28. شهريور 1399 - 15:52   |   کد مطلب: 10176
جامعه ما مسموم است به سمومی مانند،اعتیاد,طلاق،بی اخلاقی،کم فروشی،گران فروشی، ماهواره،خودکشی، ربا،دزدی، اختلاس، بی حجابی، عدم رعایت محرمی و نامحرمی، بی ادبی، جهل و نادانی و ... .
مهریه,خانواده ها,جوانان

به گزارش شبنم ها؛ به نقل از بهارانه، درخواست یک همشهری: بعد از نماز ظهر و عصر بود از جلوی دادسرای عمومی گذر میکردم که متوجه صدایی شدم.درست حدس زده بودم یک پدر محترمی مرا صدا میزد،ایستادم تا پدر بزرگواری که به نظر میرسید بیش از یک قرن سن دارد خود را رساند.سلام کردم و پاسخ گرفتم واین پدر محترم بدون مقدمه شروع به صحبت کرد و از من درخواستی کرد و آن در خواست این بود«تورا خدا به مردم بگویید به بهانه ی مهریه مردم را به محاکم قضایی نکشانند و زندگی ها را از هم متلاشی نکنند.

حقیقتش کمی با او صحبت کردم و در لابه لای صحبت هایم به او فهماندم که کمی اشتباه کرده است و دلیل به هم ریختن آرامش امروزش نتیجه بی دقتی دیروزش میباشد.بعد از دقایقی صحبت به او قول دادم که حرفش را به مردم برسانم و او تشکر کرد و رفت.

باید اعتراف کنم بعد از شنیدن سخنان این پدر دل سوخته کلی از خودم خجالت کشیدم،زیرا من و امثال من مسؤول فرهنگ جامعه هستیم و اصلا هم به روی خودمان نمی آوریم.

این تنها اعتراضی نبود که شنیدم و قطعا آخری هم نخواهد بود.

در طول روزها بارها و بارها و به طور مستقیم و یا غیر مستقیم با این اعتراضات روبه رو هستم.

آری،جامعه ما مسموم است به سمومی مانند،اعتیاد,طلاق،بی اخلاقی،کم فروشی،گران فروشی،ماهواره،خودکشی،ربا،دزدی،اختلاس،بی حجابی،عدم رعایت محرمی و نامحرمی،بی ادبی،جهل و نادانی و ... .

و صرفا مهریه و طلاق و ... مشکل جامعه ما نیست و بنده متاسفم که باید عرض کنم جامعه ما پس از هزار و اندی سال توفیق تشرف به اسلام،آن هم اسلام ناب محمدی (ص) و بعد از سی و هشت سال توفیق انقلاب اسلامی همچنان در دادسراها شاهد فساد های ابتدایی هستیم که شاید دیگر این فسادها را حتی در جامعه های اولیه بشری نیز شاهد نباشیم چه برسد جامعه های بی دین و لاییک.

 

مهر یا مهریه یا صداق

مهریه مربوط به دوره اسلام نمیشود و قبل از اسلام نیز وجود داشته است و فقط اسلام اولا رسوم جاهلیت را درباره ی مهریه منسوخ کرد و ثانیا آن را به حالت اولی و طبیعی آن برگردانید

قرآن کریم تعبیر لطیف و جالبی در مورد مهریه دارد:

 وَآتُواْ النَّسَاء صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً (نساء/4)

چند نکته در این آیه شریفه وجود دارد:اولا با نام صَدُقه(به ضمّ دال)یاد کرده است و نه با نام مهر.صدقه از ماده صدق است و بدان جهت به مهر صداق یا صدقه گفته میشود که نشانه راستین بودن علاقه ی مرد است ثانیا با ملحق کردن ضمیر(هُنَّ)به این کلمه میخواهد بفهماند که مهریه به خود زن تعلق دارد نه به پدر یا مادر و... که در زمان قبل اسلام مرسوم بوده است و ثالثا اینکه با کلمه نحله کاملا تصریح میکند که مهر هیچ عنوانی جز عنوان تقدیمی و پیشکیشی و عطیه و هدیه ندارد

اشتباه میکنند کسانی که میگویند مهر یعنی ثمن(بهاء)یعنی پول برای خرید.

در این زمینه روایات مختلف و فراوانی نیز وجود دارد که به مواردی از باب تبرک و تیمم اشاره میکنیم:

1-در اسلام حدّ و حدودی برای مهریه قرار نگرفته است و تعیین آن به اختیار طرفین گذاشته  شده است.

2-در اسلام مهریه کم مورد تشویق و ترغیب قرار گرفته است.

پیغمبر اکرم:بهترین زنان امت من زنانی هستند که خوشروتر و مهریه ایشان کمتر باشد.

امام صادق(ع):از برکات زن کمی مهریه اوست.

3-اسلام میانه خوبی با مهریه سنگین و زیاد ندارد.

4-اسلام مهر السنه را مورد تایید قرار داده و آن را پیشنهاد میکند.و آنگونه که از روایات به دست می آید امامان معصوم علیهم السلام نیز همین سیره را پیاده میکردند و از آن عدول نمیکردند حتی مهریه ام الفضل دختر مامون از سوی امام جواد(ع) نیز همین مقدار بوده است.

امام رضا(ع):هرگاه ازدواج کردی بکوش تا مهر آن از مهر السنه تجاوز نکند...

5-مهر السنه 500 درهم شناخته شده است که طبق تحقیقات موسسه دارالحدیث برابر با 1500 گرم نقره خالص اعلام شده است.

6-مهریه دینی است بر گردن داماد که باید پرداخته شود.

امام صادق(ع):کسی که مهریه ای برای زن قرار دهد و قصدش این باشد که به او نپردازد او همانند دزد است.

7-زوجه میتواند تمام و یا بخشی از مهریه خودرا ببخشد.

چند کلمه با خانواده ها و جوانان عزیز

خانواده های محترم در جریان باشند که هر معضل اجتماعی که پیش می آید نباید خود را خارج و جدای از این معضلات تصور کنند چه اینکه بعضاً خود خانواده ها در به وجود آمدن این معضلات یا نقش اساسی دارند و یا اینکه در دامن زدن به آن معضل نقش ایفا میکنند.معضلاتی که در چارچوب بحث ماست معضل بالا رفتن سن ازدواج،مهریه های سنگین،دخالت های بیجا و نا به جا در زندگی زوجین،عدم دخالت مثبت در زندگی زوجین،تسریع در روند طلاق و پاشیده شدن خانواده و... .

خانواده ها در جریان باشند که بازیگر اصلی این امور آنها هستند.در بحث مهریه توان و استطاعت خود و فرزندشان را در نظر بگیرند و مغلوب احساسات نشوند و جوانان عزیز نیز با این دید به مهریه نگاه کنند که بدهی است و باید آنرا بپردازند.

خانواده ها نبود دختر خوب و یا در صورت نپرداختن مهریه زیاد عدم ازدواج و عدم قبول از طرف خانواده ی دختر را بهانه نکنند که ما هم در جامعه دختران خوب فراوانی داریم و هم اینکه خانواده هایی که همچنان با در نظر گرفتن خدا و قران کریم وصلت میکنند و دختران خود را کالایی برای خرید و فروش در نظر نگرفته اند در جامعه وجود دارند

دختران فاطمی صفت کشورم نیز در جریان باشند که ارزش آنها بالاتر از آن است که کسی بتواند برای آنها بهایی را معین کند و همانطور که اشاره شد مهریه فقط یک هدیه و پیشکشی است به محضر آنان و در نظر داشته باشند که ملاک در ازدواج اخلاق و تدین است ولا غیر.

جوانان عزیز در جریان باشند که اینها قرار است خانواده های عصر ظهور را تشکیل دهند و با اقتدا به سبک زندگی حضرت امیر المومنین و زهرای اطهر سلام الله علیهما سربازان حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را تربیت کنند

پدران و مادران عزیز اگر پول حلّال مشکلات بود طلاق در بالا شهرها دو برابر پایین شهر ها نبود.

خانواده های محترم این فرزندان و دلبندان و جگر گوشه هایتان که بعد از طلاق عملا زندگی برایشان تمام میشود مسوولیتش با کیست؟ فرزندان آنان چه میشوندو آیا در درگاه خداوند سبحان جوابی برای ارایه خواهیم داشت؟

پاسخگوی این همه جوان چه کسیست ؟

جوانان عزیز خود دست به کار شوند و با اصلاح طرز تفکر خود و با اقدام انقلابی مشکلات را برطرف کنند

نگارننده منکر کم کاری دستگاه های مربوطه نمیباشد و واز آنها میخواهد بیش از پیش تلاش کنند تا مورد مرضی خدای سبحان قرار بگیرند.

دست به دست دهیم تا معضلات را به لطف خدا و مدد از حضرات معصومین مرتفع کنیم ان شاالله.

در رابطه با معضلات اجتماعی دیگر اگر عمری باقی ماند و احساس نیازی نسبت به رفع آنها در جامعه بود دست به قلم خواهم شد.

سیدحسین موسوی   

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار