20. فروردين 1397 - 16:08   |   کد مطلب: 21464
یک کارشناس ارشد فیزیک اظهار داشت: انرژی هسته ای علاوه بر حفظ قدرت نظامی کاربردهای صلح آمیز فراوانی نیز دارد ، این کاربردها عبارتند از کاربرد آن در علم پزشکی ، صنعت ، کشاورزی ،.......ِو همچنین تولید برق از این انرژی ، که با صرف مقدار کمی انرژی هسته ای ، میتوان برای مدت طولانی ، نیروی برق تولید کرد

به گزارش شبنم همدان

دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک هسته ای در خصوص کاربردهای انرژی هسته ای اظهار داشت :فناوری هسته ای گذشته از کاربردهای نظامی که دارد و کشور های توسعه یافته  و قدرتمند جهان  ، برای حفظ موقعیت و قدرت نظامی خود ، از آن بهره میبرند ، کاربردهای صلح آمیز فراوانی نیز دارد ، این کاربردها عبارتند از  کاربرد آن در علم  پزشکی ، صنعت ، کشاورزی ،.......ِو همچنین تولید برق از این انرژی ، که با صرف مقدار کمی انرژی هسته ای ، میتوان برای مدت طولانی ، بدون نیاز به آب ، نیروی برق تولید کرد .
در علم پزشکی  برای تشخیص بیماری ها و درمان سرطان ها  ، رادیو ایزوتوپ و انواع رادیو داروها را میتوان با آن تولید نمود , وابستگی کشور را به مراکز تولید کننده داروها ی خارجی ، از بین برد .
ضمن اینکه   انرژی هسته ای قابلیت تبدیل به انرژی های دیگر را نیز  دارد اما عکس آن امکان پذیر نیست . 

 

کاربردهای فناوری هسته ای در علم پزشکی
در علم پزشکی کاربردهای فراوان دیگری نیز  دارد که بصورت تشعشعات هسته ای به کار می رود . در رادیو گرافی ، گاما اسکن ، استرلیزه کردن هسته ای ، میکروب زدایی وسایل پزشکی با پرتوهای هسته ای ،،،، اینگونه کاربرد ها را به راحتی میتوان با جستجوی  مختصر در اینترنت ، یافت  اما مسئله اصلی ، دست یابی به صنعت انرژی هسته ای و فناوری و نگهداری و رشد و تقویت آن است .
ظهرابی تصریح داشت :دانشمندان عزیز کشور  به این صنعت دست یافتند و تعداد زیادی از این عزیزان هم به شهادت رسیدند ,مسئولیت حفظ و حراست از این صنعت بر عهده دانشجویان و دانش آموختگان این رشته است.

 

فناوری هسته ای راهی برای جبران کم آبی کشور

کشور ما در شرایطی به سر میبرد که با کمبود منابع آبی مواجه شده است و از سوی دیگر با وارد کردن محصولات  تراریخته  سلامتی جامعه ایرانی را به  خطر می اندازند .با این صنعت ، می توان بجای استفاده از آب برای تولید برق ، از انرژی هسته ای استفاده نمود, بسیاری از داروهای مورد نیاز کشور را تولید کرد .
دانشجوی کارشناسی ارشد فزیک تاکید داشت :انرژی هسته ای مستلزم حمایت دولت و مردم  صنعت هسته ای است  که بتوان تا حد ممکن این صنعت را گسترش داد .

ظهرابی خاطر نشان کرد  :مباحث زیادی در فیزیک مطرح میشود ، که تقریبا با همه  زندگی افراد سروکار دارد,کار و انرژی و زمان و سرعت و ..........,کلی از مباحث دیگر اما در این بین  دو  مسئله مهم و اساسی مطرح میشود ، یکی از آنها مبحث صنعت هسته ای است ,و دیگری مبحث  ابررسانایی و تولید انرژی از نور خورشید بدون اتلاف انرژی می باشد .اکثر کشورهای پیشرفته در زمینه ابررسانایی کار و فعالیت دارند و اقداماتی انجام داده اند . اما متاسفانه در ایران امکانات و شرایط تحقیق و مطالعه و کار بر روی مبحث ابر رسانایی بطور تخصصی وجود ندارد ، اگر مسئولین بتوانند حمایت بهتر و بیشتری از مراکز علمی و تحقیقاتی داشته باشند  و زمینه رشد آنها را فراهم آورند ,قطعا دانشمندان ما می توانند در این زمینه هم به سطوح بالایی دست پیدا کنند , بخشی از تولید و مصرف انرژی کشور را از این طریق تامین نمایند .
دانسجوی کارشناسی ارشد فیزیک به  دلیل علاقه اش به این رشته اشاره داشت و گفت : مسئله ابررسانایی و کاربردهایش ، باعث علاقه مندی من به رشته  فیزیک شده است .

 

انتهای پیام / 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار