17. بهمن 1396 - 12:26   |   کد مطلب: 20704
به عقیده کارشناسان امر، مهمترین عوامل کاهش جمعیت در استان همدان، تلاش افراد برای کسب فرصت‌های شغلی در استان‌های دیگر، کاهش تمایل به فرزندآوری، بالارفتن سن ازدواج و تمایل به زندگی مجردی است.
پیر شدن جمعیت,همدان,کهنسالی,بالا رفتن سن ازدواج,زندگی مجردی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از نافع : مسؤولین استان طی دفعات مکرر در جلسات مختلفی نسبت به چالش کهنسالی جمعیت در استان همدان هشدار داده‌اند.

 اغلب این هشدارها در جلسات شورای راهبردی جمعیت و توسط مسؤولین سلامت و حتی گاه توسط مسؤولین امنیتی استان داده شده تا جایی که محمد ابراهیم الهی تبار، معاون سیاسی امنیتی سابق استاندار همدان در یکی از این جلسات در سال‌جاری اعلام کرد مهاجرت از استان، بیشترین نقش را در کاهش جمعیت داشته به طوری‌که سال گذشته بیش از 131 هزار نفر از جمعیت استان مهاجرت کرده‌اند.

به عقیده کارشناسان امر، مهمترین عوامل کاهش جمعیت در استان همدان، تلاش افراد برای کسب فرصت‌های شغلی در استان‌های دیگر، کاهش تمایل به فرزندآوری، بالارفتن سن ازدواج و تمایل به زندگی مجردی است.

متأسفانه شرایط استان همدان در این موضوع تا حدی نگران کننده به نظر می‌رسد که مسئولین درخرداد ماه سال‌جاری در یکی از جلسات شورای راهبردی عنوان کردند، میزان مهاجرت از استان همدان طی 5 سال گذشته به حدی بالا بوده که می‌توان گفت یک شهرستان از استان همدان حذف شده است. (ایرنا-30خرداد96)

از دیگر سو معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان همدان طی روزهای اخیر متذکرشد "همدان، چهارمین استان پیر کشور است"

همه این اطلاعات را وقتی کنار هم می‌گذاریم متوجه می‌شویم استان همدان با چالش جدی جمعیت و نیروی جوان مواجه است که طبعا این چالش با روند کاهش فرزندآوری و مهاجرت‌های بی رویه‌ای که از استان صورت می‌گیرد در آینده  جدی‌تر وخیم‌تر هم خواهد شد.

کارشناسان دلایل متعددی را برای کاهش نرخ رشد و پیرشدن جمعیت جامعه عنوان می‌کنند که مهمترین این دلایل عبارتند از دغدغه اشتغال و معیشت مالی، بالارفتن سن ازدواج و البته تغییر سبک زندگی.

عوامل دیگری نیز بر این موضوع اثرگذارند که در درجه‌های بعدی اهمیت قرار دارند اما آنچه در استان همدان به اذعان خود مسؤولین، بر کاهش نرخ رشد جمعیت اثرگذارتر بوده دغدغه اشتغال و بهبود وضعیت معیشتی افراد است.

متأسفانه آمارها نشان می‌‌دهد علاوه بر مردم عادی که دغدغه‌های اقتصادی مهمترین دلیل مهاجرتشان شده، نخبگان و نوابغ استان نیز در پی کسب جایگاه و موقعیت شغلی مطلوب استان را به مقصد استان‌های صنعتی، به ویژه پایتخت کشور ترک کرده‌اند.

شاید این فاجعه که نرم و نامحسوس در زیر پوست این استان رخنه کرده است چندان اثرگذار به‌نظر نرسد اما مگر می‌توان در آینده این استان کمرنگی حضور جوانان در عرصه‌های تولید، اشتغال، دانش، امنیت و ... نادیده گرفت؟

 نخبگان که غنای فرهنگ و علم و اقتصاد جامعه هستند چرا باید به جای ایجاد فضای شغلی و علمی بهتر در استان خود به فکر مهاجرت باشند و شهر و دیار خود را از وزنه توانایی‌ها، دانش و تخصص خالی کنند؟

طبعا این شرایط در روزگاری نه چندان دور، همدان را به استانی پیر، خالی از نخبگان و متخصصین، تهی از شاخص‌های توسعه‌ای و دارای مردمانی بی انگیزه تبدیل خواهد کرد زیرا در دیاری که جمعیت آن روبه کاهش رفته و جوانان در امید آینده‌ای بهتر ترکش کرده‌اند روزنه‌های رشد و توسعه کمتر خواهد شد.

به‌نظر می رسد بر خلاف آنچه مسؤولین استان، مدام از آن به "بهبود وضعیت اشتغال" و "توسعه اقتصادی" یاد می‌کنند چندان هم بر واقعیت منطبق نیست وگرنه چرا باید مهمترین مسأله مهاجرت‌ها از استان همدان (به اذعان همین مسؤولین) اشتغال و دغدغه‌های معیشت باشد؟

اگر واقعا استان در طی کردن شاخص‌های توسعه و بهبود فضای کسب و کار تا این حد موفق است چرا جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در پی کسب شرایط بهتر از استان مهاجرت می کنند؟ مگر ظرفیت‌های استان نمی‌تواند پاسخگوی دغدغه‌های اشتغال و اقتصاد این جوانان باشد؟

عمیق تر که بررسی کنیم می‌بینیم حتی سایر عوامل کاهش نرخ رشد جمعیت از جمله بالارفتن سن ازدواج و تمایل خانواده ها به تک فرزندی نیز در همین مسأله اقتصادی و معیشتی ریشه دارد و هرقدر هم که مسؤولین بگویند همدان رتبه سوم اشغال زایی و رتبه یازدهم بهبود فضای کسب و کار را دارد حقیقت را کتمان نمی‌کند.

اینجاست که باید به مسؤولین امر گفت همین امروز هم برای بازگرداندن جمعیت مهاجرین استان که به اندازه جمعیت یک شهرستان رسیده‌اند دیر است، برای جوانانی که هستند چاره‌ای کنید و موجبات دلگرمی و امید آنها را فراهم آورید تا وضع از این بدتر نشده و همدان به استان بی برگ و بار جمعیتی بدل نشده است!

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار