14. آذر 1396 - 8:10   |   کد مطلب: 19773
به مناسبت میلاد حضرت محمد (ص)، امام صادق (ع )و آغاز هفته وحدت;
وحدت اسلامی نشان دهنده شکوه و قدرت دولت های اسلامی می باشد
احیای گفتمان امت واحد اسلامی راهگشای بخش مهمی از مشکلات دنیای اسلام باشد .وحدت اسلامی می تواند نشان دهنده شکوه و قدرت دولت های اسلامی و عامل غلبه بر ابرقدرت ها و ظالمین و موجب مطرح شدن دیدگاه های اسلامی گردد
هفته وحدت,میلاد پیامبر اکرم(ص),تقریب مذاهب اسلامی,وحدت اسلامی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان : به مناسبت میلاد با سعادت اخرین پیام آور وحی حضرت محمد (ص)و امام صادق (ع )و آغاز هفته وحدت در خصوص تقریب مذاهب اسلامی گفتگویی با مجید سرکانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و حدیث و معاون پرورشی مدارس شهر همدان انجام دادیم .

 

اهمیت وحدت در میان کشورهای اسلامی

سرکانی با اشاره به اینکه اهمیت وحدت در میان کشورهای اسلامی بیش از هر زمان دیگری احساس می شود گفت :کشورهای اسلامی از جمله فلسطین ,لیبی ,الجزایر و....به صور مختلف سیاسی و نظامی مورد تجاوز قرار گرفته اند.احیای گفتمان امت واحد اسلامی راهگشای بخش مهمی از مشکلات دنیای اسلام باشد .وحدت اسلامی می تواند نشان دهنده شکوه و قدرت دولت های اسلامی و عامل غلبه بر ابرقدرت ها و ظالمین و موجب مطرح شدن دیدگاه های اسلامی گردد .

 

اخوت اسلامی بارز امت اسلامی

سرکانی تصریح داشت :بر اساس دیدگاه قران کریم انسان ها در اصل خلقت واحد دارند, زیرا خداوند آنها را از نفس واحد آفریده است .این وحدت در خلقت پایه ای برای شکل گیری امت واحد اسلامی می باشد .از سوی دیگر بر اساس آیات قرانی امت واحد انسانی به دلایلی همچون ظلم ,حسد ,نزاع ,درگیری در طلب دنیا ,عدم موفقیت در آزمایش الهی ,فرقه گرایی ,تفرقه افکنی های دشمنان ,وسوسه و القائات شیطانی فرو پاشیده است. قرآن برای تحقق دوباره آن راهبردهایی همچون اخوت ,مودت ,رحمت و رافت و فضل و صلح را پیشنهاد می کند .بر اساس دین اسلام مسلمانان با هم برادر هستند بنابراین امت اسلامی جامعه ای متشکل از افرادی است که از رابطه ی اخوت اسلامی برخوردار هستند .

وی تصریح کرد: در فرهنگ های مختلف برای بیان مفهوم جامعه یا اجتماع از واژه های گوناگونی همچون ملت ,مردم ,گروه ,ایل ,طایفه, قبیله, عشیره, ناس, قوم , شعب, توده استفاده شده است اما دین مبین اسلام به جای همه این اصطلاحات واژه ی امت را برای جامعه انسانی برگزیده است . امت در تعبیر و اصطلاح قرآنی گروهی همسان در دین ,ایین ,زمان ,مکان ودیگر مشترکات انسانی می باشد . این اصطلاح هرچند با واژه امروزی جامعه مشابهت هایی دارد اما تفاوت عمده ای نیز دارد .مفهوم جامعه در اصلاح جامعه شناختی گروه سازمان یافته ای از اشخاص و افراد انسانی هستند که با هم در سرزمین مشترک زندگی می کنند و با همکاری در گروه ها نیازهای ابتدایی و اصلی خود را تامین می نمایند اما امت گروه خاصی از پیروان یک دین هستند که به سبب همسانی در نوع خاصی از عملکرد و یا رویکرد فکری تشکیل یافته اند .

 

گستره نظام اجتماعی اسلام تمام بشریت است

وی تأکید کرد: بر اساس این تعریف امت می تواند مبنای نظم اجتماعی که گستره وسیعی به اندازه تمام بشریت دارد قرار گیرد بر اساس تعاریف قرآنی می توان نتیجه گرفت که هدف از امت اسلامی گروه وسیعی از مردم است که تحت رهبری و هدایت مشترک بوده و به سوی هدفی مشترک در حرکت هستند .جامعه ارمانی اسلام دارای ویژگی های خاصی است که آن را از سایر جوامع متمایز می کند .

 

امت بدون مرز

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و حدیث تاکید داشت :امت اسلامی در چارچوب جغرافیایی خاصی نمی گنجد بلکه بر یک مجموعه بین المللی اطلاق می شود که از یک پیام و دستور الهی اطاعت می کنند و رسالت یک پیامبر را می پذیرند. در امت اسلامی تمایزات قومی نژادی انسان ها اصالت ندارد بلکه ملاک برتری انسان ها تقوا و پرهیزکاری است در اندیشه سیاسی اسلام به جای اصطلاح پلت از امت استفاده می شود .از نظر اسلام محور اساسی زندگی انسان فکر و عقیده است .این اصل به همراه اصل وحدت ,زندگی اجتماعی و همکاری و تعاون انسان ها با یکدیگر را در جامعه اسلامی سامان می دهد.

مجید سرکانی در ارتباط با تقریب مذاهب اسلامی خاطر نشان کرد :مساله تقریب مذاهب در جهان اسلام به معنای نزدیک شدن پیروان مذاهب اسلامی با هدف شناخت یکدیگر و دستیابی به اخوت دینی بر اساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی است .

تقریب مذاهب اسلامی :

راهکارهای تقریب مذاهب اسلامی درجهان عبارتند از چهار اصل کلی :

۱-ایجادحکومت واحد اسلامی در جهان که البته بسیار سخت ودشواراست

۲-تشکیل اتحاد جماهیر اسلامی که گرچه می تواند روشی عملی برای همگون کردن سیاست خارجی و اقتصاد و پاسداشت فـرهنگ  و تـمدن اسلامی باشد ولی به دلیل موانع سیاسی و اجتماعی و تضاد موجود بین گروههای اسلامی در جهان اسلام مجالی برای تحقق عملی تاکنون نیافته اما دست نایافتنی نیست .

۳- ایجاد وحدت رهبری  یا  شورای رهبری که در جهان اسلام موافقان و مـنادیانی داشـته و دارد وامیدواریم با این نشستهای دول اسلامی به نتیجه مطلوب برسیم‌.

۴-طرح پیمانهای همکاری مشترک  کشورهای  اسلامی  در ابعاد مختلف، فرهنگی، دفاعی،  اقتصادی  که ریشه در دستورهای قـرآن و سـنت داشته و اگر به درستی مورد اجرا گذاشته شود سهم مهمی در گرد آوردن  مسلمین  و تقویت توان آنها خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار