21. فروردين 1397 - 12:33   |   کد مطلب: 21479
تجلی اقتصاد مقاومتی در روستایی کوچک؛
کاشت و تولید گیاهان دارویی توسط بانوی کارآفرین همدانی
بانوی کارآفرین همدانی علاوه بر اشنایی و تحصیل در زمینه گیاهان دارویی در قطعه زمینی در روستای توئیجین، گل گاو زبان کشت نموده است و علاوه بر خود و خانواده برای تعدادی از همشهریان نیز شغل ایجاد کرده است .

به گزارش شبنم همدان

 

بسیاری از زنان کشرمان ضمن اینکه مدیریت امور منزل را بر عهده دارند با خلق هنرهای دستی  و کار آفرینی به چرخیدن چرخ های اقتصاد کشور و خانواده کمک می کنند.

در شرایطی که  ورود کالاهای خارجی و بیکاری به یک معضل مهم در کشور تبدیل شده است هنوز تعدادی از جوانان منتظر استخدام در مشاغل دولتی  هستند اما عده ای دیگر کمر همت بسته اند  و علاوه بر ایجاد اشتغال برای خود برای دیگران کار آفرینی نمایند .

 

خبرنگار شبنم همدان  با شهلا نوریان معلم و کارآفرین در بخش گیاهان دارویی گفتگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

 

از کودکی در کنار پدرم گیاهان دارویی را شناختم

شهلا نوریان در مورد علت گرایش خود به گیاهان دارویی می گوید: من از کودکی با گیاهان دارویی آشنا بودم.  پدرم راننده کامیون و تریلی بود. اکثر اوقات ما را نیز به همراه خود به سفرهای مختلف می برد و اغلب از شهر های سیمینه و کازرون گیاهان دارویی به همدان می آورد. پدرم  شناخت بسیار خوبی نسبت به گیاهان دارویی داشت و هنگام بیماری برای درمان  ما از گیاهان دارویی استفاده می کرد و ساعت ها برای ما در خصوص خواص  مختلف گیاهان دارویی صحبت می کرد .

 

تلفیق و علم و تجربه در زمینه گیاهان دارویی

این بانوی کارآفرین همدانی ادامه داد : با توجه به علاقه ای که به گیاهان دارویی داشتم, تصمیم گرفتم تحصیلات خود را در دوره کارشناسی ارشد در زمینه گیاهان دارویی ادامه بدهم. بنابراین در دوره های گیاهان دارویی فنی و حرفه ای شرکت کردم, همچنین در دوره های اموزش گیاهان دارویی استاد روا زاده و تبریزیان نیز شرکت نمودم, سپس در دوره زنبور درمانی شرکت کردم . 

 

گیاهان دارویی مکمل غذایی هستند

شهلا نوریان در مورد نحوه استفاده گیاهان دارویی گفت: داروهای گیاهی باید به عنوان مکمل های غذایی استفاده  شوند و باید در فرهنگ غذایی خانواده پذیرفته شوند. دانش آموزان من با وجود اینکه سن و سال کمی دارند دیگر چای سیاه نمی نوشند بلکه از دم نوش های گیاهی استفاده می کنند و آشنایی بسیار خوبی نسبت به گیاهان دارویی دارند . بنده در طول روز از سپیده صبح تا شامگاه با یک حساب سر انگشتی 12 نوع گیاه دارویی استفاده می کنم .ما باید بیاموزیم از گیاهان دارویی تنها برای درمان استفاده نکنیم بلکه انها را به عنوان مکمل های غذایی استفاده نماییم در گذشته برخی از گیاهان دارویی به عنوان مُصلح غذایی به کار می رفتند .

 

کارآفرینی با کشت گل گاو زبان

شهلا نوریان علاوه بر اشنایی و تحصیل در زمینه گیاهان دارویی در قطعه زمینی در روستای توئیجین گل گاو زبان کشت نموده است , علاوه بر اینکه برای   افراد خانواده خود ایجاد اشتغال نموده است همچنین برای عده دیگری نیز کار آفرینی نموده است .

 

این بانوی کارآفرین اشاره داشت: برخی از گیاهان دارویی همچون بومادران ,کاسنی ,خاک شیر ,آذربه,گل کوفته (چای کوهی ) شاه طره و.......به وفور در همدان یافت می شود اما برخی از گیاهان دارویی تخصصی در شهر هایی همچون مشهد و شیراز یافت می شوند .

 

نوریان یاد آور شد :من هرگز به میزان  فروش گیاهان دارویی فکر نمی کنم بلکه برای من کشت و چیدن گیاهان دارویی اهمیت فوق العاده ای دارد .با توجه به اینکه در شهر همدان زندگی می کنم اغلب روزهای جمعه را در منزل مسکونی خود در روستای توئیجین به سر می برم در روستای توئیجین قطعه زمینی دارم که در آن به کشت گیاهان دارویی همچون گل گاو زبان می پردازم .اکثر اهالی روستا علاقمند به طب سنتی هستند و از داروهای گیاهی به عنوان مکمل غذایی استفاده می کنند .

 

در پایان از کارآفرین در زمنیه داروهای گیاهی سوال نمودم با توجه به اینکه بخشی از وقت خود را صرف تدریس به کودکان می نماید چگونه می تواند به دیگر  فعالیت ها در زمینه گیاهان دارویی  بپردازد ؟

 

نوریان پاسخ داد :من به مطالعه و تحقیق علاقه فروانی دارم هر روز که در کلاس درس حاضر می شوم سعی می کنم مطالب  مهم و مفید را  به دانش آموزان آموزش بدهم. در زمینه استفاده از  وقت نیز سعی می کنم از انجام کارهای بیهوده صرف نظر نمایم , برای برنامه های روزانه برنامه ریزی دقیقی داشته باشم .

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار