10. دى 1396 - 15:12   |   کد مطلب: 20165
یک تحلیلگر سیاسی گفت: تناقض دولت در وعده و عمل زمینه سازتجمعات اعتراضی مردم شدو دشمنان و فرصت طلبان هم از آن سوء استفاده کردند.
 اغتشاش,فتنه 88,تجمع,دولت دوازدهم,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از نافع : دکتر حسن رحیمی روشن در گفتگو با خبرنگار نافع با اشاره به تجمعات و اعتراضات خیابانی روزهای اخیر در برخی شهرهای کشور اظهار کرد: دولت یازدهم با عنوان مبارزه با گرانی و کنترل تورم دست به اقداماتی زد و فعالیت هایی انجام داد که شرایط رشد تورم را در کشور کنترل نماید.

وی تصریح کرد: دولت در این رویکرد خود با عنوان کنترل قیمت ها تا حدودی موفق بود اما در نقطه مقابل رکود در جامعه گسترش یافت یعنی مردم نقدینگی کمتری داشتند و معامله ای هم انجام نمیشد در نتیجه چون خرید و فروش کمتر شد قیمت ها هم بالا نمی رفت و رکود عمیق تر می شد.

 

تدوین غیر مدبرّانه بودجه ۹۷ جرقه اعتراضات مردمی

استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا ادامه داد: ۴سال ابتدایی روند کار دولت تدبیر و امید به همین منوال سپری شد و دولت عنوان می کرد که رکود از میان برداشته شده اما در حقیقت واقعیت های جامعه بیانگر این ادعا نبود.

وی افزود: دولت تدبیر و امید در دور دوم مسئولیت خود اقدام به تدوین غیر مدبرّانه بودجه سال۹۷   کرد که شرایط این لایحه بودجه برای جامعه شوک آور بود و به نوعی نفی همه شعارهای اقتصادی و اقدامات ۴سال قبل دولت بود و جرقه اعتراضات مردمی را ایجاد کرد.

 

حذف ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر از دریافت یارانه مردم را شوکه کرد

رحیمی روشن به وعده های دولت در زمینه کنترل قیمت ها و افزایش ۵ تا ۱۰درصدی حقوق کارمندان اشاره و عنوان کرد: علیرغم وعده هایی که داده شده بود دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ خواستار افزایش قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی تا ۵۰ درصد شد.

وی متذکر شد: با وجود اینکه مجلس مصوبه حذف ثروتمندان از دریافت یارانه را جهت اجرایی شدن به دولت داده بود دولت تاکنون آن را اجرایی نکرده است اما به یکباره اعلام کرد که ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر را از دریافت یارانه محروم خواهد کرد که این خود شوکی دیگر برای طبقات متوسط و محروم جامعه بود.

 

موسسات مالی غیرمجاز موج دیگری در اعتراضات مردمی ایجاد کرد

این تحلیلگر سیاسی گریزی هم به اعتراضات مردم مالباخته که سرمایه خود را در مؤسسات مالی غیرمعتبر پس انداز کرده بودند داشت و بیان کرد: دولت باید تدبیری برای کنترل و نظارت بر این مؤسسات مالی غیرمجاز که یکی پس از دیگری سرمایه مردم را به یغما بردند می کرد که متأسفانه در این امر هم ناتوان بود.

وی تأکید کرد: تجمعات و اعتراضاتی که در شهرهای مختلف کشور صورت می گیرد نخست حاصل بی تدبیری و بی برنامگی دولت در بهبود شرایط اقتصادی جامعه است که حتی موجب اعتراض طرفداران و حامیان دولت تدبیر و امید نیز شده است.

 

روی دیگر تجمعات خیابانی، سودجویی بیگانگان است

رحیمی روشن ضمن تأکید بر این امر که روی دیگر تجمعات خیابانی این روزها در شهرهای مختلف کشور سودجویی بیگانگان است گفت: اگرچه جرقه نخست این اعتراضات و تجمعات به دلیل شرایط اقتصادی زده شد اما دشمنان و فرصت طلبان داخلی و خارجی هم این موقعیت را دستاویزی برای شعله ور کردن آتش فتنه در بین مردم و نظام قرار داده و به تحریک افراد دست زدند.

وی خاطرنشان کرد: خواسته های به حق مردم در مسائل اقتصادی کاملا بجا و به حق است اما در این بین سودجویان و فرصت طلبانی هم هستند که تلاش می کنند این اعتراضات را به تقابل فیزیکی و خشونت بار بین مردم و نظام تبدیل کنند و برای حصول این هدف از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند.

 

مردم دست از حمایت نمیکشند اگر دولت را باور کنند

استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا یادآور شد: دولت در این زمینه می تواند با شفافیت و ارائه دلایل منطقی و قانع کننده در زمینه عملکرد اقتصادی خود به کاهش تنش ها مبادرت کند.

وی  افزود: دولت باید با ارائه آمار و ارقام صحیح  و مبتنی بر واقعیات جامعه نسبت به شفاف سازی فضای اقتصادی و تدبیر و برنامه ریزی صحیح در جهت بهبود آن اقدام کند که به این ترتیب اگر مردم فهیم و نجیب این کشور صداقت و عملکرد دولت را به درستی درک و باور کنند در همراهی و پشتیبانی کم نخواهند گذاشت چراکه در شرایط بدتر و سخت تر از این هم تحمل و همراهی داشته اند.

 

دولت دوگانگی در حرف و عمل را کنار بگذارد

رحیمی روشن ضمن اظهار به این امر که دولت تدبیر و امید نخبه گراست و کمتر توده عامه مردم را باور دارد تبیین کرد: این رویکرد موجب ایجاد شکاف بین مردم و دولت خواهد شد بنابراین لازم است دولت دوگانگی در حرف و عمل را کنار بگذارد و تصمیمات خلق الساعه مانند گران شدن ۵۰ درصدی بنزین را به مردم تحمیل نکند.

وی اضافه کرد: چنین تصمیماتی نیازمند برنامه ریزی مدبرانه و اعلام عمومی است به طوری که مردم آثار مثبت  آن را از رسانه ها و نخبگان جامعه بشنوند و درک کنند که تنها در این صورت با موضوعی مانند افزایش قیمت بنزین برخورد بهتری خواهند داشت وگرنه طبعا موضع گیری و مخالفت ها افزایش می یابد.

 

بهانه دست دشمنان ندهیم

این تحلیلگر سیاسی به لزوم هوشیاری و تیزبینی مسؤولین کشور در چنین جریاناتی تأکید و تشریح کرد: همانطور که دیدیم رسانه ها و سران کشورهای غربی و آمریکایی در چنین شرایطی مردم را به تفرقه و اغتشاش تحریک میکنند و در این بین کانال های معاند نیز به این موضوع دامن میزنند و همه این رویکردها هوشیاری و اقدام به موقع مسؤولین را طلب می کند.

وی در پایان افزود: مردم هم باید بدانند که ثمره چنین شکاف ها و اغتشاشاتی آثاری مانند شکوفایی های کشوری مثل سوئیس را در پی ندارد و دامن زدن به تجمعات غیر قانونی ثمرات مخرّبی مانند اتفاقات سوریه را رقم میزند پس نباید با محوریت اعتراض به شرایط اقتصادی بهانه ای به دست دشمنان و فرصت طلبان بدهیم.

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار