14. مرداد 1396 - 12:03   |   کد مطلب: 17975
افزایش مشارکت سیاسی زنان و حضور در مناصب حکومتی یکی از خواسته‌ها و مطالبات دیرین فعالان زن از ابتدا بوده است. اگرچه ممکن است میزان جدیت و پافشاری بر این مطالبه بسته به مقاطع زمانی مختلف متفاوت بوده باشد اما می‌توان گفت از سال 76 که جامعه زنان به شکل جدی و ملموس وارد عرصه کنش‌های اجتماعی شد، این مطالبه به موضوع مطرح روز تبدیل گردید.
زنان ، کابینه دوازدهم,دولت دوازدهم,حسن روحانی,فعالان زن,فعالان زن اصلاح طلب,اصلاح طلبی,وزیر زن,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

ناامیدی از حضور وزیر زن در کابینه و چرخش مواضع فعالان زن اصلاح‌طلب در طرح مطالبات

حضور وزیر زن در کابینه حضور وزیر زن در کابینه حضور وزیر زن در کابینه حضور وزیر زن در کابینه حضور وزیر زن در کابینه حضور وزیر زن در کابینه حضور وزیر زن در کابینه حضور وزیر زن در کابینه حضور وزیر زن در کابینه حضور وزیر زن در کابینه حضور وزیر زن در کابینه حضور وزیر زن در کابینه دولت دوازدهم دولت دوازدهم دولت دوازدهم دولت دوازدهم دولت دوازدهم دولت دوازدهم دولت دوازدهم فعالان زن اصلاح طلب فعالان زن اصلاح طلب فعالان زن اصلاح طلب فعالان زن اصلاح طلب فعالان زن اصلاح طلب فعالان زن اصلاح طلب فعالان زن اصلاح طلب فعالان زن اصلاح طلب فعالان زن اصلاح طلب فعالان زن اصلاح طلب فعالان زن اصلاح طلب 

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از مهرخانه : با شروع تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری دوره دوازدهم و آغاز به کار کمپین‌های مختلف هر کدام از نامزدها در صحنه رقابت‌، ستاد زنان حسن روحانی تصمیم گرفت کمپینی با نام "آوای اردیبهشت" راه‌اندازی کند تا در کنار جلب حمایت زنان و دختران، تلاش کنند که مطالبات مغفول‌مانده جامعه زنان را به گوش مسؤولان برسانند. در نهایت، حاصل عملکرد این کمپین، برگزاری نشست‌ها و گردهمایی‌هایی بود که حول موضوع زنان و لزوم زمینه‌سازی برای افزایش مشارکت سیاسی آنان در دولت منتخب آینده شکل گرفت و حضور زنان در بدنه مدیریت سیاسی جامعه را به عنوان مسأله‌ای اولویت‌دار مطرح ساخت.

اما گردهمایی زنان حامی روحانی در ورزشگاه شهید شیرودی شاید نقطه آغاز مطرح‌شدن موضوع انتخاب وزیر زن در کابینه دولت آینده از جانب فعالان زن بود که این گردهمایی با حضور حسن روحانی برگزار شد و برای اولین‌بار این خواسته به صورت علنی و روشن مطرح گردید.

در این گردهمایی علاوه بر آن‌که روحانی خود به شخصه مکرراً حضور برابر زنان و مردان را در عرصه تصمیم‌گیری کشوری مطرح و ایجاد فرصت‌های برابر را به عنوان شعار دولت آینده در حوزه زنان اعلام کرد، پروانه سلحشوری، رییس فراکسیون زنان مجلس نیز طی سخنرانی خود، به طور مشخص بر حضور وزیر زن در کابینه آینده تأکید کرد و گفت: "در دور اول ریاست جمهوری آقای روحانی مطالبه‌ای از جانب زنان عنوان شد که هنوز محقق نشده اما این‌بار همه با هم این مهم را محقق خواهیم ساخت. ریاست‌جمهوری عزیز، ما می‌دانیم مجلس نهم همراه نبود اما مجلس دهم به شما امیدوار است تا وزیر زن معرفی شود".

تغییر در مواضع روحانی در مقابل تأکید فعالان زن به حضور وزیر زن در کابینه
اما بعد از مشخص شدن رییس‌جمهور دولت دوازدهم و انتخاب حسن روحانی، به مرور تغییراتی در موضع‌گیری‌های حسن روحانی پدیدار شد. روحانی که قبل از پیروزی در انتخابات از برابری فرصت‌ها برای زنان و مردان صحبت کرده بود، بعد از انتخابات، در مراسم افطاری نهاد ریاست جمهوری که در آن فعالان حوزه زنان حضور داشتند، سخن‌هایی از جنس دیگر داشت.

او در این جلسه، بعد از اشاره به فعاليت‌هاي زنان و توانمندي‌هاي آنان در عرصه‌هاي مختلف جمله‌اي را گفت که در روزهاي اخير، آن‌هايي که مخالف حضور زنان در پست‌هاي مديريت کلان هستند، روي آن تأکيد مي‌کنند. روحانی گفت: "امروز زنان نسبت به سرنوشت خود حساس هستند و به ‌خوبي تلاش مي‌کنند، اما ‏براي حضور در رده‌هاي مديريتي، بايد تلاش بيشتري کرد. مشخص است خانمي را که در رده‌هاي ‏مديريتي نبوده، نمي‌توان يک مرتبه در رده بالايي از مديريت قرار داد، بلکه بايد قدم‌به‌قدم گام ‏برداشت‏".

در همین رابطه آذر منصوری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و فعال سیاسی حوزه زنان در گفت‌وگو با شرق در پاسخ به این سخنان روحانی گفت: "در جواب اين سؤال که آيا زنان ما براي وزارت تربيت شده‌اند، بايد پاسخ بدهيم که آيا مردان ما براي اين مسأله تربيت شده‌اند؟ اين همان حکايت آسانسور و نردبان است. مردم به دولتی رأی داده‌اند که توسعه‌محور است و اعتقاد داریم باید فرصت‌های برابر برای ۵۰ درصد از جامعه از ذیل تا صدر ایجاد شود. از طرفی هم تابوی حضور زنان در دولت قبل شکسته شده است؛ اتفاقاً می‌توان گفت تنها نکته مثبت کابینه احمدی‌نژاد همین بوده است".

تشکیل کمیته‌ای به منظور معرفی زنان توانمند برای تصدی پست وزارت
زمان هر مقدار که به موسم تشکیل کابینه نزدیک‌تر می‌شود، رقابت و رایزنی‌ها برای تصدی پست وزارت بیشتر می‌شود. در این میان فعالان زن نیز برای کسب جایگاه وزارت تلاش می‌کنند و مطالبه معرفی زنان در مقام وزارت را با صدای بلندتری بیان می‌کنند.

در همان ابتدای رایزنی‌ها، شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان دولت یازدهم اعلام کرد که احتمالاً دو، سه وزیر خانم برای حضور در کابینه دولت دوازدهم معرفی خواهند شد. مطابق با گفته‌های مولاوردی گویا از همان ابتدای رایزنی‌ها برای چینش کابینه دولت جدید، کمیته‌ای متشکل از فعالان زن شکل گرفته تا اسامی و شاخص‌های زنان وزیر بررسی و مشخص شود و نتایج این بررسی در اختیار رییس‌جمهور قرار گیرد.

به گفته معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، "وضعیت حضور سیاسی زنان این روزها تا حدودی رو به بهبودی نهاده و با تجربه‌ای که از دولت یازدهم داریم و تفاوتی که شرایط شروع کار دولت دوازدهم با دولت یازدهم دارد، زمینه برای استفاده از زنان به‌ عنوان وزیر در کابینه دوازدهم خیلی مساعدتر است".

این سخنان مولاوردی امیدهای زیادی را نصیب فعالان زن کرد و باعث شد که نسبت به این مطالبه، جدی‌تر و امیدوارانه‌تر عمل کنند. در همین راستا فخرالسادات محتشمی‌پور یکی از فعالان سیاسی حوزه زنان اواخر تیرماه، در گفت‌وگویی بیان کرد: "زمانی، زنان فقط در مدیریت‌های میانی به‌رسمیت شناخته می‌شدند، اما در دوره‌ای دیدیم که یک زن به عنوان وزیر به‌کار گرفته شد و هیچ مشکلی نیز به لحاظ نگرش جامعه برای او پیش نیامد. گفتنی است که مطالبه حضور زنان در کابینه و هیأت دولت از دوره اصلاحات وجود داشت، اما در آن دوره زمانی، شرایط برای تحقق این مطالبه مناسب نبود".

اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز معتقد بود که زنان بسیاری در ایران می‌توانند در قامت وزارتخانه‌های مختلف قد علم کنند و تنها راه چاره، اعتماد به زنان متخصص و با تجربه کشور است. او علاوه بر این‌ها به گزینه وزارت ارشاد نیز اشاره کرد و این وزارت‌خانه را متناسب با مدیریت زنان دانست و گفت: "امیدوارم نتیجه کمیته ویژه بررسی وزرای زن به‌ زودی اعلام شود تا هم اسامی مشخص شوند و هم لابی برای حضور آن‌ها در کابینه در دستور کار قرار گیرد".

در همین زمینه فائزه هاشمی، دختر هاشمی‌رفسنجانی و فعال سیاسی نیز مطالبه‌گری و مطالباتی که زنان در حوزه مشارکت سیاسی دارند را خیلی جدی و گسترده عنوان کرد و گفت: "من آن را کاملاً به‌حق می‌دانم و معتقدم از حقوق ضایع‌شده و از دست رفته زنان است. زنان باید بدون لکنت سهم شایسته‌شان را از کابینه مطالبه کنند". همچنین فاطمه گوارایی، فعال حقوق زنان در نشستی که در همین رابطه تشکیل شده بود طی سخنانی اظهار داشت: "از منظر فعالان حقوق زن، انتخاب یک وزیر زن، یک مطالبه تاریخی است و ما قطعاً از دولت دوازدهم خواهان وزیر زن هستیم".

گسترده‌تر شدن مطالبات از وزارت زنان تا لزوم رفع موانع مدیریتی
اطمینان فعالان زن از تلاش حسن روحانی برای معرفی وزیر زن تا آن‌جا پیش رفت که بسیاری در کنار بحث وزارت زنان پا را فراتر گذاشته و از وظیفه دولت برای ایجاد فرهنگ‌سازی برای حضور زنان در عرصه مدیریت کلان سخن ‌گفتند. به عنوان مثال پروانه سلحشوری، در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق گفت: "دولت سوای تلاش برای ورود زنان وزیر به کابینه باید به فکر آن باشد که جلوی تخریب مدیریت زنان را بگیرد. بنابراین هزینه پذیرش مسؤولیت سیاسی در میان زنان باید کاسته شود و این مهم اتفاق نخواهد افتاد مگر این‌که شخص رییس‌جمهوری در این زمینه ورود کند".

خواهان وزیر زن هستیم اما روحانی قبول نمی‌کند
با نزدیک شدن به مراسم تحلیف و نهایی‌‌شدن لیست انتخاب وزرای کابینه، شاهد هستیم که بارقه امید فعالان زن به حداقل‌ها سوق پیدا کرده است. این اکتفا به حداقل‌ها از زمانی به‌وجود آمد که سهیلا جلودارزاده نماینده مجلس دهم اعلام کرد: "هیچ زنی به‌عنوان وزیر در کابینه دولت دوازدهم حضور نخواهد داشت و حضور زنان تنها به معاون وزیر ختم می‌شود. حتی با معاون رییس‌جمهور تاکنون درباره انتخاب زنان در کابینه رایزنی‌هایی انجام نشده است". همچنین پروانه سلحشوری دوم مرداد ماه در نشستی اظهار داشت: "ما خواهان وزیر زن هستیم اما متأسفانه آقای روحانی قبول نمی‌کنند و به صورت تلویحی گفتند که وزیر زن نخواهند داشت".

در این شرایط با این‌که شهیندخت مولاوردی پیش از این به عنوان گزینه جدی تصدی وزارت آموزش و پرورش مطرح شده بود، نه تنها حضور زنان به عنوان وزیر در کابینه دوازدهم منتفی شد بلکه مولاوردی خود در آستانه حذف از کابینه قرار گرفت.

اکتفا به حداقل‌ها و محدود شدن مطالبات به معاونت‌ها
حداقل‌شدن سطح مطالبات زنان از نتایح ملموس عدم معرفی وزیر زن در کابینه آینده بود و این در رویکرد و اظهارنظرهای فعالان زن مشهود بود و باعث شد بسیاری به هر نحوی یا در طرح خواسته‌های خود چرخش ایجاد کنند یا مجال اظهار نظر برای فعالان زنی که اعتقادی به پست وزارت زنان ندارند ایجاد شود. تا جایی‌که سهیلا جلودارزاده، عضو فراکسیون امید مجلس اعلام کرد که در شرایط فعلی حضور وزیر زن در کابینه حسن روحانی در درجه دوم اهمیت  قرار دارد ولی این‌که در معاونت‌های وزارتخانه حتماً زنان حضور داشته باشند، یک خواسته صد درصد قطعی و جدی جامعه زنان است.

زهرا شجاعی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز از جمله فعالان زنی است که گویا اعتقادی به ضرورت حضور زنان وزیر در کابینه ندارد و حتی پست معاونت را بسیار بالاتر و مهم‌تر از پست وزارت می‌داند. او از کسانی است که همگام با کم‌رنگ شدن شانس زنان وزیر در کابینه، این روزها مصاحبه‌های بسیاری انجام می‌دهد و در نشست‌ها همواره از حفظ وضع موجود صحبت می‌کند.

به عنوان نمونه شجاعی در گفت‌وگو با شرق در خصوص انتصاب وزیر زن تأکید کرد که با وجود اهمیت این انتصاب، نباید گفتمان جنبش زنان به انتصاب وزیر یا وزرای زن تقلیل يابد و از دیگر مسائل معتنابه عام زنان غافل شود. او گفت: "به فرض این‌که سه وزیر هم به زنان اختصاص داده شود. وزیر صنعت – اگر زن باشد- باید کار صنعت را پیش ببرد. خانم ابتکار رییس سازمان محیط زيست هستند. چه درصدی از مشکلات زنان را حل می‌کنند؟ من مخالفتی با حضور زنان در پست‌های کلیدی ندارم اما نکته این است که در کنار این تأکید، از اصل ماجرا باز نمانیم. چقدر مدیران میانی تربیت کرده‌ایم؟ چقدر به زنان در لایه‌های مختلف سازمانی امکان رشد و ترقی داده‌ایم؟ ما هنوز بانک جامع اطلاعاتی زنان نداریم".

فعالیت فعالان زن در فضای مجازی برای جلوگیری از تقلیل فرصت‌ها
حال فعالان زن با این شرایط نه تنها از تأکید بر مطالبه حضور وزیر زن در کابینه دست کشیدند بلکه سقف مطالبات خود را بر مبنای انتخاب معاونان از میان زنان قرار دادند. همچنین از ابتدای قوت‌گرفتن احتمال عدم حضور مولاوردی در معاونت امور زنان، بسیاری از فعالان زن در فضای شبکه‌های اجتماعی برای حمایت از شهیندخت مولاوردی به فعالیت پرداختند و کاربران توئیتر هشتگ "#بامولاوردی" به راه انداختند. مطالبه آن‌ها ماندن مولاوردی در کابینه دولت دوازدهم بود.

آذر منصوری از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در این‌باره در توییتر خود نوشت: "شهیندخت مولاوردى در چهارسال گذشته به جایگاه معاونت زنان ریاست جمهورى اعتبار داد. اگر مولاوردى نبود، آزمون استخدامى تا رفع تبعیض‌هاى جنسیتى متوقف نمى شد".

در صحنه عملی همچنین زهرا شجاعی در نشست واکاوی حضور زنان در کابینه، ضمن مطرح کردن این موضوع که پست معاونت بالاتر از وزارت است، از حسن روحانی خواست که حداقل در سطح معاونین از زنان استفاده کند و بر ابقای مولاوردی در معاونت زنان تأکید کرد و فیروزه صابر نیز از دیگر فعالان اجتماعی حوزه زنان در حمایت از رویکرد معاونت زنان در دولت یازدهم گفت: "خانم مولاوردی نمونه بارزی از نیروی پرورش‌یافته و توانمند است و جزو معدود کسانی است که در جامعه زنان به طور نسبی طرفدار دارد. با چه عقل و منطقی ایشان باید کنار رود؟ در نتیجه تازه فعالان زن باید برای کسی که در همین دولت یازدهم برای معاونت انتخاب شده است تلاش کنند که در دولت بماند و این بازگشت به عقب است و اعتماد را خدشه‌دار می‌کند".

با همه این تلاش‌ها و اصرار فعالان زن اما شهیندخت مولاوردی در صفحه توییتر خود ضمن قدردانی از همه تلاش‌های فعالان زن، اعلام کرد که عهده‌دار سمت معاونت زنان در کابینه دوازدهم نخواهد بود و حضورش در کابینه دولت جدید منوط به تصمیم رییس‌جمهور است.

به گزارش مهرخانه، به نظر می‌رسد که با کاهش شانس ورود زنان به عنوان وزیر به کابینه آینده و برای آن‌که فاصله بدنه جامعه زنان با دولت آینده بیشتر نشود و خدشه‌ای به اعتماد زنان به منتخب دولت آینده ایجاد نشود، فعالان سیاسی زن تلاش می‌کنند با تغییر مواضع خود توجیهی برای نادیده گرفتن زنان در کابینه ایجاد کنند و این رویکرد را از طریق کاهش اهمیت پست وزارت برای زنان دنبال می‌کنند.

فعالان زن در چهار دهه گذشته نشان داده‌اند که از آن‌جایی‌که حضورشان در بزنگاه‌های سیاسی و ارتباط با جریان‌های سیاسی، از موضع سیاسی بوده است، نتوانسته‌اند مطالبات زنان را از جریان‌های سیاسی دنبال کنند و نهایتاً جریان‌های سیاسی در برابر خدمت جنبش زنان به برخی از این زنان که در صدر فعالیت هستند پست‌ها و موقعیت‌هایی اعطا می‌کنند و این رویه نمی‌تواند مطالباتی که برای جامعه زنان ساخته شده است را برآورده کند؛ مطالباتی که گاهی مطالبه کاذب و گاهی مطالبه حقیقی هستند.

انتهای پیام/ص

حضور وزیر زن در کابینه حضور وزیر زن در کابینه حضور وزیر زن در کابینه حضور وزیر زن در کابینه حضور وزیر زن در کابینه حضور وزیر زن در کابینه حضور وزیر زن در کابینه حضور وزیر زن در کابینه حضور وزیر زن در کابینه حضور وزیر زن در کابینه حضور وزیر زن در کابینه حضور وزیر زن در کابینه دولت دوازدهم دولت دوازدهم دولت دوازدهم دولت دوازدهم دولت دوازدهم دولت دوازدهم دولت دوازدهم فعالان زن اصلاح طلب فعالان زن اصلاح طلب فعالان زن اصلاح طلب فعالان زن اصلاح طلب فعالان زن اصلاح طلب فعالان زن اصلاح طلب فعالان زن اصلاح طلب فعالان زن اصلاح طلب فعالان زن اصلاح طلب فعالان زن اصلاح طلب فعالان زن اصلاح طلب 

دیدگاه شما

آخرین اخبار