22. دى 1395 - 15:38   |   کد مطلب: 14741
گفتگو با یک متخصص در امر روانشناسی:
تحصیل و موقعیت اجتماعی عامل بالا رفتن سن ازدواج دختران
یک دکتر روانشناس اظهار داشت: با توجه به شزایط جامعه ومشکلات اقتصادی وتحصیلات دانشگاهی با تجدید نظرهایی در سن مناسب ازدواج، این میزان را برای دختران بین 22تا 27و برای اقایان حدود 27تا 29 سال درنظر گرفته اند
شبنم ها , afkl ih, سن ازدواج , shabnamha.ir,

به گزارش شبنم همدان،  

انتخاب همسر یکی از مهمترین انتخاب های افراد در زندگی است چرا که با گزینش یک فرد نه تنها خود  درگیر این انتخاب هستیم بلکه افراد دو خانواده و همچنین کودکانی که در آینده متولد خواهند شد هم وابسته به انتخاب صحیح امروز افراد است . امروزه یکی از مشکلات ازدواج   دختران تحصیل کرده جامعه که به علت دست یافتن به موقعیت اجتماعی برتر وجایگاه علمی بالاتر امر ازدواج را به تعویق افکنده اند داشتن  خواستگارانی کوچک تر از سن خود می باشد. به همین منظور  گفتگویی با روانشناس ومشاوره خانواده مهدی زارع انجام دادیم .

مهدی زارع درباره امرازدواج ولازمه های آن  اظهار داشت : ازدواج به منظور آرامش درونی , رسیدن به جایگاهی است که انسان به فردی تکیه کرده واحساس مسئولیت نماید بنابراین برای رسیدن به ایجاد حس مسئولیت وتجربه کافی باید به عوامل درونی همچون   بلوغ فکری, جنسی,  تربیتی و عوامل بیرونی مانند داشتن شغل مناسب و وضعیت ثابت اقتصادی اشاره کرد اما سن ازدواج را عده ای از روانشناسان برای دختران 18 سال و برای پسران 23 در نظر گرفته اند .

وی افزود :  با توجه به جامعه ومشکلات اقتصادی وتحصیلات دانشگاهی با تجدید نظرهایی در سن مناسب ازدواج، این میزان  را برای دختران بین 22تا 27وبرای اقایان برای اینکه بتوانند پس از تحصیل در دانشگاه شغل مناسبی هم داشته باشند 27تا 29 سال درنظر گرفته اند .

مهدی زارع درباره پارامتر  تفاوت سنی در ازدواج بیان داشت: تفاوت سنی بین آقا وخانم 0تا 5 سال در نظر گرفته شده است اما هرچه تفاوت سنی کمتر باشد برای زوجین مناسب تر است با توجه به بروز  بلوغ زود هنگام در دختران  و بروز بلوغ دیر هنگام در پسران بهتر است سن مرد از زن بیشتر باشد هر چند فاکتور سن به تنهایی عامل موفقیت یک ازدواج را تعیین نمی کند اما با توجه به پذیرش جامعه وفرهنگ که مرد ایرانی با خاصیت مرد سالاری که در اجتماع وخانواده خود شاهد آن بوده است, مدیریت مرد در خانواده پارامتر بزرگتر بودن مرد نوعی توازن رفتاری را در خانواده به دنبال دارد .

از وی سوال کردم با توجه به باور و فرهنگ پذیرفته شده جامعه دختران تحصیل کرده که از موقعیت اجتماعی وعلمی مناسبی برخوردار هستند با خواستگارانی که سن کمتری از خود آنها دارد موجه می شوند از دیدگاه مثبت ومنفی چه مواردی را بیان می کنید ؟

اگر بخواهیم دیدگاه منفی ازدواج با سن نامتناسب را بررسی کنیم علل شکست در ازدواج هایی که زن بزرگتر از شوهر خود می باشد به موارد زیر تقسیم می شود.

  • ترس از شکست به خصوص در مورد بانوانی که موقعیت مالی بهتری برخوردارند
  • تفاوت در تفکر چرا که زن نسبت به مرد  بلوغ زود تری دارد
  • شاید در سالهای آتی با تحلیل رفتن جسم زن مرد به فکر ازدواج دوم ویا خاتمه زندگی زناشویی  بیافتد
  • اگر فردی تنها  به علت موقعیت اقتصادی شخص مقابل با وجود تفاوت سنی زیاد ازدواج کند ازدواجی بدون پایه های عاطفی وشناخت ورعایت معیارها به شکست منجر می شود .

زارع تصریح می کند :موارد منفی که ذکر شد ممکن است در ازدواج با رعایت فاصله سنی مناسب هم رخ دهد

وی بیان کرد: از دیدگا  مثبت ، وقتی زن نسبت به مرد سن بیشتری دارد واز موقعیت اجتماعی و آگاهی بیشتری برخوردار است می تواند در جایگاه مدیر خانواده به خوبی عمل کند, توانایی وسیاست  اداره یک زندگی رابه خوبی ایفا کند.

این روانشناس در مورد ازدواج در شرایطی که زن سن بیشتری دارد تصریح کرد: نکته مهمی که در ازدواج یک مرد با زن بزرگتر از خودش وجود دارد این است که مرد به واقع بزرگتر بودن همسرش وتفاوت هایی که در آینده بیشترخود را نشان می دهند  را بپذیرد و دیدگاههای منفی جامعه وخانواده افرادی که با آنها ارتباط نزدیک دارد در نگاهش تغییر و دید منفی ایجاد نکند.

زارع درباره مردانی که دوست دارند همسرانشان بزرگتر از خودشان باشد می گوید : مردانی که در صدد ازدواج با زنان بزرگتر از خودشان هستند معمولا اعتماد به نفس پائینی  دارند  و به دنبال یک تکیه گاه هستند.

همچنین مردانی که بخش بلوغ فکری وتربیتی خود را رشد نداده اند به خوبی از عهده مسئولیت های زندگی برنمی آیند اغلب از کودک بی تدبیر وجودشان استفاده می کنند که همواره به دنبال حمایت اطرافیان هستند

مورد آخر هم مردانی هستند که در خانواده مادرانی قدرت طلب دارند .

وی در پایان خاطرنشان کرد: در اینگونه ازدواج ها که  زنان بزرگتر از همسرانشان هستند  باید ادبیات عامرانه خود راتصحیح کنند ,مسئولیت را به مرد بسپارند زنان نباید همچون یک مادر دلسوز تمام موارد مراقبتی از سلامت و زندگی را همواره به همسرانشان گوشزد کنند در تصمیمات مهم زندگی همسرانشان را مشارکت دهند .

انتهای پیام / 

دیدگاه شما

آخرین اخبار