15. اسفند 1399 - 11:01   |   کد مطلب: 9452
فوق تخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه مناسب‌ترین زمان برای انجام سونوگرافی غربالگری ۱۲ هفتگی جنین است، گفت: مادرانی که سابقه ژنتیکی ناهنجاری‌های کروموزومی دارند باید نسبت به سونوگرافی غربالگری اقدام کنند.
مناسب‌ترین زمان برای انجام سونوگرافی غربالگری

به گزارش شبنم ها به نقل از فارس، لاله اسلامیان اظهار داشت: برای تعیین دقیق حاملگی و تشخیص ناهنجاری‌های شدید مغایر با حیات در جنین همچنین اختلالات کروموزومی سونوگرافی غربالگری توسط پزشکان زنان و زایمان برای مادران باردار توصیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از طریق سونوگرافی غربالگری اندازه پشت گردن جنین را می‌توان اندازه‌گیری کرد و ناهنجاری‌هایی همچون سندروم داون را مورد شناسایی قرار داد، افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا این غربالگری توصیه می‌شود ولی در کشور ما نیز علیرغم انجام گرفتن آن هیچگونه اجباری در کار نیست و والدین می‌توانند نسبت به انجام ندادن آن اقدام کنند.

فوق تخصص زنان و زایمان با بیان اینکه همراه با سونوگرافی غربالگری آزمایشات تکمیلی نیز انجام می‌شود تا جنین اگر دچار عقب‌ماندگی ذهنی است اقدامات لازم صورت گیرد، ادامه داد: جنین بر همین اساس به دو گروه کم‌خطر و پرخطر تقسیم‌بندی می‌شوند و مادرانی که در گروه پرخطر قرار گیرند جهت انجام اقدامات بعدی و آنالیز به پزشکان مربوطه ارجاع داده می‌شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: بهترین زمان انجام سونوگرافی و آزمایش غربالگری جنین 11 تا 13 هفته و 6 روز بوده و در واقع در 12 هفتگی مناسبت‌ترین زمان برای انجام این عمل است.

اسلامیان خاطر نشان کرد: خانواده‌هایی که سابقه ژنتیک و فامیلی در زمینه بیماری‌های کروموزومی و ناهنجاری‌های مادرزادی دارند، بهتر است جهت انجام غربالگری در دوران بارداری اقدامات لازم را انجام دهند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار