1. تير 1399 - 20:59   |   کد مطلب: 14481
یکی از مواردی که منجر به بروز خشم می‌شود، ناکامی است به طوریکه خانم‌ها از آقایان حساس‌ترند و زودتر دچار ناکامی و خشم می‌شوند با این تفاوت که شیوه ابراز خشم در آنها به صورت کلامی بوده اما در آقایان به شکل کشمکش و ضرب و شتم است.
خشم,روانشناس,عصبانیت,همدان,راه های کنترل خشم,خشم زنان,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih

به گزارش شبنم همدان به نقل از ایسنا : علیرضا روحی درباره ویژگی‌های خشم و عصبانیت اظهار کرد: خشم یکی از هیجان‌های معصوم حرکتی است و در شرایطی که فرد احساس کند چیزی از دست داده، ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: پرخاشگری نتیجه خشم بوده به طوریکه فرد پرخاشگر به دنبال آسیب رساندن آگاهانه و ابراز خشونت مستقیم به دیگران است.

روحی با بیان اینکه ابراز خشونت به صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود، افزود: ابراز خشونت می‌تواند به صورت صدمه زدن به اموال فرد، پرت کردن اشیاء و یا مواردی مانند تحقیر و تمسخر و غیبت کردن شکل بگیرد.

شیوه ابراز خشم در خانم‌ها کلامی است

وی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که منجر به بروز خشم می‌شود، ناکامی است به طوریکه خانم‌ها از آقایان حساس‌ترند و زودتر دچار ناکامی و خشم می‌شوند با این تفاوت که شیوه ابراز خشم در آنها به صورت کلامی بوده اما در آقایان به شکل کشمکش و ضرب و شتم است.

این روانشناس تربیتی اوج دوران پرخاشگری و خشم را مربوط به اوایل نوجوانی دانست و گفت: افرادی که در کودکی با آنها برخورد بدی شده، کتک خورده‌اند و به نحوی دچار خلأ عاطفی هستند، بیش از دیگران خشمگین شده و عصبانیت خود را بروز می‌دهند.

راه‌‎های کنترل خشم

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم خشم را کنترل کنیم باید تا حد ممکن اشیایی مانند چوب، چماق و ... را در معرض دید فرد خشمگین قرار ندهیم چرا که مشاهده این ابزار خشم را تشدید می‌کند.

وی با بیان اینکه قدم زدن و انجام روش‌های ریلکسیشن از دیگر راه‌های کنترل خشم است، اعلام کرد: برای کنترل خشم و تخلیه هیجانی پسربچه‌ها توصیه می‌کنیم به یک باشگاه رزمی بروند تا با انجام حرکات ورزشی هیجانشان تخلیه شده و به سطح تعادلی از هورمون‌هایشان برسند.

روحی تصریح کرد: درباره کنترل خشم دختران نیز توصیه می‌شود برای آنها یک گوش شنوا باشید و در او حسی ایجاد کنید که اطمینان لازم را از اینکه حامی‌اش هستید، به دست آورد.

تفاوت خانم‌ها و آقایان در هنگام عصبانیت

این روانشناس تربیتی اظهار کرد: خانم‌ها وقتی عصبانی می‌شوند نیاز به یک گوش شنوا دارند تا در مورد موضوعی که از آن ناراحت شده‌اند با آن حرف بزنند و این درحالیست که آقایان پس از عصبانیت نیاز به تنهایی دارند.

برای کنترل بد دهنی چه کنیم؟

روحی خاطرنشان کرد: بهتر است در هنگام عصبانیت از کلمات جایگزینی برای الفاظ نامناسب استفاده شود همچنین مکث کردن در هنگام عصبانیت و خوردن مواد غذایی آرام‌بخش مانند گل‌گاوزبان به کنترل عصبانیت کمک می‌کند.

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار