27. مرداد 1394 - 5:30   |   کد مطلب: 6989
حضرت فاطمه معصومه(س) بانوی بزرگوار خاندان عصمت و طهارت هستند که بی گمان همه ایران و تشیع به ایشان ارادت ویژه دارند. چه انتخاب نیک و خجسته ای است نامگذاری روز میلاد این آیت آسمانی با عنوان روز دختر و این یعنی برای دختران نجیب این سرزمین چه الگو و اسوه ای برتر از حضرت معصومه؟
دختر ,روز دختر ,سیب گلاب

به گزارش شبنم ها به نقل از  همدان ورزش؛ امام صادق(ع)فرمودند: پسران نعمتند و دختران حسنه و نيكي، و خداوند از نعمت­ها مي­پرسد ولي بر نيكي­ها پاداش مي­دهد.(الكافي، ج6، ص5، ح12)

پس چه سعادتمند هستند والدینی که دختری دارند و بر تربیت وی کوشا هستند. باید در نظر داشت دختران با توجه به روحیه و طبع حساسی که دارند نیاز به توجه ویژه ای هم دارند. نوع رفتار با آنان کاملاً در شکل گیری شخصیتی شان تأثیر دارد که بحث جداگانه ای می طلبد.

 

حضرت فاطمه معصومه(س) بانوی بزرگوار خاندان عصمت و طهارت هستند  که بی گمان همه ایران و تشیع به ایشان ارادت ویژه دارند. چه انتخاب نیک و خجسته ای است نامگذاری روز میلاد این آیت آسمانی با عنوان روز دختر و این یعنی برای دختران نجیب این سرزمین چه الگو و اسوه ای برتر از حضرت معصومه؟

پس به برخی وِیژگی های شخصیت این بانو و تطابق آن با روش دخترانمان می پردازیم؛

ایمان و عبادت:

بنا به تصریح قرآن هدف از خلقت انسان چیزی جز عبادت و بندگی خداوند نیست كسانی كه به این هدف مهم پی بردند در راه رسیدن به عالی‌ترین مرحله آن سر از پا نمی‎شناختند.  

یكی از عالی‌ترین نمونه‎های عبادت و بندگی خدا از خاندان ولایت و امامت، كریمه اهل بیت فاطمه معصومه سلام الله علیها می‎باشد. او با عبادت و شب زنده‎داری هفده روزه‎اش در واپسین روزهای عمر شریفش در مدت اقامتش در منزل موسی بن الخزرج، گوشه‎ای از یك عمر عبودیت و خضوع و خشوع آن زاده عبد صالح خدا در برابر ذات پاك الهی است.

گفتن ندارد!بسنجید و ببینید تا چه میزان پایبند عبادت و ایمان به خدا هستید که ایمان و عبادت (و عبودیت) هر دو مستلزم یکدیگرند.

عفت و پاکدامنی:

مشهور است و در کتب معتبر تاریخی نیز مستند که حضرت معصومه(س) ازدواج نکردند آن هم بخاطر نبودن هم کفو برای ایشان با توجه به مقام شامخی که داشتند و دشمنی جباران زمان. با این وجود به هیچ عنوان از جایگاه پاکی و قداست خویش عدول ننمودند. در اینکه مبرا از انحراف بودند شکی نیست منظور این است که ایشان جایگاه زنانه خود را در نهایت والایی حفظ کردند و خود را وارد حریم های مردانه نمودند. آنطور که امروز بسیاری از دختران و زنان ما با پس زدن شأن خویش می خواهند خود را به مردان برسانند؛ همانطور که فمنیست ها عمل می کنند. حال آنکه رعایت شأن زن حضرت معصومه(س) را مقامی رساند که بعد از گذشت قرن ها بر مریدانش افزوده می شود و از آن مهم تر خداوند ایشان را شفیعه روز جزا قرار داده اند. بعد از فاطمه زهرا سلام الله عليها از جهت گستردگى شفاعت،هيچ كس و حد اقل هيچ بانويى به شفيعه محشر، حضرت معصومه ‏دخت موسى بن جعفر سلام الله عليها نمى‏رسد. حضرت جعفر صادق(ع) در اين رابطه مى‏فرمايند: «تدخل بشفاعتها شيعتناالجنه باجمعهم‏»: «با شفاعت او همه شيعيان ما وارد بهشت مى‏شوند.»

حجاب:

فاطمه معصومه(س)فرزند خلف حضرت زهرای مرضیه(س) می باشند و به درستی نشان دهنده تربیت ناب محمدی در این خاندان هستند. همواره پیرو حضرت زهرا بوده اند و تحت هیچ شرایطی به ویژه سختی ها تن به مذلت نداده اند. مطالعه در زندگی ایشان به خوبی نشان دهنده این امر است. اما دختران ما تا چه حد پایبند این اعتقادات هستند؟

وضعیت ناراحت کننده حجاب در جامعه جواب این سؤال است. با اینکه مهر، بانو در دل همه اقشار خصوصاً جوانان است گویا این زوایای بسیار مهم از خصلت های چنین عزیزانی به خوبی برای جوانان و مردمان ما تبیین نشده است. الگوی دختر جامعه من حضرت معصومه است که قداست و پاکی از نامش می بارد نه فلان بازیگر و فلان خواننده و فلان مدل. مسئولین!دلسوزین! والدین! لطفاً دریابید.

عصمت و تقوا:

با توجه به اين كه حضرت معصومه(س) نام شريفشان «فاطمه‏»است و در حال حيات به «معصومه» ملقب نبودندبلکه امام رضا(ع) ایشان را ملقب به این نام فرمودند، این امر دقيقاً به معناى اثبات عصمت است زیرا امام رضا(ع) خود معصوم هستند و اشتباه از ایشان سر نمی زند.

البته قرار نیست هیچکس و به تبع دختری نیز معصوم باشد اما یک پیرو حقیقی همواره در حال کوشش است تا به مرادش نزدیکی و تقرب بجوید.

خانواده دوستی:

این مورد هم برای همه روشن است زیرا این بانو برای دیدار برادر، خانه، دیار و آرامش خویش را رها می کند و سختی های سفر طولانی را به جان می خرد تا به برادر بزرگوارش بپیوندد. همین امر نشان دهنده ارج و قرب خانواده برای این خواهر دلسوز می باشد که البته برای دختران ایرانی نیز حجت موجه است.

و بسیاری ویژگی های دیگر که إن شاءالله همه نه تنها دختران راغب به مطالعه در احوال و سیر و سلوک این دردانه یگانه باشند.

و در پایان دخترم! سیب باش؛ پاک و بهشتی...

 

ثمین وحدانی/ کارشناسی ارشد ادبیات تطبیقی

دیدگاه شما

آخرین اخبار