1. تير 1399 - 11:13   |   کد مطلب: 6196
یک روانشناس بالینی با بیان این که تبلیغات نادرست و غلو شده در شبکه های ماهواره ای می توانند زمینه ساز شکل گیری باورهای غلط در زمینه مسائل جنسی افراد شوند،گفت:در تبلیغات شبکه های مختلف مرتباً بر توانایی جنسی افراد مجرد و متأهل تأکید می شود.
شکل گیری باورهای غلط در زمینه مسائل جنسی و عاطفی از طریق ماهواره/کاهش تعاملات واقعی و تأثیر منفی بر روابط افراد

به گزارش شبنم ها، امروزه ماهوراه و تکنولوژی جدید ارتباطی سهم به سزایی در پیشرفت علم و رفاه انسانی داند.

درصد بالایی از جمعیت کره زمین در حال استفاده از این ابزارهای هستند. در کشور ما ایران بین 15 تا 55 درصد از خانواده ها به عنوان استفاده کنندگان از ماهواره تخمین زده شده اند. بدون شک می توان گفت این گروه از مردم قربانیان تبعات و آسیب های ماهوراه هستند.

فاطمه رئیس زاده کارشناس ارشد روانشانسی بالینی در گفت و گو با خبرنگار ایل بانو به آسیب های ماهواره اشاره کرد و گفت:ترویج خشونت یکی از آسیب های آشکار و مهم که با گسترش ماهوراه رواج پیدا کرده است.

وی ادامه داد:طبق نظر روانشناسان همچون آلبرت و بندروا مشاهده باعث یادگیری می شود صحنه های خشونت آمیز به طور مکرر در فیلم های سینمایی و دیگر برنامه های تکرار می شود،و گاهی آنقدر این صحنه ها هنرمندانه و واقعی ساخته می شوند که افراد صحنه ها را واقعی تلقی می کنند،و در ضمیر ناخودآگاه بینندگان که ساعت های متوالی پای این برنامه های می نشینند تأثیرمی گذارد.

این روانشناس بالینی تصریح کرد:افراد در این تصاویر آموزش نحوه خشونت در چنین شرایطی را می بینند و متأسفانه بارها پیش آمده که خودشان این رفتارها را بروز داده اند و حوادثی تلخ را در جامعه به وجود آورده اند.

وی ابراز داشت:در سریال ها و برنامه های ماهوراه ای مسائل جنسی به راحتی و بدون سانسور به نمایش گذاشته می شود حتی در آگهی های بازرگانی ماهوراه ای نیز این مسئله قابل رویت است و فرزندان خانواده بدون محدودیت سنی و در نظر گرفتن شرایط دیگر در کنار خانواده به تماشای این صحنه ها می پردازند و این در حالی است که هیچگونه ظرفیتی برای پذیرش اینگونه اطلاعات ندارد و نهایتاً تحت تأثیر آن قرار می گیرند.

شکل گیری باورهای غلط در زمینه مسائل جنسی و عاطفی

رئیس زاده با بیان این که تبلیغات نادرست و غلو شده در شبکه های ماهواره ای می توانند زمینه ساز شکل گیری باورهای غلط در زمینه مسائل جنسی افراد شود افزود:در تبلیغات شبکه های مختلف مرتباً بر توانایی جنسی افراد مجرد و متأهل تأکید می شود در حالی که هدف این برنامه  ها فقط فروش محصولات شرکت های سود جو است.

 

وی خاطر نشان کرد:در پی تبلیغات افراد در خصوص چگونگی و توانمندی جنسی خود دچار شک و تردید می شوند و در پی درمان های نادرست می روند که نتایج فاصله از آن گاهاً عواقب بسیار ناخوشایندی دارد.

این روانشناس بالینی اظهار کرد:آن چه به عنوان روابط عاطفی در سریال ه و فیلم ها به نمایش گذاشته می شود باعث شکل گیری سبک های نادرست ارتباطی بین جوانان می شود.

سست شدن بنیان خانواده و ایجاد اختلاف و تنش بین همسران

وی سست شدن بینان خانواده و اختلاف و تنش بین همسران را یکی دیگر از آسیب های شبکه های ماهواره ای بیان کرد و گفت:مقایسه منفی افراد با شخصیت ها،داستان ها و برنامه های ماهواره ای می تواند شرایط را برای ایجاد یک درگیری حسابی بین زن و شوهر فراهم کند.

رئیس زاده بیان داشت:خیلی از افراد غافل از این موضوع هستند که این برنامه ها در فضا و جامعه ای دیگر با فرهنگی مختص به خودشان ساخته شده است و منطبق با هنجارهای و ارزش های آن جامعه است.

 وی بیان کرد:فیلم های و سریال های ماهواره ای خیانت همسران به همدیگر،زشتی زدایی و روابط نامشروع،اهانت به والدین  و بی توجهی به آن ها،ترویج خرافاتی همچون طلسم و جادو را به طور هدفمند دنبال می کنند و عفت و اخلاق اجتماعی را نشانه گیری می کنند.

این روانشناس بالینی تصریح کرد:آن چه عاید بینندگان آن ها می شود تنش و درگیری خانوادگی مقایسه های ذهنی نادرست انتظارات نامعقول توجیهات اشتباه نارضایتی بی مورد حسادت روابط پنهانی است.

کاهش تعاملات واقعی و تأثیر منفی روابط بین افراد و شکستن حریم های خانواده

وی اظهار کرد:بارها مشاهده شده بعضی از افراد آن قدر مشغول نگاه کردن تماشای تلویزیون هستند که متوجه ورود و خروج یا صحبت های اطرافیان خود نیستند،این مسئله یکی از آسیب زا ترین پیامدهای استفاده مفرط از برنامه های تلویزیونی و ماهواره ای است.

رئیس زاده ادامه داد:فرد تعاملات بین خانواده و دوستان خود را در اولویت بعد از تماشای برنامه ها قرار می دهد و این به مرور باعث ایجاد فواصل روابط بین فردی قرار می گیرد،و وقتی افراد برنامه های مختلف را می بینند که با انزوا طلبی و مقابله با افراد خانواده و یا خیانت به آن ها می توانند موفق باشند می آموزند که به همان شیوه عمل کنند.

وی افزود:از طرفی چون اعضای خانواده بدون در نظر گرفتن حرمت ها به تماشای برنامه های مستهجن می نشینند،پرده های حجاب بین آن ها و والدین و یا سایر اعضای خانواده پاره شده و قبح خیلی از کارهای ناپسند شکسته می شود و بنا به فرمایش موالموحدین علی(ع)حیا از انجام افعال قبیح جلوگیری می کند پس زمانی که حیا نباشد هر اتفاقی  ممکن است بیفتد.

نشانه گیری فرهنگ دینی و رواج بی حجابی و بی عفتی

این روانشناس بالینی با بیان این که دولت های غربی تا کنون تلاش زیادی کرده اند تا از طریق برنامه های مختلف ماهواره ای خود فرهنگ دینی جامعه ها را زیر سوال ببرند خاطر نشان کرد:گاهی فرهنگ ها را تحقیر کرده اند گاهی آن را غیر قابل مصرف و مستهلک معرفی کرده اند و گاهی نیز مقدسات ما را مورد تمسخر قرار داده اند و از این طریق برخی افراد کم اطلاع و حتی علی الظاهر تحصیلکرده را در دام شبکه های مختلف خود گرفتار کرده اند.

وی یادآور شد:با القای ارزش های ناسالم و نامطلوب خود می خواهند جامعه ما را به سوی انحطاط بکشانند،بهترین روش برای رسیدن به خواسته هایشان را بی حجابی دانسته اند و هم غمشان را روی این امر متمرکز کرده اند،زیرا عریانی منشأ بسیاری از مفاسد است.

ایجاد وابستگی و اتلاف وقت و به تبع آن افت عملکرد های تحصیلی،شغلی و اجتماعی

رئیس زاده اظهار داشت:تنوع و جذابیت برنامه های ماهواره ای باعث شده تعداد کثیری از افراد را پای تلویزیون ها میخکوب کند و آن ها ساعات زیادی را صرف تماشای این برنامه ها کنند از طرفی در پخش این برنامه ها به شکلی عمل می شود  که مخاطبین و تماشگران را ترغیب به دنیال کردن ادامه آن ها کند.

وی ابراز کرد:وقتی فرد تا نیمه های شب مشغول تماشای برنامه های ماهواره ای باشد صبح به سختی بیدار می شود و روز را با خستگی طی خواهد کرد،ممکن است سر کلاس درس،یا در محیط کار چرت بزند و یا حتی مجبور به غیبت در کلاس و محل کارش شود پس با افت عملکرد مواجه خواهد شد.

این روانشناس بالینی در انتها یکی از مهمترین آسیب های تماشای برنامه های ماهواره ای را تأثیر در سلامت جسمی فرد بیان کرد و گفت:متآسفانه تماشای مفرط برنامه های ماهوراه ای باعث شده که بی حرکتی و سکون را در زندگی افراد ایجاد کند و زمینه سردردهای شدید،گردن درد،اختلال خواب و مشکلات دید و بینایی را فراهم کند.

انتهای پیام/

ایل بانو

دیدگاه شما

آخرین اخبار