16. دى 1396 - 16:22   |   کد مطلب: 20253
به گفته یک استاد حوزه و دانشگاه;
بدحجابی دستاویزی برای اعتراض به عملکرد حکومت
گاهی افراد برای ابراز مخالفت خود با عملکرد و کارکرد حکومت دست به چنین اقدامات و پوشش هایی می کنند تا نارضایتی خود را از شرایط موجود به این شیوه بروز دهند و نمی توان منکر بود که در برخی موارد عملکرد ضعیف دولت ها می تواند گسترش این مشکلات را در پی داشته باشد.
بدحجابی,کشف حجاب,رضا خان,اعتراض,عملکرد حکومتshabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از نافع : موضوع  کشف حجاب را که در سال ۱۳۱۴ به دستور مستقیم رضاشاه پهلوی در ایران پیاده شد همه در تاریخ خوانده  از بزرگان شنیده ایم و همه به خوبی می دانیم که رضاخان به بهانه تجددگرایی تلاش کرد تا نمادها و احکام دینی را از فرهنگ جامعه ایرانی بزداید.

سالها از آن روز گذشت و بسیاری از این شئونات اسلامی که در دوران حکومت پهلوی از دست رفته بود و یا به حداقل رسیده بود با وقوع انقلاب اسلامی احیا شد اما در سالهای اخیر به دلایل مختلفی از جمله تهاجم فرهنگی شاهد شیوع بدحجابی هایی در سطح جامعه هستیم که برازنده جامعه دینی نیست.

به همین منظور تلاش کردیم تا طی ارتباط و گفتگو با یک استاد حوزه و دانشگاه به کشف ریشه های این مسأله بپردازیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید مجتبی حسینی یمین در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به ریشه های تاریخی طرح استعماری حذف حجاب به دست رضاخان اظهار کرد: در اصل حدود ۲۰۰ سال است که ما بااین موضوع درگیر هستیم و ریشه های آن به سالها قبل از حکومت رضاخانی باز میگردد.

وی تصریح کرد: طی ارتباط و رفت و آمد با غرب از اواسط حکومت قاجار ما به عقب ماندگی خود در تکنولوژی و علم پی بردیم و این درست در شرایطی بود که تنها ۳درصد افراد جامعه سواد داشتند که این میزان هم یا اشراف زاده ها بودند و یا روحانیونی که در مکتب خانه ها و حوزه های علمیه تلمّذ کرده بودند.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: در این شرایط عده ای روشنفکر نسخه تقلید از غرب را برای رسیدن به پیشرفت و توسعه می پیچیدند و عده دیگری همچون سید جمال الدین اسدآبادی بازگشت به اسلام اصیل و استفاده از علوم غربی با حفظ اصالت اسلامی و به دور از اضمحلال در غرب را چاره کار معرفی می کردند.

وی با اشاره به سفر رضاخان به ترکیه و برداشتی که از اجرای نسخه نخست توسط آتاترک در ترکیه انجام شده بود عنوان کرد: رضاخان در این سفر به این برداشت رسید که مهمترین رویکرد تحقق توسعه و پیشرفتی مثل پیشرفت غرب، حذف نمادها و احکام دینی است که در رنسانس هم اتفاق افتاده بود البته رنسانس در تقابل با دین ایجاد نشد بلکه هدف آن پایان دادن به اشتباهات وسیع کلیسا بود اما در نهایت منحرف شد و به نفی دین و ایجاد سکولاریسم منجرشد.

 

تعهد مسؤولین به وظایف حاکمیتی خود مردم را به حجاب و دینداری ترغیب می کند

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به تشریح عوامل شیوع بدحجابی امروز در جامعه پرداخت و تصریح کرد: یکی از مؤثرترین و مهمترین عوامل شیوع بدحجابی ها در جامعه میزان تعهد و پایبندی مسؤولین به انجام صحیح و کامل وظایفشان است.

او ادامه داد: مسؤولین علاوه بر اینکه با نوع پوشش خود و خانواده شان می توانند بر برداشت مثبت یا منفی مردم از حجاب نقش آفرین باشند، انجام وظایف مسؤولیتی انها نیز می تواند مردم را به دینداری و حجاب که یکی از نمادهای دینداری است ترغیب کنند.

حجت الاسلام حسینی یمین مغالطه مخالف را علت دیگری در بد حجابی های امروز برشمرد و یادآور شد: برخی افراد در جامعه تصور می کنند با چنین پوشش ها و ظواهری تشخص بیشتری دارند و به اصطلاح "باکلاس" به نظر می رسند.

 

بدحجابی دستاویزی برای اعتراض به عملکرد حکومت

 

این کارشناس امور مذهبی بخش دیگری از بدحجابی های امروز را به کارکرد و عملکرد جامعه دینی مرتبط دانست و تبیین کرد: گاهی افراد برای ابراز مخالفت خود با عملکرد و کارکرد حکومت دست به چنین اقدامات و پوشش هایی می کنند تا نارضایتی خود را از شرایط موجود به این شیوه بروز دهند و نمی توان منکر بود که در برخی موارد عملکرد ضعیف دولت ها می تواند گسترش این مشکلات را در پی داشته باشد.

 

وی بیان کرد: یکی دیگر از دلایلی که می توان برای این موضوع عنوان کرد این است که سطح دینداری ها در عده ای کاهش یافته و در عده ای بالاتر رفته است در واقع هم ریزش ها و هم رویش هایی در جامعه دینی حاصل شده که یکی از نقاطی که ریزش ها نمایان می شود در همین شرایط بی حجابی است. 

 

این استاد حوزه و دانشگاه  تأکید کرد: بدحجابی و بی حجابی لزوما به معنای نفی دینداری افراد نیست در واقع منظور این است که هرچه در این سالها پیش رفته ایم کمیت و کیفیت دینداری دچار کاهش یا افزایش شده است بنابراین گاهی کاهش کیفیت دینداری افراد بر موضوع حجاب آنها اثر گذاشته است.

 

معضل ازدواج از دیگر عوامل شیوع بدحجابی

حجت الاسلام حسینی یمین با بیان اینکه معضل ازدواج و تأخیر در این امر یکی دیگر از عوامل گسترش بدحجابی ها شده است گفت: متأسفانه دختران جوان گاهی برای رقابت با دیگر دختران همسان خود در مسابقه "بهتر دیده شده" در منظر آقایان دارای شرایط ازدواج نسبت به پوشش و حجاب خود این بی نفاوتی ها را در پیش می گیرند تا به سرنوشت یک میلیون دختر مجرد بالای ۳۰ سال که در کشور وجود دارند دچار نشوند.

وی همچنین متذکر شد: متأسفانه در این بین نمی توان از تأثیر عملکرد بد بانوان محجبه در شیوع بی حجابی ها غافل شد چراکه شکاف بین عملکرد و ظاهر این خانم ها آثار مخربی در بین دیگر افراد به خصوص دختران نوجوان دارد و در این بین تأثیر آموزگاران خانم از همه بیشتر است.

 

 

صدا و سیما مروّج بی حیایی پنهان در جامعه

این کارشناس امور دینی نقش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را در شیوع  گسترش بد حجابی ها بسیار بالا عنوان کرد و افزود: بسیاری از برنامه های صدا و سیما مروّج بی حیایی های پنهان در جامعه است به طوری که در اغلب پیام های بازرگانی و یا در نقش بانوان متمول و با شخصیت فیلم ها از خانم هایی با حجاب حداقلی استفاده می شود و برای نقش خانم های فقیر و بدبخت از بانوان پوشیده و محجوب بهره می برند.

وی ادامه داد: عملکرد ضعیف و اجرای بد برخی چارچوب ها در ادارت یا محیط دانشگاهی و امثالهم نیز یکی دیگر از این عوامل است که باعث شده با کنترل های بد و آئین نامه محور در ادارات یا دانشگاه ها افرد را از حجاب و آثار نیک آن دلزده و دور کنیم.

انتهای پیام/ص

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار