21. آبان 1396 - 8:35   |   کد مطلب: 19420
مرتبط‌ترین مبحث این فصل به حوزه مطالعات زنان را می‌توان «جرم‌شناسی فمینیسم‌‌» دانست، در این مبحث نویسنده انواع جرم‌شناسی فمینیستی، نقد وارد بر این جرم‌شناسی و یافته‌های برخی از جرم‌شناسان فمینیستی را مطرح کرده است.
 معرفی کتاب,جنسیت,جنسیت و بزهکاری,جرم زنان,قوانین کیفری ایران,shabnamha.ir,شبنم همدانafkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از مهرخانه :

جنسیت و بزهکاری (با نگاهی به قوانین کیفری ایران)
نویسنده: علیرضا وظیفه، مقدمه: شهلا معظمی
ناشر: كتاب آوا
چاپ اول؛ 1391

در کتاب «جنسیت و بزهکاری»، از آن‌جایی‌که به تحلیل مسئله بزهکاری و ارتباط آن با جنسیت افراد و بررسی قوانین کیفری کشور در این زمینه پرداخته شده است، سعی نویسنده بر آن بوده است که رویکرده‌های جرم‌شناسی سنتی و دیدگاه‌های معاصر نسبت به جنسیت بیان شده، مورد نقد قرار گیرد و همچنین برخی تئوری‌های شناخته‌شده در این عرصه و تأثیر آن در حجم و ساختار بزهکاری زنان و مردان بررسی شود. 

از سوی دیگر نویسنده تلاش کرده است تا با نگاهی به قوانین جزایی داخلی، تفاوت‌های بزهکاری زنان و مردان در قوانین داخلی را نیز مورد بررسی قرار دهد. 

در این راستا، کتاب شامل پنج فصل «کلیات»، «مبانی نظری بزهکاری زنان و مردان»، «ویژگی‌های بزهکاری زنان و مردان»، «مقایسه جرایم زنان و مردان» و «عوامل بزهکاری زنان و مردان» است.

فصل اول در سه مبحث، «مفاهیم و اصطلاحات»، «نگرش تاریخی به جنسیت» و «مفهوم جرم و بزهکاری» تدوین شده است. در مبحث اول نویسنده به تفاوت مفهوم جنس و جنسیت پرداخته و همچنین مفاهیم مرتبط با جنسیت؛ مانند تبعیض جنسیتی، رشد جنسیت، مردسالاری و ... را مورد بررسی قرار داده است.

در مبحث دوم که به دو گفتار «سیر تحول جنسیت در دوره‌های مختلف تاریخ بشر» و «جنسیت از دیدگاه ادیان الهی» تقسیم شده است، جنسیت در دوره‌های مختلف تاریخ و نیز در ادیان مختلفی مانند زرتشت، یهود، مسیحیت و اسلام مورد مطالعه قرار گرفته است. 

نویسنده در مبحث سوم مقاهیم جرم و بزهکاری را تعریف کرده و به مقایسه آن دو پرداخته است و در نهایت رابطه جنسیت و بزهکاری در مباحث جرم‌شناسی و حقوق جزا را مطرح کرده و این رابطه را واکاویده است.

فصل دوم حاوی مباحث نظری موضوع جنسیت و بزهکاری است؛ از همین‌رو است که مباحث مربوط به رویکردهای کلاسیک نسبت به بزهکاری زنان و مردان از جمله رویکردهای زیست‌شناختی، روان‌شناختی و جامعه‌شناختی مطرح شده و انتقادات وارد بر این رویکردها نیز از رویکرد سایر دیدگاه‌ها عنوان گردیده است. 

در ادامه نویسنده به بررسی مسئله بزهکاری زنان در اندیشه جرم‌شناسان نخستین پرداخته و رویکرد لومبروزو و انتقادات وارد بر این رویکرد را مورد بررسی قرار داده است. این در حالی است که در ادامه مباحث مکتب جرم‌شناسی واکنش اجتماعی و رویکرد طرفداران این مکتب و نیز نظرات جرم‌شناسان معاصر در مورد بزهکاری زنان در بوته نقد قرار گرفته است. 

مرتبط‌ترین مبحث این فصل به حوزه مطالعات زنان را می‌توان «جرم‌شناسی فمینیسم‌‌» دانست، در این مبحث نویسنده انواع جرم‌شناسی فمینیستی، نقد وارد بر این جرم‌شناسی و یافته‌های برخی از جرم‌شناسان فمینیستی را مطرح کرده است.

در فصل سوم ویژگی‌های بزهکاری زنان و مردان، که شامل مباحث خصوصیات بزهکاری زنان، پیشینه تاریخی بزهکاری زنان و مشارکت و تکرار جرم زنان است و مسائل معاونت، معاونت در قانون مجازات اسلامی، بزهکاری گروهی و تکرار جرم مطرح شده و خصوصیات بزهکاری مردان که شامل پیشینه تاریخی بزهکاری مردان و مشارکت و تکرار جرم مردان است نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل چهارم، مقایسه جرایم زنان و مردان شامل ساختار جرایم زنان از جمله جرایم علیه اشخاص (قتل، قتل در قانون مجازات اسلامی، تعدد و تکرار جرم قتل، انواع قتل، شوهرکشی، نوزادکشی، کودک‌آزاری و سقط جنین)، جرایم علیه اموال (سرقت، کلاهبرداری، جعل و تزویر) و سایر جرایم (اعتیاد به مواد مخدر، جرایم جنسی، قسم و شهادت دروغ) و ساختار جرایم مردان مطرح شده و در نهایت نویسنده به تحول و افزایش بزهکاری در زنان و مردان با نگاهی به آمار و بررسی جنسیت و جرایم رایانه‌ای پرداخته است.

در فصل آخر، عوامل بزهکاری زنان و مردان از جمله عوامل زیستی (تفاوت‌های زیستی زنان و مردان و نقش آن در بزهکاری)، عوامل اجتماعی شامل جامعه‌پذیری افتراقی زنان و مردان و نقد آن، کنترل اجتماعی و نقد آن و نابه‌سامانی خانواده و بزهکاری زنان و مردان و همچنین عوامل روانی شامل افسردگی و جنسیت و پرخاش‌گری و جنسیت مطرح شده است.

کتاب «جنسیت و بزهکاری؛ با نگاهی به قوانین کیفری ایران»، توسط علیرضا وظیفه و با مقدمه دکتز شهلا معظمی، توسط انتشارات آوا در سال 1391 و به عنوان نوبت دوم چاپ منتشر شده است.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار