26. دى 1395 - 13:31   |   کد مطلب: 14805
هدف از سرمایه گذاری دولت در شروع کار جشنواره زمستانی تشویق سازمانهای خصوصی برای ورود به جذب گردشگری در بخش برنامه های زمستانه بود و ادامه این روند نیز نیازمند حمایت بخش خصوصی است.
شبنم ها , afkl ih, جشنواره زمستانی , shabnamha.ir,

به گزارش شبنم همدان، این شهر به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن باوجود زیرساخت‌های  تاریخی بسیار و پتانسیل های بالای گردشگری  گاه مورد بی توجهی و بی مهری مسئولان قرار میگیرد.  یکی از مواردی که در سال های اخیر با بی مهری مواجه شده است جشنواره زمستانه همدان است. این جشنواره از سال 85 با هدف معرفی پتانسیل های گردشگری همدان به گردشگران خارجی در همدان فعالیت خود را آغاز کرد  و تا چند سال با همت مسئولان برگزار شد اما متأسفانه از سال 93 جشنواره زمستانی همدان تعطیل شده است . برای مردم همدان این مسئله سؤالات بسیاری را ایجاد کرده است که چرا ناگهان جشنواره‌ای مفرح و پرطرفدار از برنامه های شهر همدان حذف شد.  برای پیگیری این مسئله  و آگاهی از علل توقف این جشنواره به سازمان میراث فرهنگی مراجعه کردیم و تا از کم و کیف ماجرا آگاه شویم

از بهجت عباسی مسئول روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی در مورد اهداف برگزاری جشنواره زمستانی سؤال کردیم

وی اظهار داشت : جشنواره زمستانی در شهر همدان دو هدف جذب گردشگران داخلی و خارجی و معرفی پتانسیل‌های زمستانه گردشگری در استان همدان کار خود را آغاز کرد   

بودجه برگزاری جشنواره زمستانه از کجا  تأمین می‌شد و آیا بخش خصوصی هم در برگزاری آن نقش داشتند؟

عباسی درباره تأمین بودجه برای جشنواره‌ها و جشنواره زمستانه در طی 8 سال برگزاری جشنواره زمستانه  همدان گفت: جشنواره  ها در سراسر دنیا  مجموعه جشن هایی هستند که توسط مردم برگزار می شوند. به عنوان مثال جشنواره های زمستانه سوئیس، چین  و فرانسه با سرمایه گذاری بخش خصوصی برگزار می شوند. به طور کلی باید بگوییم جشنواره ها امری غیر دولتی محسوب می شوند .

وی افزود: باوجود تعریف آشکار جشنواره ها و خصوصی بودن این جشن ها اما  در سال  85 به دلیل اینکه برای  برگزاری جشنواره زمستانه  در شهر همدان چون هیچ پتانسیل و تفکری در بحث بخش های  خصوصی  وجود نداشت دولت با اعتبارات و سرمایه گذاری دولتی  کارهای مربوط به شروع جشنواره زمستانه را در همدان آغاز کرد. و تا چند سال ای روند ادامه یافت ولی ادامه کار از توان دولت به تنهایی خارج بود با وجود اینکه در بخش اعتبارات و سرمایه  اجرایی ، چند نهاد اجتماعی و سازمان ورزش و جوانان  برای کمک به سازمان میراث فرهنگی حمایت هایی را انجام میدادند اما از لحاظ اجرایی دشواری کار بیشتر بر عهده سازمان میراث فرهنگی بود و این کار تنها با نهادهای دولتی پیش نمی رفت.

وی با تأکید بر نقش بخش خصوصی در برگزاری جشنواره‌ها خاطر نشان کرد: هدف از  سرمایه گذاری دولت در شروع کار تشویق سازمانهای خصوصی برای ورود به  جذب گردشگری در بخش برنامه های زمستانه بود و ادامه این روند از نظر منطقی به ضرر سازمان میراث فرهنگی  تمام می شد درحالیکه  بازگشت سرمایه به نفع بخش های مختلف خصوصی بود. اما خوشبختانه در همان سال های اول  شروع جشنواره  در حد وسیع توسط سازمان میراث فرهنگی باعث شد بخش خصوصی هم با توجه به اقدامات انجام شده توسط میراث فرهنگی نسبت به برگزاری جشنواره ورود پیدا کنند.

علت عدم برگزاری جشنواره زمستانه همدان از سال 93

از وی درباره علت برگزار نشدن جشنواره زمستانی همدان از سال 93 به بعد سؤال کردم . پاسخ داد : طبیعی است که بعد از پایان هر طرح و برنامه ای آن برنامه آسیب شناسی شود و نقاط ضعف و قوت آن مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: برگزاری جشنواره زمستانه با توجه به میزان بار مالی و توان اجرایی بالایی که  تنها از طرف بخش دولتی تأمین می شد واقعاً بسیار سخت و پر هزینه بود. البته  باز هم باید عنوان کنم که بخش های خصوصی هم در این سالها در کنار میراث فرهنگی برگزاری جشنواره زمستانه را بر عهده گرفتند اما از لحاظ اجرایی بیشتر کار بر عهده بخش دولتی بود . یکی از سخت ترین بخش ها برنامه ریزی برای سرگرمی و نشاط  مردم در تمامی سنین بود.  این برنامه ها تنها در بخش ورزشی و یا موسیقی خلاصه نمی شد و تمامی بخش های مربوط به سرگرمی و نشاط را در بر می گرفت .

وی خاطرنشان کرد: در سال 93 جشنواره زمستانه از 1بهمن شروع شد و تا 15اسفند ادامه داشت . طبیعی است که برنامه ریزی برای   45روز سرگرمی و تفریح واقعاً از توان بخش دولتی به تنهایی خارج بود . و متأسفانه در سال 94بخش خصوصی ای در خواست اجرای جشنواره زمستانه را نداشت و همین امر موجب متوقف این جشنواره در سال 94 شد.

مژده برگزاری جشنواره در بخش اجرایی کوچک‌تر در سال 96

عباسی در مورد سرانجام جشنواره زمستانی همدان گفت: این نوید را به مردم همدان می‌دهیم که خبرهای خوشی درراه است.  امسال یک بخش خصوصی درخواست اجرای جشنواره زمستانه را در چارچوب اجرایی کوچک‌تر داده است و سازمان میراث فرهنگی با انجام مسئولیت واقعی خود یعنی گرفتن مجوزها و مرتبط کردن بخش های دولتی به یکدیگر و بخش تبلیغات کار با نهاد خصوصی همکاری می کند. امیدواریم امسال هم شاهد جشنواره زمستانی باشیم

از وی درباره زیر ساخت های زمستانه منطقه «تاریک دره» سؤال کردیم . عباسی در پاسخ تصریح کرد: زیر ساخت های تاریک دره نیز  توسط د بخش خصوصی تأمین می شود. در تمامی قسمت های گردشگری روال به این نحو است که بخش خصوصی زیر ساخت ها را فراهم می کند و دولت از طریق اعتبارات لازم و سازمان میراث فرهنگی از طریق گرفتن مجوزهای لازم بخش خصوصی را حمایت می کند.

تصاویر تکمیلی: 
شبنم ها , afkl ih, سازمان میراث فرهنگی , shabnamha.ir, جشنواره زمستانی

دیدگاه شما

آخرین اخبار