3. دى 1396 - 13:40   |   کد مطلب: 20049
کارشناسان باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی در ضلع شمالی ترانشه کاوش میدان امام(ره) و در انتهایی‌ترین منطقه گودبرداری شده، تدفین دیگری به دست آورده‌اند.
همدان,کاوش باستانی,میدان امام,میراث فرهنگی,باستان شناسی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان : علی مالمیر در خصوص کاوش‌های انجام شده در میدان امام خمینی(ره) همدان اظهار داشت: کارشناسان باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی در ضلع شمالی ترانشه کاوش میدان امام(ره) و در انتهایی‌ترین منطقه گودبرداری شده، تدفین دیگری به دست آورده‌اند.

وی در مورد چگونگی این تدفین افزود: بر اساس شواهد به‌دست‌آمده این تدفین به شکل چمباتمه‌ای و جهت آن به سمت جنوب بود.

مالمیر با بیان اینکه متأسفانه بخشی از نیم‌تنه بالایی این تدفین با یک چاله دوران معاصر تخریب شده است، عنوان کرد: بر اساس مطالعات اولیه باستان‌شناسان این تدفین احتمالاً مربوط به دوران تاریخی است که در فاصله کمی از تابوت‌های سفالی دوران اشکانی دفن شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان ابراز کرد: تاکنون در کنار تدفین کشف‌شده هیچ‌گونه اشیا و هدایای تدفینی به دست نیامده است.

مالمیر با تأکید بر اینکه با کاوش‌های انجام‌شده در هفته گذشته نیز قدیمی‌ترین تدفین به‌دست آمده در شهر همدان کشف شدکه مربوط به بیش از 2800 سال پیش بود،گفت: این تدفین مربوط به کودکی حدوداً 10 ساله است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در طول کاوش‌ها یک‌پایه ستون مربوط به دوران تاریخی (احتمالاً سلوکی) در کاوش‌های انجام‌شده در میدان مرکزی همدان کشف‌ شده است، تصریح کرد: یک سنگ آسیاب روغن‌گیری و خمره ذخیره روغن در کنار آن از دیگر آثار تاریخی به‌دست‌آمده از کاوش‌های انجام‌شده در میدان مرکزی همدان است.

به گزارش تسنیم، کاوش‌ها در میدان مرکزی همدان چندین هفته است که در حال انجام است و در کاوش‌های اولیه دو تابوت سفالی و چند ظرف سفالی در میدان امام خمینی (ره) به دست آمد و این در حالی است که تابوت سفالی کشف‌شده در میدان مرکزی شهر همدان مربوط به دوران اشکانی است و چند سفال کشف‌شده نیز مربوط به ادوار مختلف سلوکی، اشکانی، دوران اسلامی و غیره است.

انتهای پیام/ص

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار