود و با لحنی آرام از طرف مقابل درخواست کرد تا مجددا موضوع را تعریف کنند.

 

صفری خاطرنشان کرد: گاهی پیش‌ می‌آید که هنگام صحبت با همسر، به جای آنکه ارتباط چشمی برقرار شود، همسر درحال نگاه کردن تلویزیون و یا چک کردن تلفن همراه است که این موضوع بسیار اشتباه بوده و موجب دلسردی زوج می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه باید بدانیم خانواده ما نیازمند هستند ارتباط چشمی با آن‌ها داشته باشیم و این بیانگر احترام و صمیمیت و توجه است، گفت: این موضوع خیلی شایع است و بیشتر در آقایان دیده می‌شود.

 

این روانشناس بالینی با تاکید بر اینکه صبوری زوجین باعث می‌شود رفتار طرف مقابل متفاوت و محترم شود، عنوان کرد: وقتی به طرف مقابل گوش می‌دهیم و با صبوری حضور فعال در برقراری رابطه داریم قطعا احترام را به طرف مقابل منتقل می‌کنیم.

 

وی در پایان افزود: در زندگی متاهلی، زوجینی موفق هستند که در روابط خود از روش‌های درست و مهارت‌های متفاوت برای برقراری ارتباط استفاده کنند.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار