6. اسفند 1396 - 15:27   |   کد مطلب: 20942
گزارشی از مدیر شرکت بزرگ سینا بذر و کارآفرین نمونه کشور؛
بانویی که با اصلاح و تولید بذر اقتصاد مقاومتی را معنایی تازه بخشید
یک بانوی کارآفرین همدانی پس از فارغ التحصیلی از رشته مهندسی کشاورزی موفق شد با تلاش و پشتکار بذرهای اصلاح شده گندم را تولید کند و به عنوان تولیدکننده نمونه کشور شناخته شود.

شبنم همدان گزارش می دهد:

در چند سال اخیر که کشور با تحریم یکجانبه علیه اقتصاد مواجه شده است واژه اقتصاد مقاومتی به اقتصاد کشور افزوده شده است .اقتصاد مقاومتی معنا و مفهومی از کارافرینی و تولید نیازهای اولیه کشور است .

گاهی اوقات که صحبت از کارفرینی و تولیدات اساسی کشور  به میان می اید همه اذهان به سمت و سوی شرکت های بزرگ و مردان قدرتمند حرکت می کند در حالی که  زنان جامعه نیز همپای مردان به فعالیت اقتصادی و تولید کالاهای اساسی با دانش روز می پردازند .

 

در این گزارش گفتگویی با بهاره اکبری فارغ التحصیل رشته مهندسی کشاورزی , کار افرین و تولید کننده نمونه کشوری و مدیر شرکت سینا بذر انجام دادیم .

 

اجناس وارداتی درجه 2 و 3 سدی برای تولیدکنندگان داخلی

مدیر شرکت سینا بذر در صحبت های اولیه خود  اذعان داشت  :اقتصاد مقاومتی شامل دو بخش میشود در بخش نخست آن فشار اقتصادی دشمنان در طی سالیان تحریم اقتصادی بسیار ملموس و قابل درک است. اما بخش دوم اقتصاد مقاومتی میزان آمادگی کشور برای جهش اقتصادی است ,هنگامی که در کارخانه ای مواد اولیه وجود نداشته باشد خروجی از خط تولیدی نیز وجود  نخواهد داشت  .به زعم بنده جهش اقتصادی باعث بر هم زدن بازار عرضه و تقاضا خواهد شد .زمانی که تولید کننده نتواند  کار تولیدی انجام دهد اجناس خارجی درجه 2 و 3 وارد بازار خواهد شد .

 

برای شروع  فعالیت اقتصادی  400 هزار تومان قرض گرفتم

بهاره اکبری در ارتباط با شروع  فعالیت تولید فعالیت اقتصادی  اظهار داشت :فعالیت اقتصادی خود را از سال 1379 همزمان با فارغ التحصیلی از دانشگاه در زمینه گیاه پزشکی با قرض گرفتن مبلغ 400هزار تومان از مادرم شروع کردم و اولین کلینیک گیاه پزشکی خصوصی را راه اندازی کردم .در سال 84 یا 85 به عنوان گیاه پزشک نمونه انتخاب شدم .اما به توجه به تجربه ای که در این زمینه کسب کردم و همچنین مطالعه مقالات علمی پژوهشی دریافتم روش های بهتری نیز وجود دارد .

 

با 35 میلیون تومان بدهی کار شرکت را آغاز کردم

اکبری ادامه داد :در ارتباط با اصلاح بذر تحقیقات و مقالات بروز کارشناسان این رشته  را مطالعه و رصد کردم .شرکت سینا بذر را در سال 1385 با 35 میلیون بدهی تاسیس نمودم و سالیانه 3000تا 4000هزار تن ارقام گندم دیم را در اختیار کشاورزان استان همدان قرار می دهیم .

 

 

بعد از چند سال موفق به اصلاح و فروش بذر گندم شدم

وی اشاره داشت :در سال85 شرکت سینا بذر   با 35 میلیون بدهی شروع به فعالیت کرد اما هم اکنون ارزش ریالی شرکت بالغ بر 7میلیارد تومان است .

 

اکبری تصریح داشت :قطعا رشته تحصیلی من تاثیر شایانی در انتخاب  این شغل داشته است چه بسا اگر من فارغ التحصیل رشته کشاورزی نبودم وارد این شغل نمی شدم .لازم به ذکر می دانم که بگویم  خانواده ام همواره از لحاظ فکری پشتیبان و حامی من بوده اند .

 

 

مدیر شرکت سینا بذر به تاثیر تحریم در فعالیت های تولیدی اشاره داشت و گفت :در زمینه اصلاح بذر باید از تکنو لوژی و فن اوری روز استفاده نماییم  زمانی که  نتوانیم به دلیل تحریم اقتصادی  دستگاه های نوین و ژنوتیپ های جدید را وارد کشور نماییم ,علم پیشرفت نمی کند. فن اوری و دستگاه های نوین وابسته به تبادل اطلاعات با خارج از دنیای کشور ایران است. در مساله تولید  بذر باید همواره  اطلاعات خود را در این زمینه بروزرسانی نماییم .دانش اصلاح بذر یک دانش وابسته به تخصص و فن آوری نوین است .

 

اکبری درارتباط با میزان فراهم بودن بستر تولید در کشور ابراز داشت :زندگی و ذهن من بر پایه تولید بنا شده است اگر روزی به من بگویند دیگر تولید نکن آن روز ;روز مرگ ذهن و پویایی برای من خواهد بود .

 

حفظ فعالیت های تولیدی در کشور دشوار است

این بانوی کارآفرین اظهار داشت: بستر تولید فراهم باشد یا نباشد من به امر تولید ادامه خواهم داد. اما شرایط نا بسامان تولید کنندکان در کشور قابل انکار نیست.  این روزهای فعالیت های تولیدی با سختی های بسیاری ازجمله  افزودن روادید کار و بروکراسی مواجه شده است . در ارتباط با تولید ایتم های تاثیر گذار بسیاری وجود دارد , متاسفانه کشور ما اقتصاد  پایداری ندارد طبیعتا همه موارد از جمله سرمایه گذاری و برنامه ریزی تغییر خواهد کرد به عنوان مثال در گذشته ما می توانستیم برای دو سال آینده برنامه ریزی نماییم اما این روزها تولید کنندگان  نهایتا برای دو الی سه ماه اینده می توانند برنامه ریزی کنند .چون مشخص نیست در هفته اینده چه اتفاقی رخ خواهد داد .

این تولیدکننده نمونه ضمن شکایت از اوضاع نابسامان اقتصاد کشور در خصوص شرایط تولیدات خود گفت:  در طی  سالیان  گذشته به صورت میانگین  سالیانه 2500 نفر نیروی کار برای پیشبرد اهداف شرکت فعالیت می کردند. متاسفانه  امسال به دلیل مشکلات اقتصادی اقدام به تعدیل نیرو نموده ایم و کارکنان ثابت از 8 نفر به 4 نفر تقلیل پیدا کرده اند .

 

اکبری خاطر نشان کرد:زمانی که فردی فعالیتی را اغاز می کند قطعا هدفی برای دنبال کردن برنامه های خود دارد .با توجه به اینکه انسان ذاتا متغیر است این اهداف در طی زمان بزرگتر و یا کوچکتر خواهد شد .من هنوز به ان هدف و دور نمایی که در نظر داشته ام نرسیده ام نسبت به شغل و فعالیتم حس خوبی دارم .مهمترین فاکتورهای  پیشرفت تلاش ,مطالعه ,پشتکار است .

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار