26. فروردين 1397 - 15:02   |   کد مطلب: 21544
مرکز جامع تحکیم خانواده «سایبان مهر» همدان:
تعلیم سرمشق مهرورزی در «سایبان مهر»
مرکز جامع تحکیم خانواده «سایبان مهر» همدان با مباحثی چون آموزش، مشاوره، خدمات و گفتمان‌سازی در بین خانواده‌ها سرمشق مهرورزی و عشق‌ورزی را تعلیم می‌دهد.

به گزارش شبنم همدان به نقل از فارس از همدان : خانواده در همه ادوار زندگی بشر از زمان خلق حضرت آدم تاکنون در تمامی ادیان یک جایگاه منحصر به فرد داشته و به عنوان مهم‌ترین و اساسی‌ترین نهاد اجتماعی مطرح بوده است؛ نهادی که می‌تواند به نیازهای جسمی،‌ روانی‌، امنیتی و ... هر انسانی پاسخ داده و انسان را در خود پرورش و رشد دهد.

از این رو دین مبین اسلام راهکارهای حفظ و تحکیم این نهاد اجتماعی و وجود روابط مستحکم،‌ عاشقانه،‌ عاطفی و... بین زوجین و والدین با فرزندان حتی در ظریف‌ترین مسائل نکات مهمی را بیان کرده است و در تکمیل آیات نورانی قرآن،‌ موضوع خانواده در روایات، ‌داستان‌ها و احادیث بسیار مورد توجه بوده است.

همگان می‌دانند تنها جامعه‌ای می‌تواند مسیر درست الهی، انسانی، پیشرفت و تعالی را طی کند که کوچک‌ترین نهاد آن یعنی خانواد‌ه‌هایی مختلف در آن دارای روابط درونی محکم و قوی باشند یعنی مرد تمام وظایف خاص خود و زن تمام وظایف مربوط به خود را به درستی انجام داده و نیز در تقویت روابط عاطفی قدم بردارند که اگر این روابط عاطفی و حسی بدرستی شکل بگیرد در زندگی با تمام سختی‌های مادی و جسمی معجزه‌ها می‌کند.

مستکبران جهانی با سیاست‌های زر و زور و تزویر نه تنها در کشورهای خود بلکه در کشورهای دیگر خصوصا مسلمان‌نشین،‌ خانواده را مورد حمله و هجمه قرار داده‌اند و برای این حملات هزینه‌های سنگین و گزافی را پرداخت کرده و می‌کنند، آنها خوب می‌دانند که نابودی خانواده‌ یعنی نابودی کشور و این یعنی زمینه‌ای برای استثمار آن.

کشور ما هم که طبق معمول از هیچ گزندی در امان نبوده و جهت فلش دشمن خارجی و نوکران داخلیشان به سمت خانواده ایرانی است؛ متأسفانه چند سالی است با بی‌برنامگی‌ها و بی‌تدبیر‌ی‌ها در حوزه خانواده با روند رو به رشد طلاق، بالا رفتن سن ازدواج و گسترش مشکلات پیش روی ازدواج جوانان مواجه است.

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های خود بارها به موضوع خانواده و سهل و آسان کردن ازدواج برای جوانان تأکید کرده‌اند اما گوش شنوایی که کار جهادی کند کم است و اندک.

در این راستا عده‌ای از افراد انقلابی و جهادی آتش به اختیار وارد حوزه خانواده شده و با راه‌اندازی مرکز جامع تحکیم خانواده در استان‌های کشور به دنبال تشکیل،‌ تحکیم و تعالی بنیاد خانواده ایرانی هستند.

با نرجس اسکندریان، مدیر مرکز جامع تحکیم خانواده در همدان با عنوان «سایبان مهر» در خصوص اهداف و برنامه‌های این مرکز که در 19 اسفند سال گذشته افتتاح شد به گفت‌وگو نشستیم.

این مرکز با چه اهدافی راه‌اندازی شده است؟

اسکندریان: در کشور و خصوصا در همدان وجود چنین مرکز جامعی که بتواند در زمینه‌های مختلف برای تحکیم و تداوم و رشد خانواده‌ها فعالیت کند خالی بود که به حول و قوه الهی و با همکاری افراد دلسوز این مرکز در استان‌های مختلف کشور زیر نظر بیناد ملی خانواده در حال راه‌اندازی است که مرکز سایبان مهر همدان هم در این راستا در اسفندماه افتتاح شده است.

هدف اصلی این مرکز ارائه الگوی اسلامی- ایرانی در امر ازدواج و تحکیم خانواده، افزایش نرخ ازدواج آگاهانه،‌ بهنگام و آسان، کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه طلاق و ایجاد باور نقش مبنایی خانواده در تمامی فعالیت‌های فرهنگی راه‌اندازی شد و این هدف در چهار زیرمجموعه آموزش، مشاوره،‌ خدمات و تسهیلات و گفتمان‌سازی در حال پیگیری است.

 از قبل مراکز دیگری هم در امر ازدواج و آموزش در همدان فعالیت داشته‌اند آیا این مرکز نوعی موازی‌کاری یا دوباره‌‌کاری نیست که ما همیشه از این موازی‌کاری‌ها ضربه خورده‌ایم و کاری را جلو نبرده‌ایم؟

اسکندریان: ما کاملا این موضوع را مد نظر داشتیم. خوشبختانه کارگروه خانواده قرارگاه خاتم‌الاوصیاء همدان کار رصد این مراکز را در سال‌های قبل انجام داده بود و در ارائه این اطلاعات به ما کمک‌کننده بود.

سعی کردیم با افرادی که در هسته مرکزی این مرکز جمع می‌کنیم افرادی باشند که در مراکز دیگر دستی بر آتش دارند و خوشبختانه این افراد پذیرفتند که علاوه بر کار مستقل مراکز خود ما با همکاری کرده و ما از تجربیات و دانش آنها در این زمینه استفاده کنیم تا بتوانیم قدم بزرگی را برداریم چون یک دست صدا ندارد و کار فرهنگی آن هم در حوزه خانواده یک کار جهادی است و باید انقلابی کار کرد.

 گروه‌های هدف این مرکز چه کسانی هستند؟

اسکندریان: چهار گروه هدف را تعریف کرده‌ایم که نیازهای هر گروه توسط اساتید مجرب بررسی و نیازسنجی شده است.

گروه اول جوانان در سن ازدواج هستند، گروه دوم افرادی که نامزد کرده‌اند و خود را برای تشکیل زندگی مشترک آماده می‌کنند، گروه سوم متأهلین و گروه چهارم افرادی که زندگی مشترک خوبی نداشته و به نوعی آسیب دیده‌اند که برای هر کدام از این گروه‌ها مباحث آموزشی متفاوت است.

 شما به چهار محور فعالیت این مرکز اشاره کردید، ‌لطفا توضیح بیشتر بدهید:

اسکندریان: اولین و شاید مهم‌ترین محور این مرکز آموزش و مشاوره است که در حوزه آموزش، برگزاری کارگاه‌های آموزشی با سرفصل‌های شیوه‌های ارتباط موثر با همسر و ابعاد روانشناختی، روابط خوب زوجین، مهارت‌های حل تعارض و حل مسأله، آسیب‌شناسی خانواده،‌مدیریت اقتصادی خانواده، افزایش جمعیت و فرزند‌آوری و فرزندپروری و.. مد نظر است.

در مورد فعالیت مشاوره که به صورت فردی و گروهی در قالب مشاوره‌های پیش از ازدواج،‌ حین ازدواج و بعد از ازدواج صورت می‌گیرد و با رایزنی‌های بسیار مشاوران مجرب و کاردانی را برای امر مشاوره جذب کرده‌ایم که بعد از طی مراحل قانونی لازم با قدرت کار خود را آغاز خواهند کرد.

در مورد خدمات و تسهیلات که متنوع بوده و شامل اعطای وام قرض‌الحسنه برای تهیه جهیزیه و برگزاری مراسم عروسی است، در این راستا با برخی از مکان‌هایی که زوجین برای ازدواج با آنها سرو کار دارند صحبت کرده‌ایم که در قبال معرفی‌نامه از سوی این مرکز تخفیف خوبی به آنها داده می‌شود، مانند گل‌‌فروشی‌ها؛ کرایه سفره عقد،‌ رستوران‌ها، ‌آرایشگاه‌ها و...

در مورد گفتمان‌سازی هم تمام فعالیت‌های فرهنگی که شامل برگزاری همایش‌، مسابقات و نشست‌های تخصصی و ارائه محصولات فرهنگی در حوزه خانواده به منظور تبیین گفتمان خانواده ایرانی- اسلامی بوده مورد توجه قرار گرفته است.

برای برگزاری همایش و کارگاه‌ها آیا به ظرفیت‌های بومی استان برای دعوت اساتید و فعالان فرهنگی استان توجه شده است؟

اسکندریان: به نکته ظریفی اشاره کردید. متأسفانه یک مطلب در میان مردم جا افتاده که اگر استاد از بیرون استان بیاید آن همایش یا کارگاه کیفیت بسیار بالایی دارد،‌ شاید این موضوع در برخی مواقع درست باشد اما جامعیت ندارد و ما افراد و اساتید توانمند و باتجربه‌ای بومی در حوزه خانواده داریم که دیگر استان‌ها از آنها دعوت می‌کنند و ولی در استان خودمان مغفول مانده‌اند که مرکز سایبان مهر به استفاده از اساتید و  نیروهای متخصص بومی بسیار تأکید و توجه داشته و در برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌ها و... استفاده می‌کند.

موانع پیش روی برای فعالیت‌های این مرکز را آسیب‌شناسی کرده‌اید؟

اسکندریان: بله، اولین موضوع همان جا انداختن موضوع آموزش در میان مردم و مشاوره‌های قبل،‌ حین و بعد ازدواج است که مردم هنوز هم که هنوز است دید و نگاه مثتی به مشاوره ندارند و تصور می‌کنند مشاوره تنها برای وقت خطر است.

ما به دنبال این هستیم که به کمک رسانه‌ها در میان مردم جا بیاندازیم که آموزش‌های قبل و حین ازدواج حالت پیشگیری برای زندگی زوجین را دارد و برای بعد از ازدواج باعث ارتقای سطح آگاهی و تحکیم بنیان خانواده خواهد شد.

 انتظار سایبان مهر برای ادامه کار و انجام عملیات‌هایش چیست؟

اسکندریان: در افتتاح این مرکز مسئولان استانی استقبال خوبی کردند و قول داده‌اند که در ادامه راه یاری‌گر ما باشند ولی کار در حوزه خانواده و جلوگیری از آسیب‌ها و طلاق و کمک به ازدواج جوانان یک عزم جزم و یک انقلاب درون استانی را می‌طلبد زیرا ما از جمله استان‌های هستیم که نیروی جوان بیکار و در شرف ازدواج بسیار داریم که باید همه مسولان پای کار بیایند و در امر تسهیل ازدواج جوانان و تحکیم بنیان خانواده گره‌گشایی کنند.

 و نقش رسانه‌ها:

اسکندریان: رسانه در هر جامعه‌ای یکی از بازوهای قدرتمند و موثر آن جامعه بوده و می‌تواند فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی موضوعات مختلف نقش کلیدی را ایفا کند و این مرکز دست کمک خود را به سمت رسانه‌های استان که دغدغه ازدواج و رفع مشکلات در این خصوص را دارند،‌ دراز کرده و می‌خواهیم ما را در انجام رسالتمان یاری دهند.

سخن آخر:

اسکندریان: امروز مردم در کشورهای غربی و آمریکایی از یک نوع فقر عاطفی که ناشی از گسستگی بینان خانواده است رنج می‌برند،‌ نیاز عاطفی که فقط در خانواده و توسط اعضای خانواده قابل تأمین است و این حفظ خانواده و ایجاد امنیت و آرامش در آن مطلبی است که ما ایرانی‌ها براساس فرهنگ دینی و اصالت خود از همان ابتدا به آن توجه داشته‌ایم هر چند در سال‌های اخیر دچار ضعف ها و کاستی هایی شده اما می‌توان جلوی این آسیب‌ها را گرفت و این خانواده ایرانی تنها به دست خود ایرانی می‌تواند حفظ و مستحکم شود نه توسط نسخه‌های غربی و اروپایی که هر روز با شکل و شمایل مختلف برای ما می‌پیچیند و از طریق رسانه‌ها و برنامه‌هایشان برایمان می‌فرستند.

الهام شهابی

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار