18. مرداد 1396 - 16:07   |   کد مطلب: 18038
روحانی زنان کابینه دوازدهم را معرفی کرد
درباره این سه زن
کشمکش‌های حضور زنان در دولت دوازدهم سرانجام به معرفی سه زن در جایگاه‌های معاونت و دستیاری رییس‌جمهور ختم شد.
دولت دوازدهم,حسن روحانی,کابینه دوازدهم,زن وزیر,زنان وزیر,زنان و سیاست,shabnamha.irو,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از مهرخانه  : از ابتدای امسال که بحث انتخابات داغ شد، بسیاری از فعالان حوزه زنان بر اهمیت حضور زنان در کابینه دولت تأکید داشتند و برخی از آن‌ها خواستار این حضور در سطح وزیر بودند اما پس از کشمکش چندماهه، در روزهای اخیر با اعلام کابینه از سوی رییس‌جمهور شاهد هیچ زنی در جمع وزرا نبودیم. پس از آن چشم‌ها به جایگاه معاونت دوخته شد تا این‌که امروز حسن روحانی معاون امور زنان و خانواده، معاون حقوقی و دستیار خود در امور شهروندی را از میان زنان معرفی کرد. 

(در همین زمینه: ناامیدی از حضور وزیر زن در کابینه و چرخش مواضع فعالان زن اصلاح‌طلب در طرح مطالبات)

لعیا جنیدی
لعیا جنیدی به‌عنوان معاون حقوقی رییس جمهور منصوب شد. جنیدی تنها زن کابینه است که پیش از این نامی از او برده نمی‌شد.

تحصیلات
او که استاد دانشگاه و وکیل دادگستری است؛ مدرک کارشناسی حقوق خود را در سال 1368 از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد را در رشته حقوق خصوصی و اسلامی در سال 1373 از دانشگاه تهران، مدرک دکتری را در رشته حقوق خصوصی و اسلامی در سال 1379 از دانشگاه تهران و فوق‌دکترای خود را در رشته حقوق تطبیقی-داوری تجاری بین‌المللی در سال 1382 از دانشگاه هاروارد دریافت کرده است.

فعالیت‌های اجرایی
او پیش از این درسال ۱۳۹۲ طي حكمي از سوي دكتر نصيري قيداري، معاون حقوقي و امور مجلس وزارت علوم تحقيقات و فناوري به سمت مدیر کل اداره لوایح و تدوین و تنقیح قوانین و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شده و از 13 آبان سال 92 تا 21 بهمن سال 94 در این جایگاه قرار داشت. همچنین ﻣﺸﺎﻭﺭ ﺣﻘﻮﻗﻲ ﺩﺭ ﭘﺮﻭﮊﻩ‌ﻫﺎﻱ ﻧﻔﺘﻲ، ﮔﺎﺯﻱ، ﭘﺘﺮﻭﺷﻴﻤﻲ، ﻧﻴﺮﻭﮔﺎﻫﻲ، ﺗأﻣﻴﻦ ﻣﺎﻟﻲ ﻭ ﺍﻣﻮﺭ ﺑﺎﻧﮑﯽ، ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎﺭﻱ، ﺑﻴﻊ ﺑﻴﻦ‌ﺍﻟﻤﻠﻠﻲ و... بوده است.

جنیدی ﺍﺯ ﺳﺎﻝ ١٣٧٨ ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ ﻭﻛﻴﻞ ﭘﺎﻳﻪ ﻳﻚ ﺩﺍﺩﮔﺴﺘﺮﻱ ﻭ ﻋﻀﻮ ﻛﺎﻧﻮﻥ ﻭﻛﻼﻱ ﺩﺍﺩﮔﺴﺘﺮﻱ ﻣﺮﻛﺰ و از سال ١٣٧٩ ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ نیز ﺩﺍﻧﺸﻴﺎﺭ ﺩﺍﻧﺸﻜﺪﻩ ﺣﻘﻮﻕ ﻭ ﻋﻠﻮﻡ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺗﻬﺮﺍﻥ است.

پیش از او الهام امین‌زاده از ابتدای دولت یازدهم تا 22 تیرماه 95 در این جایگاه قرار داشت و از ۲۲ تیر ۱۳۹۵ مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس‌جمهور طی حکمی جایگزین امین‌زاده در معاونت حقوقی ریاست جمهوری شد و تا پایان دولت یازدهم در این جایگاه بود.

معصومه ابتکار
معصومه ابتکار متولد 1339 است و سال‌هاست که او را با موضوعات محیط‌زیستی می‌شناسیم. فعالیت‌های او در 8 ساله دولت اصلاحات و در شورای شهر تهران در حوزه محیط زیست بود. او امروز به سمت معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری منصوب شد. 

تحصیلات
ابتکار در سال 1356 وارد دانشگاه پلی‌تکنیک در رشته مهندسی پتروشیمی شد اما در سال 1360 به تکنولوژی پزشکی در دانشگاه شهید بهشتی تغییر رشته داد. او مقاطع فوق لیسانس و دکترای خود را نیز در رشته ایمنی‌شناسی (ایمونولوژی) در دانشگاه تربیت مدرس طی کرده است.

سوابق اجرایی
اولین مسؤولیت اجرایی ابتکار سردبیری کیهان انگلیسی در سال 1359 بود. از فعالیت‌هایش در حوزه زنان می‌توان به نمایندگی دولت جمهوری اسلامی ایران در سومین کنفرانس جهانی زن در نایروبی و راه‌اندازی نشریه‌ای تخصصی برای زنان با عنوان فصلنامه فرزانه به دو زبان فارسی و انگلیسی اشاره کرد. همچنین در سال 1372 به همراه جمعی از زنان اقدام به تأسیس مرکز مطالعات و تحقیقات مسایل زنان کرد.

ابتکار در آستانه برگزاری چهارمین کنفرانس جهانی زن در سال 1374 مسؤولیت دفتر هماهنگی سازمان‌های غیردولتی زنان و نیز نایب‌رییسی کمیته ملی این کنفرانس را عهده‌دار شد. او یک سال بعد و در سال 1375 با تشکیل شبکه سازمان های غیردولتی زنان در ایران به‌عنوان رییس این شبکه انتخاب شد.

او اولین زن در جمهوری اسلامی ایران است که به هیأت دولت راه پیدا کرد و در سال‌های 1376 تا 1384 در سمت معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت. 

مرکز صلح و محیط زیست به عنوان یک سازمان غیردولتی در نیمه دوم سال 1384 به پیشنهاد ابتکار برای تبادل نظر و گفت‌و‌گو پیرامون مسایل محیط زیست و صلح در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و برقراری ارتباط با متخصصان محیط زیست تأسیس شد.

معصومه ابتکار عضو سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران بوده و مسؤولیت کمیته محیط‌زیست را عهده‌دار شد. او کاندیدای شرکت در چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی تهران بود که به دلیل عدم تأیید صلاحیت، به شورا راه پیدا نکرد. ابتکار در دولت یازدهم به عنوان رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست انتخاب شد و مجدد به کابینه راه پیدا کرد.

در حال حاضر شهیندخت مولاوردی در انتخابی دیرهنگام از 16 مهر 92 در جایگاه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری قرار دارد.

(در همین زمینه: ابتکار گزینه مناسبی برای معاونت امور زنان است؟)

شهیندخت مولاوردی
مولاوردی متولد ۱۳۴۴ است و پیش از ورود به عرصه سیاست به‌عنوان یکی از فعالان مدنی حوزه زنان شناخته می‌شد و عضو برخی تشکل‌ها، مؤسسات و انجمن‌های حوزه زنان بود.

تحصیلات
مولاوردی سال 1363 در دوره کارشناسی حقوق دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شد و پس از پایان دوره کارشناسی به مدت چهارسال در آموزش و پرورش منطقه 3 تهران مشغول به تدریس شد و با قبولی دوره کارشناسی ارشد در رشته حقوق بین‌الملل در دانشگاه علامه طباطبایی به این فعالیت خود پایان داد. مولاوردی پایان‌نامه خود را با موضوع "بررسی اقدامات بین‌المللی مقابله با خشونت علیه زنان" ارایه کرد.

فعالیت‌های اجرایی
او طی سال‌های ۱۳۸۰-۱۳۸۱ سرپرست ارتباطات بین الملل مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری و در سال‌های ۱۳۸۱-۱۳۸۴ به‌عنوان مدیر ارتباطات بین‌الملل مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری فعالیت می‌کرد.

مولاوردی از 16 مهر 92 تاکنون در جایگاه معاونت رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده قرار دارد. او امروز با حکم حسن روحانی دستیار رییس‌جمهوردر امور حقوق شهروندی در دولت دوازدهم شد.

در دولت یازدهم الهام امین‌زاده از 22 تیر 95 در این جایگاه فعالیت می‌کند.

(در همین زمینه: آیا گزینه مطرح‌شده در راستای اعتدال است؟)

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار