7. مهر 1396 - 10:41   |   کد مطلب: 18791
کارشناس مردم شناسی میراث فرهنگی همدان از محرم همدان می‌گوید
همدان و آئین‌های دیرین عاشورایی
کارشناس مردم‌شناسی میراث فرهنگی همدان به آئین‌های کهن عاشورایی همدان اشاره کرد و گفت: تعزیه شهر مریانج از توابع همدان، مراسم روز سوم شهادت امام حسین (ع) و آئین سقایی جولان ثبت ملی شده است.
همدان,عزاداری,ایام محرم,عاشورا,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از فارس : فریبا نعمتی با اشاره به آئین‌های سنتی در ایام محرم همدان با بیان اینکه سه آیین محرم همدان ثبت ملی شده است، اظهار کرد: تعزیه شهر مریانج از توابع همدان، مراسم روز سوم شهادت امام حسین (ع) و آئین سقایی جولان ثبت ملی شده است.

وی تصریح کرد: تعزیه مریانج مراسمی است که جزو اعتقادات و باور آنهاست، به طوری که دو گروه موافق خوان امام حسین (ع) و مخالف خوان (یزیدیان) تعزیه‌خوانی دارند.

کارشناس مردم شناسی میراث فرهنگی همدان با بیان اینکه برگزاری تعزیه هم نشانه‌هایی دارد، افزود: آتش زدن خیمه‌ها، بازگویی وقاع عاشورا، لباس خاص عربی و ... در تعزیه به صورت زنده به نمایش گذاشته می‌شود.

*همدانی‌ها سومین روز شهادت امام حسین (ع) را ویژه برگزار می‌کنند

وی در ادامه به مراسم عزاداری روز سوم شهادت امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: در استان همدان علاوه بر دهه اول محرم تا سه شب پس از عاشورا به عنوان ختم امام مراسم عزاداری ادامه می‌یابد.

کارشناس مردم شناسی میراث فرهنگی همدان خاطرنشان کرد: مردم همدان از نخستین ساعات صبح روز سوم عاشورا با راه‌اندازی هیأت‎های عزاداری در خیابان‌های سطح شهر همدان به سینه‌زنی و زنجیرزنی می‌پردازند.

وی اضافه کرد: در این روز دو الی سه مورد از هیئات مذهبی به ویژه هیأت امامزاده یحیی(ع) با ساخت گهواره حضرت علی اصغر (ع)، نماد اسرای شام، تاج و تخت معاویه و یزید و... به عزاداری و سینه‌زنی می‌پردازند.

*آئین سقایی آئین کهن عزاداری همدان

نعمتی با اشاره به اینکه آئین سقایی در یکی از هیأت‌های قدیمی همدان برگزار می‌شود، افزود: آئین سقایی همدان نیز که منشأ آن از جولان یکی از محلات قدیمی همدان است، شروع می‌شود و سقاها با لباس‌های بلند مشکی و کشکول بر دست به یاد سقای دشت کربلا عزاداری می‌کنند.

وی لباس سقایی این آئین جالب، پیراهن بلندی تا زیر زانو است که مردان جوان سرپوشی به نام لچک را بر سر گذاشته و پیران دستاری کوچک به قدر چهار یا پنج دور به سر پیچیده و شالی بلندی بر گردن می‌آویزند.

پیران و بزرگان سقا نیز کشکول بر دست گرفته و جوانان هیأت سقاهای همدان جامی برنجی و یا مسی به دست می‎گیرند.

سقایان همدانی در شب تاسوعا و روز تاسوعا که به یاد و نام حضرت عباس(ع) بوده به مرثیه‌خوانی پرداخته و عزاداری می‌کنند.

همچنین در روز عاشورا نیز این سقاها در سطح شهر حرکت کرده و بسیاری با حضور در این دسته‌های عزاداری ضمن نوشیدن از آب مشک سقایان، نذورات خود را انجام داده و طلب حاجت از سرور و سالار شهیدان می‌کنند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار