13. اسفند 1398 - 12:24   |   کد مطلب: 5943
تازه می‌فهمند که از خامی و بی‌تجربگی‌شان بوده که نصیحت‌های پدر و مادر را گوش ندادند. بزرگ‌ترها تجربه‌هایی دارند که با گرانبهاترین ثروت‌جهان قابل مقایسه نیست.
دختر, پسر, دوستی های خیابانی, ازدواج

به گزارش شبنم ها به نقل از  پرنیان گیل ، از اینکه توانسته بود راه زندگی‌اش را درست انتخاب کند لذت می‌برد. آری او توانسته بود با یک فکر و اندیشه زیبا و مثبت دنیایی از شعف و شادی را برای خودش به ارمغان بیاورد. دنیایی کهه برایش خیلی دست و پا زده بود تا خرابش نکند و با فکر غلط به ورطه نابودی نکشاند.

 

همین‌طور که قدم می‌زد در ذهنش خیلی چیزها نقش بسته بود. از اولین روز آشنایی‌اش با آن آدم که گول حرف‌هایش را خورده بود که گفته بود «خوشبختت می‌کنم و فقط تو مال منی! هیچ‌کس نتوانسته قلبم را تسخیر کند جز تو!» و بعدها فهمیده بود که همین‌آدم با خیلی از دخترهای دیگر رابطه داشته و وقتی به هدف خود رسیده، آنها را رها کرده است.

اما او با یک فکر سنجیده توانسته بود خود را از چنگال این مرد فریبکار نجات دهد. به فکر پدر و مادرش ‌می‌افتاد که با چه سختی او را بزرگ کرده بودند و سال‌ها آرزوی خوشبخت شدن دخترشان را داشتند نه اینکه بدبختی و فلاکتش را ببینند.

همین فکرها توانسته بود او را از مشکل نجات دهد. از اینکه خود را آزاد می‌دید خدا را شکر کرد و پیش خود گفت‌ ای کاش دختران همسن و سال من فریب افراد سودجو را نخورند و پرنده فکر و اندیشه خود را جوری کنترل کنند که بر سر هر شاخسار شکسته‌ای ننشیند.

باید بدانند که ازدواج راه و رسم خودش را دارد و اینکه در کوچه، پس‌کوچه عاشق هم بشوند هیچ‌گاه نمی‌توانند یک زندگی موفق داشته باشند چراکه دوستی‌های خیابانی فقط و فقط به خاطر نیازهای مقطعی است نه چیز دیگر! هیچ‌گاه دختر و پسری که اینگونه و بدون اطلاع خانواده با هم دوست می‌شوند نمی‌توانند در مورد زندگی آینده حرف بزنند و تصمیم بگیرند.

مراقب فرزندان خود باشیم

در اول کار روی سخنم با پدران و مادران گرامی است. باید بدانید که هر انسانی همواره به رفاقت و دوستی با دیگران نیازمند است. همواره آدمی با ارتباط برقرار کردن با دیگران نه تنها مصاحبت و همنشینی و شادمانی خود را تأمین می‌کند بلکه بسته به نوع ارتباط، در روح و روان خود نیز تأثیر می‌گذارد.

باید خاطر نشان سازم که دوست و همنشین برای جوانان از مهم‌ترین مسائل زندگی آنان است. جوانان به خصوص دختران، ‌در انتخاب رفیق، زودپسند و آسان‌پذیر هستند زیرا بیشتر به احساسات زودگذر و انگیزه‌های عاطفی می‌نگرند تا به سنجش عقلانی. گاهی اتفاق می‌افتد که دختران در مسیر زندگی خود کسی را که تا به حال هرگز ندیده‌اند و نشناخته‌اند، تنها از طریق یک احوالپرسی ساده یا در اثر یک برخورد او را به دوستی و همنشینی انتخاب می‌کنند و بدون آگاهی از پیشینه خانوادگی، اخلاق و رفتار او شیفته‌اش شده و یک دل که نه صد دل عاشقش می‌شوند. اینجاست که ما روانشناسان سهم خانواده را در راهنمایی مهم می‌بینیم.

پدران و مادران عزیز می‌توانند با ایجاد جوی آرام و به دور از تنش در خانه محیطی امن و راحت را برای فرزندان خود فراهم سازند. اگر خانواده بتواند اثرات این معاشرت‌های زیانبار را برای فرزند خود توضیح دهد، به توفیقی ارزشمند دست یافته است و توانسته فرزندش را خوشبخت کند. در این بین دختر آسیب‌پذیری بیشتری دارد و شما مادر و پدر عزیز باید با آگاه کردن فرزند از عواقب این کار و بهره‌گیری از کتبی که در این مورد در دست است و تجزیه و تحلیل آنها راه صحیح زندگی را برای فرزندانتان فراهم کنید.

یکی از آسیب‌های روابط خارج از عرف دختر و پسر بدبینی طرفین نسبت به هم است. اغلب این روابط و دوستی‌ها منجر به ازدواج نمی‌شود چون دختر و پسر نسبت به هم یک حس بد و زننده پیدا می‌کنند و این حس باعث جو بدبینی و سوءظن نسبت به همدیگر می‌شود، چراکه هر دو نیز معتقدند وقتی طرف مقابلشان به راحتی ابراز دوستی کرده است از کجا معلوم که با فرد دیگری دوستی نداشته باشد یا حتی اگر یک گام جلوتر برویم در این اندیشه هستند که اگر ازدواجی صورت بگیرد از کجا معلوم که فرد مقابل بعد از ازدواج با کسی دیگر طرح دوستی و مراوده نریزد.

همین دیدگاه باعث می‌شود که روابط دختر و پسر مختل شود و منجر به ازدواج نشود مگر اینکه نسبت به یکدیگر کاملاً شناخت داشته باشند و روابط ناسالم بین آنها رد و بدل نشده باشد.

آسیب‌های روابط دختر و پسر از بعد روانی و اجتماعی

  دلهره و پریشانی در این روابط

همانطور که می‌دانیم روابط خارج‌ از عرف دختر و پسر همیشه در جامعه و خانواده مورد نکوهش و سرزنش بوده و همین امر باعث شده است که دختر و پسر روابطشان را مخفی نگه دارند. آنها از فاش شدن رابطه‌شان به شدت ناراحت هستند چراکه در آن صورت خود را رد شده می‌بینند و این احساس رد شدن باعث می‌شود که روابط دختر و پسر در خفا انجام شود و باعث بروز مشکلات دوچندان شود که جبرانش محال است.

همیشه در چنین مواقعی آنها یک تعارض درونی و اضطراب دائمی را یدک می‌کشند و وجود چنین دلهره‌هایی گاهی لطمه‌های جبران‌ناپذیری به جسم و روح و روان انسان و بر پیکره خانواده ‌می‌زند. همچنین در برخی موارد داستان‌چینی و خیال‌بافی دختر و پسر باعث می‌شود که دست به اقدام‌های ناپسند بزنند از جمله اقدام به خودکشی که از دیگر آسیب‌های این نوع ارتباطات بین دختران و پسران است.

نداشتن شناخت کافی نسبت به هم

در این گونه موارد هیچ‌گاه دختر و پسر از هم شناخت کافی و لازم را ندارند، آنها نمی‌توانند یک گزینش صحیح و دقیق برای انتخاب شریک آینده در زندگی داشته باشند چون در این مدت آنها فقط دنبال رفتار خوب همدیگر هستند یعنی فقط و فقط نیکی‌ها و خوبی‌ها و زیبایی‌های یکدیگر را می‌بینند و از درک ناتوانی و مشاهده عیوب همدیگر غافل هستند.

 

استعدادها و مهارت‌ها در نطفه خفه می‌شوند

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث سرکوب استعدادها ‌می‌شود تسلط نداشتن بر امیال و عدم کنترل آن است. کسانی که تمام حواس و توجهشان معطوف به هوس‌بازی شود ناخودآگاه باعث از بین رفتن استعدادها در خود می‌شوند.

در حقیقت ذهنشان را با خیالات و افکار اشغال کرده و مجالی برای انجام کار دیگر و شکوفایی اندیشه‌ها و استعدادهایشان پیدا نمی‌کنند. در اینجا عقل هیچ‌کاره است و این دل است که تصمیم می‌گیرد. دلی که خشک و ‌تر را با هم می‌سوزاند چراکه آدمی همیشه کمال‌طلب بوده و وقتی یک‌بار در این دام بیفتد و به دنبال هوای دل برود باز هم قانع نمی‌شود و همیشه مرتکب این اعمال می‌شود. در زمینه کمال‌طلبی انسان می‌توان به این نکته اشاره کرد که حتی یک سلام و علیک ساده بین دو جنس مخالف و می‌تواند باعث بروز اشتباه شود.

درست است ابتدا یک سلام و احوالپرسی ساده است یا شاید با انگیزه دوستی و اهداف آموزشی و تربیتی آغاز شده باشد ولی به تدریج و در پی زمان نوع رابطه و حتی گفت‌وگو بین دو جنس شکل و شمایل خاص خود را پیدا می‌کند تا جایی که تمام وقت خود را صرف رد و بدل کردن عواطف بین خود می‌کنند تا چیزی از هم کم نیاورند و این رابطه‌ها و عواطف باعث می‌شود که هر روز دید و بازدید بین آنها بیشتر شود و آنقدر مشغله فکری و روانی برای طرفین ایجاد می‌کند که گاهی اوقات دوست دارند تمام انرژی خود را صرف کنند تا از این دام رهایی یابند.

در حقیقت ما برای اظهار علاقه و محبت به جنس مخالف هیچ دلیل موجه و قابل قبولی را نمی‌پذیریم چون اگر این روابط باعث سوء‌تفاهم نشود باعث سوءرفتار می‌شود و دو طرف در ورطه‌ای می‌افتند که راه بازگشت ندارند و هرچه دست و پا بزنند بیشتر غوطه‌ور خواهند شد.

یکی دیگر از آسیب‌های روابط خارج از عرف بین دو جنس افت تحصیلی آنهاست.

افت تحصیلی باعث نرسیدن به درجات عالی می‌شود چراکه اینگونه رابطه‌ها بین دختر و پسر منجر به این می‌شود که تمام فکر و ذهنشان فقط و فقط صرف دیدارها و ملاقاتشان شود حال این ملاقات‌ها می‌تواند حضوری باشد یا تلفنی.

در هر دو صورت مانع رشد تحصیلی و علمی آنهاست چراکه به دست آوردن دانش مستلزم تمرکز فکر و ذهن است و کسی که فکر و ذهنش را چیز دیگری پر کرده است هیچ‌گاه نمی‌تواند در مورد تحصیل و درس فکر کند.

دلمشغولی‌ها و اضطراب‌هایی که در اثر اینگونه پیوندها به وجود می‌آید بزرگ‌ترین سد راه علمی و تحصیلی هر شخص است. به خاطر همین است که روانشناسان تأکید دارند حداقل در فصل امتحانات و درس مراسم خواستگاری و… به تأخیر بیفتد تا دانش‌آموز یا دانشجو بتواند با خیال راحت به تکالیف درسی خود بپردازد چراکه مطالعه و درس در زندگی هر انسانی به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان از مهم‌ترین عوامل سازنده شخصیت آنان است.

بنابراین اگر قرار باشد این دوران جایش را با دوستی‌های احساسی و غیرآگاهانه عوض کند، خطایی نابخشودنی و شکستی بزرگ است. چه بسا وابستگی شدید بین دختر و پسر و محبت ورزیدن و مورد محبت واقع شدن در اثر شکل‌گیری روابط غلط بین آن دو فراهم می‌شود به طوری که آفت بزرگی برای تمرکز حواس و تحصیل و تفکر عمیق در امور درسی است به گونه‌ای که گاهی اوقات به جای فکر کردن به درس و آینده و تحصیل در رشته‌های عالی به طرف مقابل فکر می‌شود و چه زیادند افرادی که در تمام اوقات شبانه‌روز و حتی در سر کلاس درس و بین جمع خانواده تمام فکر و هوش و حواسشان به طرف مقابل است و در خیالات سیر می‌کنند.

ایستادن در پیش روی خانواده مخصوصاً پدر و مادر از دیگر عوامل و اثرات مخرب و ویرانگر دوستی‌های خیابانی است، دختر و پسر در رؤیاهای جوانی خود چنین می‌پندارند که طرف مقابل تنها کسی است که می‌تواند او را خوشبخت کند و بارها و بارها از عشق در بین هم سخن می‌گویند و آنچنان مرغ دل یکدیگر را می‌ربایند که هر دو فکر می‌کنند که باید جلوی خانواده بایستند و بگویند فقط و فقط من با او ازدواج می‌کنم.

در بعضی مواقع پدر و مادر سعی می‌کنند فرزندان خود را از پیله اشتباهاتشان بیرون بکشند و آنها را با مشکلات و خطرات اینگونه دوستی‌ها مطلع سازند اما گاهی اوقات هم دیگر حرف هیچ کدامشان خریدار ندارد و مجبورند تسلیم خواسته غلط فکر فرزندانشان شوند. چه‌بسا که بعدها هم این جور فرزندان وقتی سرشان به سنگ خورد و برگشتند تازه می‌فهمند که از خامی و بی‌تجربگی‌شان بوده که نصیحت‌های پدر و مادر را گوش ندادند. بزرگ‌ترها تجربه‌هایی دارند که با گرانبهاترین ثروت‌جهان قابل مقایسه نیست.

 

عدم استقبال از تشکیل خانواده از دیگر عوامل

درچنین مواقعی روابط دختر و پسر فقط و فقط بر مبنای هوس‌های زودگذر و آنی شکل می‌گیرد و جذابیت موضوع به ماه‌های اول دوستی ختم می‌شود. هیچ موقع فکر تشکیل خانه و خانواده نبوده‌اند هیچ‌گاه به ازدواج فکر نمی‌کنند و در کوچک‌ترین فرصت اگر فرد دیگری چه دختر و چه پسر در جلوی پایشان قرار گیرد که فکر کنند او بهتر از قبلی است به او پاسخ مثبت داده و قبلی را رها می‌کنند.

در واقع حس تنوع‌طلبی انسان است که باعث بروز چنین مشکلاتی می‌شود. آنها نمی‌توانند تشکیل یک خانواده سالم و موفق را هم بدهند. مسلماً اگر هم تشکیل خانواده بدهند همیشه با معضلاتی روبه‌رو هستند و آن هم حس عدم اعتماد به همدیگر است. دوستی‌ها و روابط غیر‌صحیح باعث می‌شود که دختر و پسر به‌صورت ابزاری برای هم در‌آیند و همیشه و هر روز در خود تغییراتی از لحاظ سبک آرایش، پوشش و حرکات و رفتار و گفتار پیدا کنند و این همان چیزی است که آنها را از شناخت کافی و وافی نسبت به هم دور می‌سازد.

از نظر روانشناسی زمانی که پسری با دختری ازدواج می‌کند قبل از ازدواج بارها چهره او را با اصلاح و آرایش مشاهده کرده است و اصلاح و آرایش بعد از ازدواج برای او معنا ندارد. این گونه دوستی و ارتباط‌های احساسی و غیر‌عاقلانه در روابط دختر و پسر باعث می‌شود که آنها عاقلانه تصمیم نگیرند و واقع‌بینانه فکر و اقدام نکنند در نتیجه اکثر این ازدواج‌ها ختم به خیر نخواهد شد و اگر هم ازدواجی صورت پذیرد به دلیل نداشتن شناخت کافی و عمیق و واقع‌بینانه بسیاری از اینگونه ازدواج‌ها به طلاق و جدایی کشیده شده و زندگی مشترک را تیره و تار می‌کند.

رنگ‌باختن معنویت

روابط دختر و پسر به طرز و شکل امروزی باعث شده است که فرهنگ اصیل و ناب ایرانی خدشه‌دار و ارزش‌های معنوی و دینی زیر پا گذاشته شود چراکه در گذشته برای ازدواج‌ها اول از همه به این ارزش‌ها پایبند بودند و بعد زندگی مشترک را شروع می‌کردند اما امروزه بر‌عکس شده است.

وقتی دختر و پسری با هم رابطه دوستی ناسالم را پی‌ریزی می‌کنند نتیجه‌اش جز دور شدن از معنویت و ارزش‌های انسانی نیست. چه بسا در بعضی موارد باعث بروز مشکلاتی برای دیگران هم می‌شوند و حتی به طرز رفتار و حجاب دیگران هم لطمه وارد می‌کنند چون فکر می‌کنند که خود کامل هستند.

در اینگونه دوستی‌ها دختر و پسر در پی تکمیل خواسته‌های طرف مقابل هستند و خودشان را به دست فراموشی می‌سپارند. البته ناگفته ‌نماند که تمام این کارها ناشی از ضعف و نداشتن تجربه کافی و اطلاعات لازم از دنیای اطراف است. اگر دختر و پسری از دنیای اطراف خود شناخت کافی داشته باشند هیچ‌گاه خود را در معرض چنین معضلاتی قرار نمی‌دهند.

حذف حجاب و عفاف

یکی دیگر از آسیب‌های روابط خارج از عرف بین دختر و پسر نداشتن حجاب است. در بعضی مواقع روابط دختر و پسر نشأت گرفته از طرز حجاب و پوشش آنهاست. اگر دختران جامعه ما حجاب برتر را برگزینند یا حداقل حجاب خود را حفظ کنند از پذیرش بسیاری از کارها باز‌می‌مانند و عقیده‌شان نسبت به خیلی از چیز‌ها و مسائل جامعه تغییر می‌کند.

در روابط اجتماعی خود‌شان با پسرها مدیریت خاصی را پیشه می‌گیرند و انتظارات ناشایستی که پسر‌ها از آنان دارند را محدود کرده و در بعضی مواقع در نطفه خفه می‌کنند اما اگر دختری نسبت به حجاب خود مقید نباشد ناخودآگاه نسبت به خیلی مسائل اطراف خود بی‌تفاوت می‌شود.

در بعضی مواقع دیده شده است وقتی دختر و پسری با پوشش نامناسب دوست می‌شوند می‌توانند زمینه را برای دوستی‌های دیگر هم فراهم کنند. چراکه حجاب حتی در همان سطح ساده جلو خیلی از معضلات را می‌گیرد. همانطور که می‌دانید دختری که بخواهد جلب توجه کند و پای پسران را به حریم زندگی خود باز کند اولین چیزی که باید کنار بگذارد همان حجاب است.

پس از اینکه دختری بی‌حجابی و بدحجابی را برگزید ناخودآگاه به شخص جلوه‌نمایی تبدیل می‌شود که دیگر ترک کردن این عادت آزارش می‌دهد. گاهی اوقات در روابط دختر و پسر دوستان هم‌سن و سال هم تأثیرگذار هستند چراکه به این دوستی‌ها بیشتر دامن می‌زنند و باعث انحراف دختر و پسر می‌شوند.

پس بهتر است در انتخاب دوستان خود دقت لازم را به عمل آوریم تا دچار این گونه انحرافات اخلاقی و اجتماعی نشویم. و در پایان باید گفت عاشق‌های خیابانی در همان خیابان به عشق خود پایان می‌دهند. آنان عیاران افسانه‌ای نیستند که شما را خوشبخت کنند، بلکه مصداق حکایت همان غول افسانه‌ای هستند که خود را شبیه جوانی رعنا کرده‌اند تا شما را فریب بدهند، پس مراقب باشید و گول غول‌های خیابانی را نخورید!

پارس

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار