1. شهريور 1396 - 13:52   |   کد مطلب: 18245
کارشناس مسائل دینی اظهار داشت: فردی که ازدواج نکرده بیشتر در معرض فساد و خطا قرار می گیرد و ممکن است هر لحظه هیجان های ناشی از غرایز تامین نشده او را به ورطه سقوط و نابودی بکشاند .

شبنم همدان گزارش می دهد:

هدف از خلقت انسان رشد وکمال در سایه سار بندگی خداوند است. اگر انسان در مسیر بندگی انسان بتواند یار و همراهی مناسب با هدف یکسان انتخاب کند می تواند با سرعتی مضاعف به سمت این هدف حرکت کند. در واقع اولین و مهمترین دلیل تشکیل خانواده انتخاب همراه برای حرکت به سمت رشد و کمال است. خداوند در قرآن خلقت انسان به صورت زوج و با دو جنسیت را از نشانه های عظمت خویش می داند.  ازدواج اگر با شناخت کامل و بر اساس معیارهای صحیح صورت بگیرد چه بسا می تواند انسان را به منزلگاه قرب الهی برساند.

در جامعه امروز ما، ازدواج به یکی از چالش برانگیزترین مسائل بدل شده است. چالش های مربوط به شغل و فراهم آوردن وسایل اولیه از یک سو جوانان را تحت الشعاع قرار میدهد و تحولات فرهنگی سالهای اخیر که در پی گرایش مردم به زندگی های مدرن رخ داده است از سوی دیگر موجب تأخیر در امر ازدواج و به تبع آن مشکلات اساسی برای جامعه می شود.

برای آشنایی با نظر جوانان در خصوص ازدواج درمورد علل تا خیر در ازدواج گفتگویی صمیمانه با چند تن از دختران جوان و مجرد شهر انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

 

همه ذهنم معطوف به تحصیل بود و همین باعث شد از زندگی و ازدواج دور بمانم

فرشته صاحبی کارشناس ارشد مترجمی زبان فرانسه متولد 1369 در ارتباط تاخیر ازدواج خود می گوید: این روزها که دختران متولد دهه هفتاد و یا هشتاد و شوق آنها به ازدواج  را مشاهده می کنم پی به تفاوت عمیق خود با آنها میبرم. نگرش دختران متولد دهه هفتاد و حتی هشتاد به امر ازدواج بسیار متفاوت تر از من است در دورانی که من در سن آنها بوده ام هرگز به مقوله ازدواج فکر نمی کردم, تمام ذهنیات من معطوف به ادامه تحصیل شده بود.

 

خانواده و جامعه به ما تلقین میکرد که ازدواج مانع پیشرفت علمی است

فرشته در ادامه صحبت هایش گفت: گاهی اوقات  حتی در دبیرستان دبیران توصیه می کردند که در این سن هرگز به ازدواج فکر نکنیم و معتقد بودند اگر تحصیلات بهتری داشته باشیم مطمئنا فرصت انتخاب های بهتری در آینده خواهیم داشت. در دوران دانشگاه نیز بعضی از اساتید مجرد خانم با امر ازدواج بسیار مخالف بودند به گونه ای که حتی یکی از دوستان را که به تازگی تاهل اختیار کرده بود بسیار سخیف خواند. متاسفانه در آن روزگار خانواده و جامعه به ما تلقین کرده بودند ازدواج مانع پیشرفت علمی می شود با توجه اینکه بنده تحصیلاتم را به پایان رسانده ام اما خانواده ام در برابر خواستگارم جبهه می گیرند و می گویند :"این فرد با تحصیلات پایین در شان خانواده ما  نیست "و امروز بزرگترین سوال من این است که شان و جایگاه اجتماعی مرا  را چه کسی تعیین می کند .

مقایسه خاستگاران با یکدیگر و دور شدن ار انتخاب درست

سمانه مسعودی کارشناسی ارشد میکرو بیولوژی متولد1365 در خصوص دلایل تاخیر ازدواج می گوید :کبر و غرور بی جا سبب  می شود دیگران را در حد و اندازه خود ندانیم. همچنین مقایسه خواستگاران با یکدیگر باعث می شود  گمان کنیم اگر اکنون چند خواستگار همزمان داریم در اینده نیز موقعیت های مشابه ای به دست خواهیم آورد در حالی که بهار جوانی فرصت محدودی برای خود نمایی دارد.

 

خودشیفتگی یکی از دلایل تأخیر در ازدواجم است

سمانه می گوید:  از نظر من  خودشیفتگی  و سیر در اوهام یکی از دلایل تاخیر در ازدواج من بوده است چون روابط والدین من بسیار حسنه و عاشقانه است و من گمان می کردم باید همسر اینده ام نیز فرد کامل و بی عیب باشد تا  بتواند یک زندگی کامل را برای من مهیا کند. اما معیارهای غلط موجب انتخاب راه اشتباه می شود. گاهی اوقات می پنداریم همیشه فرصت انتخاب وجود دارد و به راحتی از کنار فرصت های به دست آمده  عبور می کنیم تا فرصت های بهتری در آینده کسب نماییم .

وی اضافه کرد : باید همگی باور کنیم یکبار به دنیا می آییم و یک بار فرصت زندگی داریم بهتر است در این فرصت نواقص و فرصت های خود را جدی بگیریم و به امید فرصت های بهتر در آینده زندگی امروز  خود را تباه نکنیم.

 

طبقه اجتماعی خانواده ام مانع ازدواج من شد

م. ع بانوی 45 ساله ای است که مجرد مانده و تنها زندگی می کند. وی کارشناسی ارشد علوم اجتماعی دارد و کارمند دانشگاه است. با وجودی که شرایط اجتماعی و شغلی خوبی دارد اما از زندگی اش احساس رضایت ندارد. در مورد علت مجرد بودن خود می گوید: خانواده من یک خانواده متوسط به پایین بود و پدر خدابیامرزم در بازار با چرخ دستی وسایل مردم را جابجا می کرد. من خواهرم با وجودی که دختران سربزیر و اهل تحصیل و هنری بودیم شرایط شغلی پدر و طبقه اجتماعی خانواده ام موجب شد خواستگار مناسبی نداشته باشیم. همیشه فکر میکنم اگر پدرم کارمند یا پولدار بود حتما ما زندگی موفقی داشتیم.

 

فردگرایی موجب کم رنگ شدن نقش خانواده در انتخاب همسر است

در مورد دلایل تاخیر در امر ازدواج گفتگویی با مریم عابدی روانشناس و مشاوره خانواده انجام دادیم .

مریم عابدی اظهار داشت : از آنجایی که جامعه ما به سمت فرد گرایی پیش می رود نقش و حضور و تائید و یا عدم تائید خانواده ها مانند گذشته پر رنگ نیست یا حداقل می توان گفت خانواده هایی که سطح آگاهی بیشتری دارند در انتخاب های اصلی فرزندان نقش کم رنگ تری را ایفا می کنند. والدین در اکثر مسائل نظر و خواست فرزندان را در اولویت قرار می دهند به عنوان مثال اینکه در چه رشته ای تحصیل کنند ,چه شغلی انتخاب کنند ,حتی اینکه فرزندان در چه سنی ازدواج کنند و.....لازم به ذکر است که این روش و تبدیل آن به یک فرهنگ می تواند بسیار سودمند و حائز اهمیت باشد .

مشاور خانواده اضافه کرد :تنها در فاکتورهای ذیل می توان از فرد گرایی به نفع روابط استفاده کرد;

 جوانان ما در اکثر موارد به سن عقلی ازدواج نرسیده اند و آمادگی پذیرش مسئولیت های یک زندگی مشترک را ندارند. این عدم آمادگی می تواند مربوط به مسائلی همچون عدم بلوغ و استقلال فکری ,عدم استقلال مالی ,عدم وابستگی به خانواده ,هراس از قبول مسئولیت سنگین ازدواج ,ناتوانی فکری و روانی در پذیرش شرایط و مسئولیت های یک زندگی دو نفره باشد .

مریم عابدی روانشناس و مشاور خانواده اذعان داشت: نکته ای که جای تامل بسیار دارد این است که فرزندان ما گرچه ممکن است فردی را با صلاحدید خود و اطرافیانشان مناسب برای زندگی مشترک بدانند اما باید به این نکته توجه کنیم که تا چه حد خود آنها واجد شرایط ازدواج هستند.

عابدی خاطر نشان کرد :جوانان قبل از هر اقدامی باید نسبت به توانایی ها و کمبوده های خود شناخت حاصل کنند و بدانند چه نیازها و روحیاتی  دارند، آنگاه به شناخت طرف مقابل با توجه به روحیات و شخصیت خود بپردازند.

عابدی اضافه کرد :خداوند متعال هدف ازدواج را آرامش معرفی کرده است با کسب شناخت از خود در واقع نگاه متعادل تری به ویژگیهای طرف مقابل پیدا خواهند کرد .

 

نگاه شرع به ازدواج و تأخیر در امر ازدواج

در خصوص نگاه دینی به ازدواج و دلایل تاخیر ازدواج گفتگویی با حجت الاسلام بیت الله افشاری انجام دادیم .

افشاری بیان داشت :خداوند متعال متناسب با هر نیازی که در وجود بشر قرار داده است پاسخی مناسب در محیط بیرون قرار داده و انسان ها را به پاسخ گویی شایسته به این نیازها دعوت فرموده است یکی از نیازهای غریزی که خداوند در وجود آدمی قرار داده است نیازهای جنسی است انسان با ازدواج علاوه بر تامین نیاز جنسی امنیت و آرامش را برای خود و دیگران به ارمغان می آورد. فردی که ازدواج نکرده بیشتر در معرض فساد و خطا قرار می گیرد و ممکن است هر لحظه هیجان های ناشی از غرایز تامین نشده او را به ورطه سقوط و نابودی بکشاند .علاوه بر آن انسان موجودی مهرورز است و دوست دارد دوست داشته شود و دیگران را نیز دوست بدارد در ازدواج فرصت دوست داشته شدن و بروز احساسات برای دختر و پسر فراهم می شود همان گونه که خداوند در آیه 21 سوره روم می فرماید :"درمیانتان مودت و  رحمت  قرار داد ".

حجت الاسلام و المسلمین در خصوص تاخیر تاخیر ازدواج در دختران و پسران اظهار داشت :متاسفانه در جامعه ما هنگامی که میزان ورودی خانم ها به دانشگاه بیشتر از آقایان است مسئولین و افراد جامعه می گویند چه اشکالی فرزندان نسل اینده در دامن مادران تحصیل کرده با حضوری موثر در جامعه بزرگ شوند اما نگاه به طرف مقابل  زنان تحصیل کرده مردان کم سواد را ندارند و مورد دیگری که مشاهده می شود این است که خانم ها مدت زیادی را صرف تحصیلات عالیه می کنند به عنوان مثال خانمی که 28 سال سن و یا بیشتر با تحصیلات عالیه متقابلا انتظار خواستگار تحصیل کرده با شرایط بهتری از سن 22 سالگی خود دارد کفو تحصیلات یکی از معیارهای اساسی اکثر  خانم های تحصیل کرده است . متاسفانه در بخش مقابل اقایان با تحیصیلات بالا و سن 28 سال و بالاتر از خانم های در سنین پائین تر خواستگاری می کنند به عنوان مثال یک آقای تحصیل کرده دهه شصتی از یک خانم دهه هفتادی خواستگاری می کند از سوی دیگر تحصیلات بالاتر در بین خانم ها سبب می شود بعضا به جایگاه اجتماعی بالاتری دست پیدا کنند به همین دلیل خود را قانع می کنند که  نتوانند به خواستگارانی که در جایگاه اجتماعی و تحصیلات پائین تری هستند پاسخ دهند.

افشاری در خصوص عدم برگزاری ازدواج های آسان گفت :  شکست ازدواج های  دانشجویی سبب شده است آمار ازدواج های آسان پائین بیاید و این به علت عدم شناخت کافی دو دانشجو از یکدیگر در محیط دانشگاه است .

افشاری تصریح کرد :با استفاده از اسیب شناسی دقیق عدم موفقیت ازدواج های دانشجویی می توان دوباره ازدواج های آسان را راه اندازی کرد .

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار