25. شهريور 1396 - 8:38   |   کد مطلب: 18597
استفاده بیش از حد و غیر ضروری از تلفن همراه و رایانه باعث می شود که توجه اعضای خانواده به یکدیگر کمتر شود و آنها در ورطه فراموشی بیفتند.
تلفن همراه,آسیب های اجتماعی,خانواده,احترام به والدین,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از آرمان زنان : ۲۵ شهریور ماه روز تکریم خانواده و بازنشتگان است؛ تکریم یک جمع صمیمی و متحد که اتحاد آنها در جامعه باعث مستحکم تر شدن پایه های خانواده می شود.

امروز یک جمعه شهریور ماهی است و در پارک آبشار اصفهان تجمعی از خانواده های اصفهانی وجود دارد که آمده اند در کنار هم لذت ببرند و یک روز را به خوشی و صفا در کنار هم بگذرانند. بساط چایی و انواع خوراکی ها پهن است و بزرگترها در کنار هم نشسته اند و خاطره تعریف می کنند و کوچکترها و جوان ترها مشغول بازی هستند و تفریح.

خانواده جعفری که سال هاست مهمانی های دوره ای آنها در پارک برگزار می شود؛ یکی از خانواده هایی هستند که به این پارک آمده اند. پدر خانواده مشغول قاچ کردن هندوانه است؛ به کنار آنها می رویم.

عباس جعفری پدر خانواده می گوید: یادش بخیر قدیم ها خانواده ها دور هم جمع می شدند و از با هم بودن لذت می بردند اما حالا تکنولوژِی نمی گذارد که حتی زن و شوهر چند ساعتی با هم درباره مشکلات حرف بزنند؛ سال هاست که ما مهمانی هایی دوره ای را در بین اقوام و فامیل برگزار می کنیم تا بهانه ای برای رسیدگی به مشکلات دیگران باشد.

مریم جعفری مادر خانواده که در حال آماده کردن سالاد برای شام شب است، می گوید: در این دور همی ها احترام به بزرگترها؛ به کودکان، نوجوانان و جوانان آموزش داده می شود. همچنین برای بساط مهمانی تقسیم کار می شود و هر کس وظایف خود را انجام می دهد.

جوانان هم در حال بازی و تفریح هستند و صدای خنده های آنها می پیچد وسط پارک. علی که از همه بزرگتر است، می گوید: خانواده یعنی خدمت به دیگر اعضا، احترام به والدین. نمایی از مهرورزی و محبت، وفا و ثبات اخلاقی، اراده برای بهتر شدن، دوستی و دلبستگی، هدایت به سمت سعادت و خوشبختی. این کلمات تک تک واژه های خانواده را نشان می دهد و اگر عمل به این واژه ها در خانواده ای اجرا شود آن خانواده از آسیب ها دور می ماند و اعضای خانواده با ایجاد همبستگی و یاری رساندن به یکدیگر می توانند با مشکلات مبارزه کنند.

هر نقطه از پارک را نگاه می کنی خانواده ای نشسته است اما این روزها در کنار هم بودن خانواده ها به مرور زمان به فراموشی سپرده شده است؛ آنچه مریم جلالی روانشناس در این باره سخن می گوید حاکی از گسیختگی عاطفی در خانواده های امروزی است.

* خانواده مامن امنیت و آرامش

جلالی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در اغلب خانواده ها پدر و مادر شاغل هستند و فرزندان در خانه تنها. آنها به ندرت فرصت پیدا می کنند که در کنار هم باشند حتی در کنار هم غذا بخورند و همین موضوع باعث می شود که رفته رفته پایه های خانواده سست شود و هر یک از اعضا راه خود را در پیش بگیرد و کاری به دیگری نداشته باشد.

به بیان این روانشناس تکریم والدین یکی از دستورهای ارزشمندی است که در روایات و احادیث به آن سفارش شده است؛ این موضوع در چهار سوره قرآن به صورت مستقل و بدون فاصله آمده است. در تکریم خانواده باید به این موضوع توجهی اکید شود چرا که احترام به والدین وظیفه هر انسانی است به ویژه مادرانی که در دوران سالخوردگی قرار دادند و این دوران ویژگی های خاص خود را دارد و بی مهری و رفتارهای ناشایست باعث سرخوردگی والدین می شود و گاهی برخی از والدین خود را موجودی اضافی در خانه می دانند.

جلالی در بخشی دیگر از سخنانش احترام به همسر را یکی دیگر از موضوعات تکریم خانواده بیان کرد و افزود: همسرانی که در خانواده به یکدیگر احترام می گذارند فرزندان هم از آنها تقلید می کنند و عکس این موضوع هم مصداق دارد؛ پرخاشگری و تندخویی همسران در خانواده بار منفی به وجود می آورد و چه بسا که کودکان از همان دوران کودکی با همسالان و کودکانی که بازی می کنند این رویه را اجرا می کنند و باعث آزردگی خانواده آنها می شوند.

وی ادامه داد: در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل شده است که با همسران خود در خانه رفتاری کریمانه داشته باشید و در جایی دیگر روایت شده است که هر کس همسری برگزید باید او را تکریم کند؛ عمل به دستورات الهی در تکریم خانواده از اهمیت خاصی برخوردار است و هر کدام از ما انسان ها با عمل به سیره اهل بیت(ع) راه رستگاری را در پیش می گیریم.

این روانشناس با اشاره به ورود تکنولوژی به عرصه خانواده ها ابراز کرد: استفاده بیش از حد و غیر ضروری از تلفن همراه و رایانه باعث می شود که توجه اعضای خانواده به یکدیگر کمتر شود و آنها در ورطه فراموشی بیفتند؛ گاهی در برخی از خانواده ها پدر از مشکلات فرزندان خبر ندارد و فرزندان برای بازگویی مشکلات و درد و دل کردن با افراد غریبه گفتگو می کنند که باعث ایجاد آسیب های اجتماعی و گاهی اعتیاد و فرار فرزندان از خانه می شود که به دنبال آن آسیب های حادتری به وجود می آید و تا بازسازی این رفتارها باید زمان زیادی صرف کرد.

وی تاکید کرد: به همین دلیل خانواده باید حداقل در شبانه روز دو ساعت در کنار هم باشند؛ همیشه بر سر یک سفره غذا بخورند. به بررسی مشکلات و حل آنها بپردازند و خانواده را مامنی برای آسایش و آرامش قرار دهند نه اینکه خانواده بشود مامن گریز و فرار و کسی دلش نخواهد در چهار دیواری خانواده در کنار دیگر اعضا لحظات را بگذراند.

جلالی خاطر نشان کرد: خانواده ها باید بستر تکریم را فراهم کنند؛ اعضای خانواده به یکدیگر احترام بگذارند و برای یکدیگر ارزش قائل شوند؛ اگر برای یک نفر از اعضا مشکلی پیش آمد همه بسیج شوند تا مشکل او را حل کنند؛ از زیر بار مسئولیت ها شانه خالی نکنند و خانواده را محل امنیت و آرامش بدانند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار