18. خرداد 1399 - 7:15   |   کد مطلب: 7187
متأسفانه امروزه حضور در فضاهای مجازی به شکلی غیر متعارف به بزرگترین دل مشغولی افراد تبدیل شده است بطوریکه این کار تبدیل به نوعی اعتیاد شده و افراد را درگیر خود کرده است.
طلاق عاطفی و سکوت در خانواده ها ارمغان شبکه های اجتماعی

به گزارش شبنم ها  به نقل از  تیار؛ با پیشرفت علم و تکنولوژی و حرکت به سوی هوشمند شدن گوشی های تلفن همراه و رشد استفاده از تبلت ها و همه گیر شدن شبکه های اجتماعی گویا کم کم اوقات فراغت مفهوم خود را از دست داده و پاسخ به حجم انبوه پیام های رسیده به تلفن همراه یا تبلت به بزرگترین دل مشغولی اهل خانه تبدیل شده استو حضور در فضاهای مجازی جای خود را به ارتباطات رو در رو و موثر در استحکام خانواده داده است.

با این اوضاع و احوال بزرگترین ارمغان این پیشرفت و فناوری طلاق عاطفی در خانواده هاست چرا که زوجینی که از پس مشکلات بر نیامده اند به جای طی کردن راهرو های دادگاه و مسیر سخت جدایی واقعی بنا را بر زندگی مسالمت آمیز بدون دعوا اما با کناره گیری از وظایف روزمره خود در زندگی زناشویی گذاشته اند.

شاید مشغول بودن در شبکه های اجتماعی و گروه های مجازی را خیلی ها مصداق طلاق عاطفی ندانند چرا که زن و شوهر هر کدام بنا بر سلایق و علایق خود در گروه های اجتماعی عضو  و مشغول پاسخگویی به کامنت های خود هستند و این موضوع را طلاق عاطفی نمی دانند.

از آنجایی که زندگی به سمت مدرنیته شدن پیش می‌رود،اغلب افراد با این تغییرات پیش رفته ونمی‌توانند اصالت خود را حفظ کنند. برخی  از افراد کمبودهای عاطفی زندگی خود را با حضور افراطی در فضاهای مجازی  پر می‌کنند.

بیشتر افراد سعی می‌کنند خود را با شرایط وفق دهند و یک جور انعطاف پذیری داشته باشند. ولی رضایت از شرایط موجود بطور کل همیشه وجود ندارد و تمام عمر خواسته های افراد در زندگی برآورده نخواهد شد برخی مواقع در این شرایط افراد با خود می‌گویند که چرا باید با شرایط کنار آمده و به سختی ها و ناملایمات عادت کنند پس بهتر است در فضای دیگری به خواسته های خود برسند و خواسته هایی را که در خانواده فرصت دستیابی به آن را ندارند در فضاهای مجازی بدست بیاورند.

متأسفانه امروزه اکثر مراجعین به دادگاه خانواده افرادی هستند که غرق در فضاهای مجازی شده و به نوعی خود را در مسیر حرکت نامتعارف این فضاها قرار داده اند تا این فضاها آنها را به هر مسیری که بخواهد بکشاند.

بطور مثال خانم ک.دانش می گوید من و همسرم هر دو کارمند هستیم و حدود ساعت 6 عصر وارد خانه می شویم و همسرم به محض ورود به خانه تا ساعت 11 یا 12 شب با گوشی خود در گروهایی که عضو آنها است سیر می کند و طوی غرق در این فضاها می شود که اگر اصرار من نباشد شام خوردن هم یادش نمی افتد و حتی فرصت نوشیدن یک فنجان چای را در کنار من ندارد.

وی در ادامه می گوید همسرم به دنبال اعتراض من که می گویم اگر این رفتار را می پسندی من هم عضو گروههای مجازی می شوم تا مجبور به تحمل تنهایی نباشم می گوید تو حق چنین کاری نداری و در پاسخ به سوال من که می گویم اگر این عمل بد است چرا خودت مشغول این کار هستی و اگرخوب است چرا از ورود من به این فضاها جلوگیری می کنی کارمان به بحث و دعوا می کشد.

شبکه های اجتماعی باعث بالا رفتن آمار طلاق در جامعه شده اند

 شهلا تاجفر اتلاف اوقات زوجین در شبکه های اجتماعی را باعث ایجاد فاصله در بین آنها عنوان کرده و می گوید: زوجین جهت پر کردن خلا عاطفی خود در منزل با رجوع به شبکه های اجتماعی و استفاده ناصحیح از این شبکه ها باعث آسیب جدی به تقدس نهاد خانواده می شوند.

وی با بیان اینکه شبکه های اجتماعی هم دارای مزیتند و هم عیب که باید فرهنگ سازی در این زمینه صورت گیرد افزود: از مزایای شبکه های اجتماعی بر نهاد خانواده می توان به ارتباط و تعامل اعضای خانواده علی رغم داشتن بعد مسافت و فاصله افراد با یکدیگر با کمترین هزینه و همچنین استفاده از تجارب دانسته های اعضای جامعه بدون نیاز به انجام آزمون و خطا و تجربه توسط خود فرد اشاره کرد.

تاجفر در رابطه با معایب استفاده از شبکه های اجتماعی گفت: از معایب این شبکه ها عدم آشنایی افراد با نحوه صحیح استفاده و بهره گیری از این شبکه ها و همچنین اتلاف زمان وقت افراددر درون شبکه ها که باعث پایین آمدن ارتباط معنوی افراد با هم می شود.

وی همچنین وجود تبلیغات ضد دین و ضد فرهنگی در این شبکه ها و دسترسی تمامی کاربران به اطلاعات شخصی افراد به فرهنگ اسلامی و بومی جامعه و استحکام نهاد خانواده را آسیب جدی این شبکه ها عنوان کرد.

 فضاهای مجازی موجب بوجود آمدن حس عدم اعتماد در زوجها شده اند

شیوا خیری در گفت و گو با خبرنگار این رسانه گفت: از پیامدهای ناگوار استفاده بی رویه از فضاهای مجازی بوجود آمدن حس عدم اعتماد در زوجها است زمانیکه زوجها ارتباط کلامی و عاطفی ندارند اولین تفکر حس سوءظن به یکدیگراست.

وی افزود: خواه ناخواه این شرایط باعث تغییر و بوجود آمدن طلاق عاطفی در خانواده ها می شود بی شک زوجین نیاز به امنیت روانی دارند و در چنین شرایطی این احساس امنیت از بین می‌رود.

این روانشناس اظهار کرد: اگرچه حضور بیش از حد در فضاهای مجازی یکی از علل بوجود آورنده طلاق عاطفی در خانواده‌ها است آنچه مهم است نحوه مدیریت ما و استفاده صحیح از این اپلیکیشن‌ها و نکته مهم در این امر فرهنگ سازی درست رسانه ها است.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار