26. فروردين 1399 - 15:50   |   کد مطلب: 9036
گرچه با پیشرفت علم، سونوگرافی این امکان را ایجاد کرده که پزشک بتواند جنین را دیده و از سلامت او آگاهی کسب کند، اما انجام غیر ضروری و بیش از حد آن نیز می تواند مشکلاتی برای جنین پیش آورد.
 سونوگرافی های غیرضروری به سلامت جنین لطمه می زند

به گزارش شبنم ها به نقل از زن امروز ،از آنجا که انجام سونوگرافیهای افراطی به سلامت جنین لطمه می زند برای یک خانم باردار، هیچ چیزی لذت بخش تر از دیدن و شنیدن صدای قلب جنینی که در رحم اش در حال رشد است، نیست. خیلی از مادران بارداردوست دارند در فواصل کوتاه، عکس جنین خود را بر صفحه مانیتور ببینند و از سلامت او مطمئن شوند.

حتی گاهی این امر به سرگرمی تجملاتی تبدیل می شود و خانم های باردار هر ماه با مراجعه به پزشک می خواهند عکسی از فرزندشان تهیه کنند و آن را قبل از آغاز عکس های نوزادی در آلبوم بگذارند و تاریخ بزنند تا در آینده فرزندشان بتواند عکس های دوران جنینی خود را هم ببیند.

با این همه، باید گفت گرچه با پیشرفت علم، سونوگرافی این امکان را ایجاد کرده که پزشک بتواند جنین را دیده و از سلامت او آگاهی کسب کند، اما انجام غیر ضروری و بیش از حد آن نیز می تواند مشکلاتی برای جنین پیش آورد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تعداد دفعات لازم سونوگرافی در دوران بارداری و مضرات انجام بیش از حد آن گفتگویی با دکتر وحید حقیقی، معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی انجام داده ایم.

وحید حقیقی در گفت و گو با خبرنگار تیار گفت: معمولا تعداد 4-3 سونوگرافی در خانمهای باردار که حاملگی کم خطر دارند انجام می شود.

• بار اول در اوایل بارداری جهت تایید حاملگی و تشخیص محل ساک حاملگی و تعداد  قل­­ها و بخصوص نوع حاملگی چند قلویی

• بار دوم که اهمیت زیادی دارد در هفته های 13-11 هفته که بعنوان  غربالگری سه ماهه اول نیز معروف شده است انجام می شود که در این سونوگرافی سن بارداری با دقت زیادی بررسی می­شود و بخصوص پشت گردن جنین، استخوان بینی  جهت تشخیص بعضی از انومالیهای جنینی بررسی میشود در خیلی از مراکز فوق تخصصی تشخیص جنین این سن بارداری اهمیت ویژه ای دارد

• سونوگرافی هفته 18-22 بارداری که ضمن تعیین سن بارداری اختلالات جنینی با دقت بیشتری بررسی میشود و در تمام خانمهای باردار سونوگرافی در این سن توصیه و تاکید میشود. در این زمان بجز خود جنین بررسی محل جفت وبند ناف  و وضعیت دهانه رحم نیز انجام میشود

وی با بیان اینکه جهت بررسی رشد جنین، معمولا بین سنین 32 تا 34  هفته نیز سونوگرافی انجام می شود، گفت: لازم به ذکر است که در حاملگی های پرخطر مانند ابتلا مادر به بیماریهای داخلی مانند فشارخون بالا، دیابت، اختلال رشد جنین، حاملگی های چند قلویی ومشکلات جنینی مانند حساسیت به گروه خونی خاص، کاهش یا افزایش  مایع آمنیوتیک و ... تعداد سونوگرافی ها افزایش می یابد.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی اظهار کرد: همچنین در اواخر بارداری انجام سونوگرافی جهت تعیین پرزانتاسیون جنین،میزان مایع آمنیوتیک و ارزیابی سلامت جنین لازم می شود.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار