17. مهر 1398 - 13:09   |   کد مطلب: 6573
دختران و پسران مقصر نیستند؛ جامعه را دریابید!
دختران و پسرانی که از قطار ازدواج جا ماندند!
ازدواج یک امر الهی است که رسول گرامی اسلام به آن سفارش بسیار فرموده اند، و جوان امروز جامعه ما باید بداند که هر قدر دنیا دچار تغییر شود، اساس زندگی سعادتمند و صالح او در گرو ازدواج سالم از جهات مختلف است و نباید در این مقوله کوتاهی کند و تردیدی به خود راه دهد.
دختران و پسران مقصر نیستند؛ جامعه را دریابید!

به گزارش شبنم ها، زمانی که مشکلات در جامعه زیاد می شود و جوانان مدام در جامعه و خانواده در خصوص افزایش آمار طلاق و مشکلات خانواده و سختی های زندگی می شنوند ممکن است این فکر به ذهنشان خطور کند که به چه دلیل باید ازدواج کنم؟

اما در پاسخ این افراد باید گفت: دو نفری که بدون شناخت وتفاهم با هم ازدواج می کنند و ازدواج هایی که ناشی از دوستی های خیابانی و آشنایی های اینترنتی است یقینا موفق نخواهد بود.

دختر و پسر‌ها حق دارند نگران شوند اما باید بررسی کنند، افرادی که از هم جدا شده‌اند آیا شناخت خوبی از یکدیگر داشته‌اند که به طلاق منجر شد؟

دغدغه بالا رفتن سن ازدواج جوانان و آرزوی داشتن زندگی مشترک برای بسیاری از دختران وپسران در آستانه ما را بر آن داشت این بار به جای مسئولین پای صحبت خود این جوانان بنشینیم کهبه راستی چرا ازدواج نکرده اند؟

یکی از جوانان همدانی که چند سالی است تحصیلات دانشگاهی اش را در رشته شیمی محض به پایان رسانده و در حال حاضر در یک ساندویچی کار می کند در خصوص ازدواج نگردنش تا کنون گفت: بالا رفتن سطح توقعات و تجملات دختران و خانواده هایشان و خیلی از مسائل دیگر باعث شده جوانان کمتر به ازدواج تن دهند و همچنان تجرد را از تاهل عاقلانه تر بدانند!

او ادامه داد: اجرای رسم ها و آیین های غلط در خصوص تعیین مهریه و عواقب پس از آن نیز موجب ترس پسران از ازدواج می‌شود.

آقای محمد.ص نیز توقع بالای برخی دختران و هزینه‌های سنگین عقد و عروسی را در تأخیر ازدواج موثر دانست وی با توجه فرا گیری برخی خانواده ها در استفاده از ماهواره و تاثیر این برنامه ها بر جوانان و الگوبرداری از فرهنگ غرب ترغیبی بر زندگی مجردی و بی‌میلی به ازدواج شده است.

خانم م.ریاحی بصیر که لیسانس مدیریت و برنامه ریزی است و در یک مصالح فروشی در اطراف همدان کار می کند گفت: به نظر من اصلی ترین دلیل ازدواج نکردن خانم ها نبود خواستگار مناسب از لحاظ روحی و اخلاقی است و شاید ادامه تحصیلات دختران بهانه ای بیش نباشد.

خانم ریاحی با گلایه از مسئول ادامه داد: شرایط بد فرهنگی جامعه و بحث بدحجابی بانوان تاثیر زیادی بر عدم ازدواج جوانان می گذارد چرا که معقوله بدحجابی خود به نوعی باعث بروز فساد و تنوع‌طلبی جوانان می شود

وی گفت: با توجه به این شرایط و وضعیت اقتصادی و اشتغال جوانان در آستانه ازدواج ، ترس از خیانت همسر، انگیزه ای برای مردان نسبت به ازدواج باقی نمی ماند به عبارتی مردان ترجیح می دهند بدون این که وظیفه ای بر دوش آنها باشد و مسئولیت یک زندگی مشترک را بپزیرند از دوستی های خیابانی لذت ببرند.

همچنین این بانوی همدانی اضافه کرد: البته این آقایان در سن خاصی به این نتیجه می رسند که دوستی های خیابانی آرامش ازدواج را به آنها نمی بخشد و هدف از ازدواج چیزی فراتر از رابطه های دوستی و جنسی است ولی این نتیجه گاهی خیلی دیر حاصل می شود و زمانی است که ذوق و شوق ازدواج فرو کش شده است.

او در ادامه گفت:حال اگر این افراد در سن بالا موفق به ازدواج هم شوند، خیلی سخت می توانند با هم کنار بیایند و به هماهنگی برسند، روشن است که بعد از ازدواج شخص نمی تواند تمام آزادی های گذشته خود را که به آن عادت کرده است، حفظ کند بلکه باید بخشی از آن ها را برای حفظ آرامش خانواده فدا کند.

خانم دیگری در مصاحبه با خبرنگار ما سختگیری و دخالت بی مورد خانواده‌ها در زندگی جوانان را از جمله عوامل بالا رفتن سن ازدواج دانست و افزود: اعتیاد برخی از جوانان به مواد مخدر خصوصا مواد مخدر صنعتی که موجب ترس بسیاری از دختران و خانواده های آنها از ازدواج می‌شود را امری موثر دانست.

 وی افزود: هدف اصلی از ازدواج باید رسیدن زن و مرد به کمال باشد همچنین رواج بی‌بند و باری و مبهم بودن آینده جوانان در کاهش ازدواج موثر است.

این بانوی همدانی تصریح کرد: برخی از افراد نیز به دلیل شرایط بد اقتصادی و گاهی تربیت ناصحیح دینی بر این باورند که توانایی خوشبخت کردن نفر دومی را ندارند، و نمی خواهند زیر بار مسئولیت زندگی بروند.
از طرفی برخی آقایان هم هستند که به اشتباه تصور می کنند آمادگی ازدواج زمانی حاصل می شود که از لحاظ امور مادی مشکلی نداشته باشند مثلا از دانشگاه فارغ التحصیل شده باشند، شغل خوبی داشته باشند، غافل از اینکه هدف ازدواج چیز دیگری است.

 یکی دیگر از شهروندان همدانی بیان کرد:آنچه که بدیهی است و جزء عرف جامعه ماست این است که دخترها انتخاب شونده هستند و نمی توانند پیشقدم شوند بنابراین ممکن است به هزار و یک دلیل از جمله دیده نشدن، در اجتماع نبودن، شرایط فردی و خانوادگی موقعیت دلخواهشان را برای ازدواج نداشته باشند بنابراین شرایط ازدواج دخترها به مراتب دشوار تر از ازدواج پسران است چرا که آنها انتخاب کننده اند و دختران انتخاب شونده...

رضا محمدی جوان همدانی هم که در یک نانوایی مشغول است می گوید: کار دارم و از وضعیت مالی نسبتا خوبی هم برخورداریم اما آنقدر توقع دخترها بخصوص والدینشان در بحث مهریه و طلا و ... زیاد است که از ازدواج کردن می ترسم.

سهیلا که اکنون 32 را دارد با ناراحتی می گوید: متاسفانه الان پسرها مثل گذشته مسوولیت‌پذیر نیستند.
و یا نمی خواهند به مسئولیتهای بعد از ازدواج تن بدهند و بیشتر بار زندگی اشان را از هزینه های عروسی گرفته تا تهیه مسکن و ... را به عهده خانواده ها یشان می گذارند با این وجود چگونه دخترها باید به این مردان تکیه کنند ؟

مونا نیز یکی از دختران در آستانه ازدواج است و با صداقت تمام به خبرنگار ما گفت: فکر می‌کنید بین دختران کسی باشد که از ازدواج کردن بدش بیاید؟

مونا ادامه داد: به نظر من این آرزوی هر دختر دم بختی است که با فرد ایده آلی که از نظر اخلاقی و خانوادگی و ایمان و ... ازدواج کند و تشکیل زندگی مشترک دهد.

آقای خسروی که کارمند یکی از ادارات است می گوید من با ازدواج فکر می کنم اما به خاطر شرایط بد اقتصادی دوست دارم همسرم نیزکار مند باشد تا در آینده بتوانیم توقعات فرزندمان را بر آورده کنیم اما می بینم این بانوان هم توقع دارند سرکار بروند اما پولی را که از این راه به دست می‌آورند فقط برای خودشان پس انداز کنند و بر این باوراند که مرد موظف است هزینه‌های خانه و خانواده ومخارج زندگی را تهیه و تأمین کند!

آقای خسروی افزود: البته من هم این وظیفه را قبول دارم اما در زندگی مشترک زن و شوهر باید سختی ها و خوشی هایشان را بایکدیگر تقسیم کنند و هر دو با هم برای رسیدن به زندگی راحت و خوشبختی تلاش کنند.

 این شهروند همدانی ادامه داد: خانم های کارمند اصولا انتظار دارند که شریک زندگی اشان یعنی مرد باید در کارهای منزل از جمله آشپزی، شستن ظرف ها ، نگه داری فرزند و ... به او کمک کند و همیار هم باشند و از سوی دیگرانتظار این که درآمد حاصل از کار کردنشان را بگذارند توی جیب خودشان و در تأمین مخارج زندگی کمکی برای شریک زندگیشان نباشند و این اصلا پسندیده نیست.

 

کوتاهی مسئولان عامل مهمی در بالا رفتن سن ازدواج

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ های استان همدان نیز در خصوص موانع ازدواج جوانان اظهار داشت: در مورد عوامل تاخیر ازدواج جوانان با دو دسته از عوامل واقعی و ذهنی مواجه هستیم که هر کدام در این خصوص تاثیر خاصی دارد و طبعا راه مواجه با هر کدام نیز متفاوت است.

حجت الاسلام مصطفی رستمی با اشاره به عوامل واقعی گفت: از جمله عوامل واقعی که باز می گردد به بحث وضعیت اقتصادی و مشکلات معیشتی که زوجین در ابتدای ازدواج با آن در گیر هستند و با توجه به آمار بی کاری و هزینه های سنگین آغاز زندگی مشترک که در مقابل هر زوجی قرار دارد که منجر می شود خانواده ها و جوانانی که قصد ازدواج دارند احساس کنند که نیاز به آورده و پس انداز بیشتری دارند.

وی در رابطه با عوامل ذهنی خاطر نشان کرد: عوامل ذهنی مبتنی بر باور افراد است و اینکه چگونه می خواهند زندگی کنند.

حجت الاسلام رستمی افزود: مفاهیم ذهنی گاهی هزینه های بیشتری را به افراد تحمیل می کند و باعث به وجود آمدن برخی مشکلات می شود چرا که شیوه ارزیابی افراد متفاوت است.

وی با اشاره به مفاهیمی همچون، قناعت، ساده زیستی، دوری از اصراف و تجمل در مقابل واژه های رفاه طلبی، و تجمل گرایی گفت: این احساس واقعی نیست و با تغییرنگاه می توان بر بسیاری از مشکلات غلبه کرد.

این مقام مسئول عامل دیگر بالا رفتن سن ازدواج جوانان را، موضوع کمرنگ شدن انگیزه های ازدواج به دلیل تامین نیازهای جوانان در فضای غلط و غیر رسمی و غیر فرهنگی بیان کرد و افزود: خودنمایی و به نمایش گذاشتن زیبایی های دختر و پسر در فضاهای غیر مشروع و خارج از نهاد ازدواج موجب این امر است.

حجت الاسلام رستمی در خصوص ارائه راهکارها بیان داشت: برای حل این مشکلات باید هم خانواده ها و هم نهادهای عمومی و دولت به عنوان متولی مشکلات جوانان تلاش کنند.

وی افزود: محبوب ترین بنای خیر نزد خداوند، بحث ازدواج است بنابراین خیرین باید در این عرصه نیز پیشرو باشند.

حجت الاسلام رستمی بیان کرد: متاسفانه امروزه مسئولان امر به مبحث مهمی چون ازدواج که نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد؛ کمتر توجه می کنند.

آنچه که از هم صحبتی با این دوستان حاصل شد این است که بیشتر کسانی که از قطار ازدواج جا مانده‌اند، حسرت فرصت‌های از دست داده را تا آخر عمر می‌خورند، در حالی که اگر در زمان خود نگاه منطقی‌تری به این مسئله داشتند، قطعا امروز راضی‌تر بودند؛ بدیهی است اینکه فرصت‌ها زود از دست می‌رود و هیچ گاه باز نمی‌گردد.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار