22. خرداد 1399 - 7:58   |   کد مطلب: 12159
گفتگو به مناسبت روز ازدواج:
زن ، فرشته روی زمین یا کالای تجاری
آمار ازدواج نشانگر تغییر نگرش و فرهنگ عمومی در این زمینه است. مهریه ی بالا نوعی ارزش گذاری دروغین برای دختران در حضور میهمانان است و این نگرش موجب لطمه به زندگی زوجین میشود.

به گزارش شبنم همدان، بر طبق آمار، در سال های اخیر با افزایش سن ازدواج در جوانان مواجه هستیم. این تحول در سن ازدواج از عوامل متعددی ناشی می شود که مهم ترین آنها تغییر در شرایط اقتصادی و فرهنگی جامعه است. مشکلات اقتصادی در کنار مشکلات فرهنگی و شرایط دشوار ازدواج برای جوانان معضل بزرگی در امر ازدواج است . از این رو  گسترش فرهنگ ازدواج آسان در جامعه می تواند در این مهم راهگشا باشد.

خبرنگار شبنم همدان به مناسبت روز ازدواج به یکی از دفاتر ازدواج  شهر رفته تا بیشتر در مورد ازدواج جوانان تحقیق کند.

موانع ازدواج آسان

 مجتبی انصاری فر مسئول دفتر ازدواج شماره 9 همدان در گفتگو با خبرنگار شبنم همدان در خصوص موانع ازدواج آسان مشکلات فرهنگی را مهم ترین علت افزایش سن ازدواج و عدم ازدواج بیان کرد و خاطر نشان کرد آنچه مردم باید به آن توجه کنند این است که  باید به اصل ازدواج توجه کرد و اگر ازدواج آگاهانه,ساده و بهنگام باشد مطمئنا ۵۰% از مشکلات که منجر به پدیده ی شوم طلاق میشود کاهش می یابد.

وی افزود: مشتاق ترین و علاقمند ترین طبقه برای ازدواج جوانان هستند اما شرایط برای آنان مهیا نیست,اگر شرایط فکری و فرهنگی را برایشان آماده کنید ازدواج  رخ میدهد. مشکلات اقتصادی فقط مربوط به امروز و دیروز کشور ما نیست و در هر نقطه از جهان جوانان دلایلی برای مشکلات زندگی دارند اما صرفا به دلایل اقتصادی ازدواج را به تاخیر نمی اندازند.

انصاری فر اظهار داشت: حدود ۱۴ میلیون  جوان مجرد در آستانه ازدواج در کشور وجود دارد و متأسفانه یکی از عوامل تاخیر در ازدواج این جوانان گسترش باور های غلط است که تقویت مراکز مردمی, گسترش فعالیت مراکز مشاوره و همکاری رسانه و صدا وسیما میتواند تا حدودی در تشویق جوانان برای تاهل مؤثر باشد.

از وی خواستیم در مورد ازدواج و شروط ضمن عقد توضیح دهند؟

وی پاسخ داد: ازدواج قراردادی است که در آن حقوق و تکالیف متفاوت به زن ومرد داده میشود ,شروط ضمن عقد تعهداتی است که  بین زن و مرد وارد مفاد قرارداد ازدواج میشود و با امضای طرفین به رسمیت میرسد که باعث محکم کردن پایه های زندگی میشود.

شرایط عقد

وی افزود: شروط عقد شامل دو بند الف و ب است که در بند الف به این نکته اشاره شده است که اگر زوج به دادگاه مراجعه کند و تقاضای طلاق کند و دادگاه تشخیص دهد که در خواست طلاق زوج ناشی از تخلف زن از وظایف همسری و سواخلاق و رفتار نبوده زوج باید نصف اموال خود را که در دوران زناشویی بدست اورده به زوجه منتقل کند.

بند ب شامل ۱۲ مورد است که اگر یکی از این موارد رخ دهد حق طلاق با خانم است:

۱)سورفتار و معاشرت زوج که به زندگی زناشویی لطمه بزند.

۲)ابتلا زوج به امراض صعب العلاج که به زندگی زناشویی و زوجه لطمه بزند.

۳)ابتلا زوج به هرگونه اعتیاد مضر

۴)زوج زندگی خانوادگی را بدون دلیل ترک کند و به تشخیص دادگاه ۶ ماه زندگی را ترک کرده باشد.

۵)پس از گذشت ۵ سال زوجه از شوهر خود به دلیل عقیم بودن و یا عوارض جسمی دیگر زوج صاحب فرزند نشود.

۶) در صورتی که زوج مفقودالاثر شود.

۷)زوج همسر دیگری بدون رضایت زوجه اختیار کند یا به تشخیص دادگاه رعایت عدالت نکند

و چند شرط که از ذکر آنها به دلیل اطاله کلام خودداری می کنیم

همچنین شرایط دیگری است که میتواند به  این موارد اضافه شود که به زوج و زوجه مسئولیت ها و شرایطی داده میشود . البته  قرار است این موارد به شرایط افزوده شود که باعث تداوم  زندگی گردد.

شرایطی اعم از حق طلاق,  حق تحصیل و حق اشتغال برای زوجه که در صورت در خواست خانم و قبول طرف مقابل اضافه میشود و همچنین شرط حق مسکن که زوج یا زوجه محل زندگی را تعیین میکند و هریک از آنها می تواند این شرط قید نماید.

 

رسوم بی پایه و اساس سدّی بر سر راه ازدواج جوانان

ایشان در جواب به این سئوال که ایا هنوز مهریه های بالا رواج دارد و چه مقدار از ان قابل پرداخت است ؟پاسخ داد:

 متأسفانه هنوز هم در عقد ها تعیین مهریه بالا وغیر متعارف رواج داشته و کسانی هستند که علاقه به تعیین مهریه به اندازه ی سال تولد و بالاتر دارند که در جامعه ی اسلامی صورت خوشی ندارد. باید زوج که مهر را قبول میکند مقدار مهر را در توان خود ببیند و اگر توانایی اش را ندارد نباید قبول کند .

بعضی از خانواده ها ادعا دارند که چنین رسم بی پایه و اساسی در ان ها جریان دارد و قبل از مراجعه به دفتر ازدواج به توافق می‌رسند ولی هنگام مراجعه به دفتر داماد یا خانواده‌ی او منصرف شده و به این درک رسیده که این مقدار در توانش نیست .

همچنین انصاری فر بیان کرد که هر چند، در قانون ۱۱۰ سکه از مهر در صورت عندالمطالبه بودن به خانم تعلق میگیرد و اینکه مهر به صورت عندالمطالبه و عندالاستطاعه است به صورتی است که اگر اقا با مراجعه به دادگاه و اظهار نداشتن توانایی پرداخت مهریه را میکند دادگاه پرونده را به جریان نمی اندازد ولی اگر توانایی مالی داشته باشد مهریه هر مقدار که باشد باید پرداخت شود.

وی در پاسخ به این سئوال که ایا مهریه های بالا اجبار خانواده یا توافق زوجین است؟

 افزود: در بیشتر موارد توافق زوجین است که برای حفظ شان و شخصیت پوشالی در مقابل اطرافیان و میهمانان مقدار مهریه را بالا تعیین میکنند و در موارد بسیاری پیش آمده است که زوجین چند روز پس از عقد مراجعه کرده و خواستار کاهش مقدار مهریه به طور مثال از ۱۰۰۰ به ۱۱۰ میشوند و مهریه ی بالا برای ارزش گذاری دروغین برای زوجه در حضور میهمانان و چشم و هم چشمی بوده است و همه ی این ها باعث لطمه به زندگی زوجین میشود و مطمئنا مشکلات به همین جا ختم نمیشود و ادامه خواهد داشت و در این صورت زندگی دوام زیادی نخواهد داشت و تاثیری در خوشبختی انها ندارد.

 

خودخواهی به جای خداخواهی

از وی پرسیدم از نظر شما عوامل اصلی کاهش ازدواج و افزایش طلاق چیست؟

وی پاسخ داد: هنگامی که خودخواهی به جای خداخواهی , تجمل به جای زندگی ساده , فرزند سالاری به جای حق سالاری و شایسته سالاری را گرفت و همچنین فاصله گرفتن اعضای خانواده از یکدیگر به دلیل استفاده ی نادرست خانواده ها از کامپیوتر و تلفن همراه , نداشتن مسکن و شغل مناسب و رسوخ فرهنگ غربی بر دختران و پسران جامعه ی ما رواج پیدا کرد در نتیجه همه ی این عوامل باعث کاهش روند ازدواج شد.

انصاری  فر در ادامه این نکته را افزود که محدود کردن شرایط ازدواج به مسائل مادی و جنسی ,دوری از فضل پروردگار است چرا که خداوند ازدواج را امری مقدس دانسته است ودر روایت آمده است  کسی که به دلیل فقر وتنگدستی از ازدواج سر باز زند از فضل و رحمت خداوند بی بهره میشود.

 

نقش مؤثر رسانه ها در ازدواج آسان

در پایان این سئوال پرسیده شد که آیا فرهنگ سازی چند سال اخیر توسط رسانه ها تاثیری بر سن و شرایط ازدواج داشته است؟

وی به عنوان فردی که هر روز با ازدواج چندین جوان از نزدیک درگیر است پاسخ داد، ۱۰۰% تأثیر ببسزایی داشته و همانطور که در اوایل عرایض گفتم باید همکاری رسانه و صدا وسیما با دفاتر ازدواج برای فرهنگ سازی درست صورت گیرد. به طور مثال عقدی که به صورت ساده و با شرایط اسان برگزار میشود در رسانه ها بصورت نمادین پخش شود که باعث رشد ازدواج میشود.

رسانه ها توانایی زیادی در این زمینه دارند و در سالهای اخیر فعالیت های زیادی در این زمینه داشته که کمال تشکر را از آنان داریم.

 

انتهای پیام/ ن

دیدگاه‌ها

با سلام به مدیر محترم سایت و تشکر از مطالب ارزشمندتان بالاخص مصاحبه اخیر با جناب انصاری فر که واقعا به مطالب بسیار دقیق و متقنی در خصوص مقوله ازدواج و مشکلات جوانان برای مقوله ازدواج اشاره فرموده بودند. البته با مراجعه به سایت دفتر ازدواج شماره 9 همدان آقای مصطفی انصاری فر به عنوان سردفتر معرفی شده بودند. با تشکر

دیدگاه شما

آخرین اخبار