29. خرداد 1399 - 12:55   |   کد مطلب: 7801
چه بخواهیم و چه نخواهیم در ارتباطات مجازی باید تقوا و مراقبت نفس بیشتری داشته باشیم؛ چراکه قطرات آب کم کم و آرام آرام می‌تواند از سختی سنگ بگذرند و آن را تحت تاثیر قرار دهند
 چه روابطی در محیط مجازی غیر ضروری است؟
 به گزارش شبنم ها، چه بخواهیم و چه نخواهیم در ارتباطات مجازی باید تقوا و مراقبت نفس بیشتری داشته باشیم؛ چراکه قطرات آب کم کم و آرام آرام می‌تواند از سختی سنگ بگذرند و آن را تحت تاثیر قرار دهند
این روزها حضور در شبکه‌های مجازی و ارتباط افراد با هم تا حدودی عادی شده است به طوری که هرکس با داشتن یک گوشی اندروید یا تبلت و نصب نرم‌افزارهایی مثل تلگرام، واتساپ، بی‌تالک و…. می‌تواند وارد گروه‌های متعددی بشود و با افراد زیادی از دور و نزدیک ارتباط پیدا کند یا این‌که با ایجاد صفحات شخصی، مطالب و تصاویری که دوست دارد را به اشتراک بگذارد و با  داشتن ادلیست‌هایی از افراد مختلف، دوستان مجازی داشته باشد فرقی هم نمی‌کند خانم باشید یا آقا چون دنیا دنیای مجازی، دنیایی است که  دیوارهایش ریخته و هیچ مانعی برای ارتباط وجود ندارد.
به همین خاطر ارتباط بین دوجنس مخالف به اقتضای فضای جدید، خیلی‌ها راحت‌تر و ساده‌تر شده است که طبیعتا  الزامات اخلاقی و ارتباطی خاص خود را می‌طلبد. آن‌چه در این نوع ارتباطات جدید بیش از قبل دیده می‌شود این است که  دو جنس مخالف هرچند از نظر فیزیکی کنار هم نیستند و ارتباط حقیقی ندارند ولی در فضای مجازی با هم به گپ وگفت نشسته‌اند.
 
 شاید برای بسیاری از کاربران این نوع برخوردها ساده و بی‌اهمیت باشد و نباید حساسیت زیادی به خرج داد؛ درحالی‌که ارتباط، ارتباط است وباید این را پذیرفت ارتباط مجازی هم مثل ارتباط حقیقی است با این تفاوت که  دو کاربر همدیگر را نمی‌بینند، ولی با هم مرتبط هستند. چه بسا همین مسئله باعث می‌شود ارتباط بین مرد و زن نامحرم کم کم عادی جلوه کند و قبح گناهی که وجود دارد ریخته بشود. اینجاست که مخصوصاً مذهبی‌ها باید بیشتر به آن توجه کنند گاهی برخی اقشار فکر می‌کنند استفاده از کلمات و جملات  روکشدار مانند التماس دعا برادر، حلال کنید خواهر و… در تایید حرف طرف مقابل، یا لایک کردن مطالب جنس مخالف اشکالی وجود ندارد اما وقتی از بیرون گود نگاه می‌کنیم به راحتی متوجه می‌شویم  این نوع روابط مجازی غیر ضروری، جالب به نظر نمی رسد.
 
چند وقت پیش عده‌ای از فعالان فرهنگی در حرکتی مبتکرانه برای گوشزد کردن چنین ارتباطات مجازی‌ای که به تازگی باب شده است، کاریکاتورهایی با موضوع روابط بین نامحرم درفضای مجازی منتشر کردند؛ کاریکاتورهایی که برای خیلی‌ها تلنگر بود تا متوجه اصل قضیه بشوند و البته برای بعضی‌ها نگاهی افراطی و بسته داشت. درهرحال چه بخواهیم و چه نخواهیم  در ارتباطات مجازی باید تقوا و مراقبت نفس بیشتری داشته باشیم؛ چراکه قطرات آب کم کم و آرام آرام می‌تواند  از سختی سنگ بگذرند و آن را تحت تاثیر قرار دهند. ارتباطات با نامحرم نیز مانند قطره آب می‌ماند که نباید گذاشت هرچند کم، روی زندگی روزمره ما بنشینند.
 
متأسفانه وقتی به لیست شخصی پسران و دختران مذهبی در فضای مجازی و برنامه های موجود در آن مثل اینستاگرام نگاه می‌اندازیم می‌بینیم که پر است از دوستان نامحرم که همدیگر را در موضوعات مختلف تایید می‌کنند  یا مطالبی برای هم می‌نویسند. (دوستانی که تصاویر پروفایلشان بیانگر اعتقادات و نوع طرز فکر آنهاست)  البته قصد نداریم تا حضور و فعالیت جوانان مذهبی را در شبکه‌های اجتماعی منع کنیم، بلکه باید به یاد داشته باشیم که این موضوع برای دختران و پسران مذهبی به مراتب حساسیت بیشتری دارد. چه آنکه دشمن از همین فضا که یکی از ترفندهای جنگ نرم است برای  حیازادیی جوانان مسلمان و انقلابی استفاده می‌کند.
 
دکتر سهیل اسعد مسلمان آرژانتینی موضوع  قابل تاملی از فعالیت درشبکه‌های مجازی بیان داشته و می گوید:«این روزها رسانه‌ها بین نوجوانان و جوانان تاثیر زیادی دارند. ما یک سری گزارش از یهودیان داریم که به صراحت گفته‌اند قدرت روزگار ما واتساپ است. خود من در اسپانیا در مترو بودم دیدم تمام افرادی که در واگن بودند همه در واتساپ مشغولند و با هم چت می‌کنند.»
 
این قضیه نشان می‌دهد دشمن از شبکه‌های مجازی سوء‌استفاده می‌کند تا به غیر از تسلط بر افکار و کنترل افراد،‌ باعث حیازدایی و از بین بردن شرم بین دو جنس مخالف شود. از این طریق کم کم بعضی روابط برایشان عادی جلوه کند. جالب است بدانیم اغلب علما و بزرگان سفارش کرده‌اند اگر لزومی به حضور در این فضاها نیست بهتر است ارتباطات آن را قطع یا کم کنیم.
 
به همین خاطربا توجه به اینکه امروز اینترنت راه ارتباطی جدید بین افراد، به‌خصوص جوانان شده است، یکی از مهم‌ترین مسائلی که نباید از آن غافل شویم، شکسته شدن قبح ارتباط با نامحرم و حیازدایی است که نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارد. تقوا در فضای مجازی از جمله مسائلی است که این روزها به آن نیاز بیش از پیش داریم.
منبع: فرهنگ نیوز

دیدگاه شما

آخرین اخبار