26. ارديبهشت 1396 - 16:03   |   کد مطلب: 16757
معاونت میراث فرهنگی همدان:
ثبت ملی نیمی از آثار تاریخی همدان
معاونت میراث فرهنگی اداره کل سازمان میراث فرهنگی همدان با بیان اینکه نیمی از ۱۸۷۰ آثر تاریخی همدان به ثبت ملی رسیده است گفت: افتتاح زورخانه همه‌کسی همدان و کارگاه آموزشی کودک و حفاظت از مهمترین برنامه‌های هفته میراث فرهنگی است.
سازمان میراث فرهنگی,آثار ملی همدان,ثبت ملی,آثار تاریخی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از تسنیم : احمد ترابی با اشاره به فرا رسیدن هفته میراث فرهنگی اظهار داشت: در استان همدان حدود 1870 اثر تاریخی و طبیعی وجود دارد که نیمی از آنها در فهرست آقار ملی به ثبت رسیده است.

ترابی بیان کرد: همدان در سطح کشور جزو 10 استان برتر از نظر آثار تاریخی و طبیعی است که شاخصه مهم همدان به عنوان مثال نسبت به اصفهان این است که در همدان از دوره هخامنشی تا دوره معاصر اثر تاریخی وجود دارد در حالی که در اصفهان غالبا آثار مربوط به دوره صفویه را مشاهده می‌کنید.

وی با اشاره به برنامه‌های پیشنهادی این معاونت در هفته میراث فرهنگی گفت: ارائه آثار دستکندهای شهرهای زیرزمینی سامن و ارزانفود در محل خانه لطفعلیان ملایر، نمایش تصاویر بناهای مرمت شده و غیره در کلیسای آنجلی واقع در محوطه هگمتانه، نمایش تعدادی از اشیاء فاخر و مرمت شده در محل موزه در محوطه هگمتانه از جمله این برنامه‌ها است.

معاونت میراث فرهنگی همدان به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای بازدید اقشار از ابنیه اشاره و عنوان کرد: بازدید یک روزه مسئولان استانی، انجمن‌های مردم نهاد و قضات و وکلا به طور مجزا از شهرهای زیرزمینی سامن و ارزانفود، بازدید اصحاب رسانه و انجمن‌های مردم نهاد از قلعه تاریخی جوق فامنین از جمله برنامه پیشنهادی بازدیدها است.

ترابی با بیان اینکه در گذشته معاونت آموزش و معرفی در در سازمان وجود داشت اظهار داشت: آموزش و معرفی در حوزه میراث فرهنگی برای دانش‌آموزان و اقشار مختلف بسیار اهمیت دارد که در این زمینه برنامه‌هایی را برای دانش‌آموزان ترتیب داده‌ایم.

وی افزود: برگزاری دوره‌های آشنایی تحت عنوان "همیاران میراث" برای دانش‌آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان، برگزاری کارگاه آموزشی تحت عنوان "کودک و حفاظت" برای حساس کردن دانش‌آموزان پنجم و ششم ابتدایی شهر همدان نسبت به حفاظت از ابنیه تاریخی است که در هر دوره حدود 60 دانش‌آموز شرکت می‌کنند.

معاونت میراث فرهنگی همدان تصریح کرد: این کارگاه‌ها به منظور آشناسازی دانش‌آموزان با کاوش، باستان‌شناسی و چگونگی مرمت اشیای تاریخی در نظر گرفته شده است.

ترابی بیان کرد: برگزاری کارگاه آموزشی مرمت سفال، کلاس آموزشی آشنایی با روش‌های نوین حفاظت و مرمت اموال فرهنگی- تاریخی برای کارشناسان میراث فرهنگی، برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی با عنوان هگمتانه از دیگر برنامه‌های این ایام است.

وی عنوان کرد: افتتاح زورخانه همه کسی در همدان به عنوان موزه بخش خصوصی در روز موزه‌ها به بهره‌برداری می‌شود.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار