23. آذر 1394 - 12:12   |   کد مطلب: 8382
مسئولان لطفا صدای دانشجویان را بشنوند ازدواج و اشتغال در راس مشکلات دانشجویی است .
کنکاشی در دغدغه های دختران دانشجو /ازدواج؛ اشتغال یا تحصیل دغدغه شما کدام است؟

به گزارش شبنم ها، بی تردید درهیچ دورانی از زندگی نمی توان مدعی شد که انسان بدون دغدغه باشد با این تفاوت که دغدغه های افراد با توجه به سن و شرایطی زندگی و نوع جهان بینی آنان متغیر می باشد.

آنچه در پیش رو است  نیم نگاهی است به برخی دغدغه های دختران دانشجو که از تلخی و شیرینی این دوران با ما در میان گذاشته اند.

از آن جا که دختران، همسران و مادران آينده خواهند بود توجه ویژه به بررسی مشکلات این قشر برای داشتن جامعه ای سالم و پویا همیشه از اهمیت خاصی بر خوردار بوده است و از آنجا که اولین گام برای رفع مشکلات شناخت آن ها است بر آن شدیم تا به بهانه روز دانشجو گپ و گفتی داشته باشیم در خصوص مسائلی که هر کدام به نوعی برای طیفی از دانشجویان دغدغه محسوب می شود باشد که این گپ و گفت تلنگری باشد بر مسئولین چرا که نزدیک به نیمي از قشر موثر جامعه را زنان و دختران تشکیل مي دهند و از طرف دیگر گستره فعالیت زنان به گونه ای است که دیگر امور تربیتی اجتماعي رانیز در برمي گیرد.

 

از انجا که مهم ترین دغدغه هرانسانی کسب آرامش است اگر دانشجو می خواهد تحصیلات عالیه داشته باشد اگر می خواهد دارای شغلی متناسب با روحیاتش باشد و یا می خواهد دارای در آمدی خاص باشد و یا ازدواج کند، برای رسیدن  به آرامش است که هر فردی از آن تعریف خاصی دارد و با توجه به نوع نگرش خود در مسیر کسب این آرامش دغدغه های را تجربه می کند.

 اما متاسفانه در شرایطی که باید تمام  ذهن و فکر یک دانشجو معطوف به کسب علم دانش باشد برخی شرایط اجتماعی و  عوامل اقتصادی و فرهنگی موجب شده است که دانشجو بجای پرداخت به مسئله علم و دانش به مسائل دیگری بپردازد  و نقش اصول اساسی برای یک دانشجو کم رنگ شود و جای خود را به امور متفرقه ای که بعضا از اهمیت چندانی بر خوردار نیستند بدهد.

به نظر می رسد در شرایط کنونی جامعه  مهم ترین مسئله در مورد دختران دانشجو که دغدغه فکری آن ها است، مسئله اشتغال و مشکلات مربوط به ازدواج است هرچند گرایش روز افزون زنان، دختران به تحصیل و اشتغال و حضور در اجتماع موجب غفلت این گروه از نقش آفریني در عرصه هاي اصلی زندگی که همان همسری و مادری است شده است .

خبرنگار شبنم ها سعي كرده در كنار گپي خودماني با دختران دانشجو ، تأملي در نيازها و خواسته هاي این قشر  تاثیر گزار جامعه داشته باشد به  همین منظور به سراغ تعدادی از  دانشجویان رفته‌ و از نزدیک با آنها هم صحبت شده‌که در زیر ملاحظه می‌کنید.

 

در ابتدای  این گفتگو شهره . ر دانشجوی ترم پنج مدیریت دولتی با لحنی خاصی می گوید از کدام دغدغه هایم بگویم که همه زندگی دانشجویی سراسر دغدغه است او ادامه می دهد وقتی به دوران فارغ التحصیلی و بیکاری بعد از آن فکر می کنم از اینکه عمرم را در راه تحصیل گزرانده ام پشیمان می شوم.

"سمیرا.ص" دانشجوی دانشگاه پیام نور بهار گفت: اضطراب و استرس همراه همیشگی زندگی دانشجویی است و این اضطراب به محض ورود دانشجو به دانشگاه شروع می شود خصوصا اگر این دانشجو ازجنس مونث و مجرد باشد اینکه کدام دانشگاه در کدام شهر و دیار نتیجه انتخاب رشته ی تو باشد و پس از آن وجود خابگاه داشجویی و اضطراب امتحان و کسب نمره قبولی، و ترس از مشروط شدن، از جمله مسائلی است که یک دانشجو روزگارش را با آن سپری می کند.

يک دانشجوي رشته حسابداری غيربومي هم که از شهرستان برای تحصیل به این شهر آمده بود هزينه بالاي خوابگاه ها را از مهم ترين دغدغه هاي دانشجويان دانست و گفت: دغدغه های دانشجویان چیزی نیست که مسئولان از آن بی خبر باشند اما اینکه چرا هیچ یک از مسئولان اقدامی در راستای حل این مشکلات نمی کنند جای بسی سوال و تامل است.

او ادامه می دهد ازدواج  و اشتغال در آخر بیکار ماندن، از مشکلات امروز دانشجویان است اشتغال برای پسران، ازدواج برای دختران!  اما به راستی چه اقدامی از جانب مسئولان در این راستا صورت گرفته است ؟

"مریم مرادی" دانشجوی اهل اراک می گوید وقتی وارد دانشگاه شدم گمان می کردم مشکل اساسی فقط کمبود پول باشد اما اکنون آن چه که بیشتر از همه ذهنم را به خود  مشغول کرده این است که اگر بعد از این چند سال دوری از خانواده و تحمل سختی ها در شهری غریب و با این وضعیت اقتصادی اگر شغل مناسبی  پیدا نکنم ، چه کنم؟

 

اما در این میان بودند شماری از دانشجویانی که ، هزینه بالای خوابگاه ها ،کمبود امکانات رفاهی ، کیفیت غذای دانشگاها ، و نبود نظارت بر فضاهای خوابگاهی برایشان به دغدغه تبدیل شده و آرامش و آسایش را از آنان سلب کرده است.

" زینب "دانشجوی دیگری که در یکی از شاخه های روانشناسی درس می‌خواند، او با بیان اینکه دانشجو هم، مثل افراد  عادی دارای مسائل  و مشکلاتی است گفت: مهم ترین دغدغه دختر خانم ها این است که با پایان تحصیل  دیگر هیچ بهانه ای برای ازدواج نکردن ندارند.

و اما ... سخن پاياني

خواسته دختران از جامعه چیست؟

اما به راستی خواسته امروز دختران در جامعه ما چیست؟ دخترانی که قرار است مادران فردا و آينده سازان اين باشند؟ جامعه ای که امروزه با نسلی از زنان جوان تحصیل‌کرده مواجه شده‌ که هر روز را درانتظار یافتن شغلی مناسب و یا زندگی هر چند ساده ولی سرشار از آرامش می گذرانند.

  خواسته دختران در «حمايت»  خلاصه می شود آنها می خواهند جامعه از قشر زنان حمایت کند و مسئولین برای موضوع ازدواج و اشتغال که  به عنوان  یک نیاز روانی و اجتماعی و مشکلات اساسی آنها به شمار می رود راه کاری را بیاندیشند زیرا که نبود هر کدام از این نیازها موجب از بین رفتن شور و نشاط جوانی و خمودگی جامعه خواهد شد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار