27. دى 1396 - 21:31   |   کد مطلب: 20423
یک کارشناس مسائل خانواده گفت: امروزه با ورد محصولات اینترنتی و به ویژه شبکه های اجتماعی در خانواده ها ؛ افزایش سرگرمی های برون زناشویی و تمرکز بر مسائل بیرون از خانواده، از مهم ترین دلیل برای طلاق عاطفی زوجین محسوب می شود چرا که باعث کم شدن زمان گفت وگو بین زن و شوهر و حتی تبادل عاطفه بین آنها شده است.
زندگی مشترک,طلاق عاطفی,طلاق قانونی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

نشانه ها و عواملی باعث بروز طلاق عاطفی در زندگی مشترکی می شود

طلاق عاطفی طلاق عاطفی طلاق عاطفی طلاق عاطفی طلاق عاطفی طلاق عاطفی طلاق عاطفی طلاق عاطفی طلاق عاطفی طلاق عاطفی طلاق عاطفی طلاق عاطفی طلاق عاطفی طلاق عاطفی زندگی مشترک زندگی مشترک زندگی مشترک زندگی مشترک زندگی مشترک زندگی مشترک زندگی مشترک زندگی مشترک 

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از طنین یاس : طلاق عاطفی، شاید این واژه را بارها و بارها شنیده باشید اما به راستی طلاق عاطفی چیست؟ چه نشانه هایی دارد و چه عواملی باعث بروز آن در زندگی مشترکی می شود که شاید چند سال قبل با عشق و علاقه ای وصف ناپذیر، تشکیل شده بود.

 

از طلاق عاطفی به عنوان یک مرحله گذر برای رسیدن به طلاق قانونی می توان نام برد که مدت زمان آن در بین خانواده ها با توجه به نوع سبک زندگی شان کوتاه مدت یا دراز مدت و گاهی هم مادام العمر است.

میترا خسروبیک کارشناس مسائل خانواده در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس معتقد است: طلاق عاطفی در خانواده هایی دیده می شود که زن و شوهر مخصوصا "زن" به طور اسمی نیازمند وجود یک مرد در خانه یا شناسنامه است.

 

وی ادامه می دهد: این نوع نگرش به ادامه زندگی مشترک زمانی رخ می دهد که ازدواج دستخوش تباهی شده است؛ اما زن یا مرد به دلیل نگاه جامعه به زن و مرد مطلقه و فرزندان طلاق یا همان ترس از نگاه دیگران است. همچنین گاهی وجود چندین فرزند در خانه دلیلی برای زن و مرد می شود تا اقدام به طلاق قانونی نکنند! اگر چه زندگی کردن در چنین خانه ای بدون تبادل عاطفه قطعا خالی از خلل و پیامد نخواهد بود .

 

این کارشناس مسائل خانواده با اشاره به اینکه عدم تأمین سرپناه یا درآمد برای گذران زندگی یکی دیگر از دلایل انتخاب طلاق عاطفی از سوی زوجین هست، گفت: در نهایت آستانه تحمل زوج برای با هم بودن در زیر یک سقف نیز در مدت زمان گذر از طلاق عاطفی تا رسیدن به طلاق قانونی تأثیرگذار است.  

 

خسروبیک در ادامه با بیان اینکه  از شروع طلاق عاطفی تا رسیدن به طلاق قانونی 5 مرحله مجزا وجود دارد؛ افزود: این 5 مرحله معمولا 3 تا 5 سال طول می کشد ولی ممکن است مدت آن در عده ای کمتر و در عده ای دیگر بیشتر باشد. این مراحل دارای ترتیب خاصی هستند و زوج ها به ترتیب از آنها عبور می کنند تا به طلاق قانونی برسند.

 

وی اجبار به ادامه زندگی زیر یک سقف را مهم ترین حس برای زوج هایی دانست که دچار طلاق عاطفی شده اند! و افزود: مهم ترین نشانه های طلاق عاطفی عبارتند از :

 کاهش چشمگیر وقت گذاشتن برای همدیگر

 کاهش وابستگی ها و گیرایی های همسران در رابطه با همدیگر

  افزایش سرگرمیهای برون زناشویی و تمرکز بر مسائل بیرون از خانواده

 فاش شدن رازها و اشتباهات همسران در بیرون از خانواده .

  عدم استفاده از راهبردها حل مسئله.

  کاهش میزان نوازش کلامی،  جسمی و روابط جنسی که منجر به از دست دادن روابط عاطفی و وفاداری و زمینه ساز روابط فرا زناشویی خواهد شد.

 عدم اعتماد همسران به یکدیگر در حل مشکلات و یاس و نامیدی در حل مسائل که منجر به ادامه مشاجره در خانواده میشود.

 وقت گذاشتن بیش از اندازه برای فرزندان و غافل شدن از روابط بهینه زناشويي که منجر به تشکیل ائتلافی علیه همسر دیگر میشود.

  به رخ کشیدن اشتباهات یکدیگر.

 پرداختن به مسائل گذشته به جای اندیشیدن به مخاطرات پیش رو.

 کاهش شور و هیجان در زندگی.

 پرداختن به سریال ها و برنامه های تلویزیون به جای صرف وقت برای همدیگر.

  عدم پذیرش مشکل یا ماندن در وضعیت سکوت.

این کارشناس مسائل خانواده، مهم ترین دلایل به وجود آمدن طلاق عاطفی را عدم تعلق خاطر زن ومرد به همديگر، عدم ارضاي نيازهاي عاطفي و جنسی همديگر، توقعات فزاينده و پيش رونده زوجين از ، عدم تناسب روحيات زن و مرد با يكديگر ، استقلال مالي زن، افزايش آگاهي زنان از حقوق خود و گرایش به فمینیسم! برشمرد.

 

وی از به هم ريختگي و نابساماني روابط خانوادگي و عدم انسجام خانواده، -حاكم شدن روح تجمل‏پرستى و اسراف و تبذير بر خانواده‏ها، مشكلات اقتصادي ،اعتياد و طولاني شدن محكوميت همسر15-عدم همساني در ازدواج (هم كفو نبودن ) ، ارتباطات نامشروع در دوران تجرد، دخالت هاى بيجاى اقوام و بستگان و آشنايان در زندگى خصوصى همسران به عنوان سایر دلایل بروز اختلافات و طلاق در خانواده های جوان نام برد.

 

خسروبیک ضعف در مکانیزم آموزش قبل از ازدواج یا همان « سوادهمسرداری» را حلقه مفقوده ای برای جوانانی دانست که تازه پا به مسیر زندگی مشترک گذاشته اند و گفت: در این زمینه باید مسئولان و متولیانی چون آموزش و پرورش و آموزش عالی مطابق با سن و فرهنگ جامعه به آموزش همسرداری و همسرگزینی بپردازند.

 

وی،  افزایش خیانت در زن و شوهرهایی که از یکدیگر طلاق عاطفی گرفته اند را بیشتر از سایر زن و شوهرها دانست و افزود: در طلاق عاطفی زن و مرد به جای همگرایی، به سمت و سوی خودگرایی کشیده می شوند در این صورت زن و مرد ناخواسته در فقدان بازار تبادلات عاطفی، خلاء تبادل عاطفی خود را با شخص دیگری چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی پُر می کند.

این کارشناس مسائل خانواده با تأکید براینکه همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و حتی ممکن است در برخی از شرایط دیگر راه های درمانی پاسخ گوی بحران موجود در خانواده نباشد! افزود: بالا بردن آستانه تحمل زن  شوهر و چشم پوشی کردن از اشتباهات یکدیگر و یادگیری روش های تنش زدایی و بالا بردن زمان گفت وگو بین زن و شوهر از راه هایی است که می تواند خانواده ها را از بحران طلاق عاطفی دور کند. 

انتهای پیام/ص

طلاق عاطفی طلاق عاطفی طلاق عاطفی طلاق عاطفی طلاق عاطفی طلاق عاطفی طلاق عاطفی طلاق عاطفی طلاق عاطفی طلاق عاطفی طلاق عاطفی طلاق عاطفی طلاق عاطفی طلاق عاطفی زندگی مشترک زندگی مشترک زندگی مشترک زندگی مشترک زندگی مشترک زندگی مشترک زندگی مشترک زندگی مشترک 

دیدگاه شما

آخرین اخبار