12. ارديبهشت 1399 - 10:36   |   کد مطلب: 8021
در عین حال که اندروید کمی بیش از iOS در معرض حملات خرابکارانه قرار دارد شما با کمی دانش و حضور ذهن، می توانید دستگاه خود را در مقابل ناجوانمردانه ترین یورش ها هم غیرقابل نفوذ کنید.

به گزارش شبنم ها یکی از کارشناسان پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان همدان در یادداشتی نوشت:

افزایش نرم افزارهای مخرب در گوشی های تلفن همراه و سوء استفاده های مربوط به آنها و همچنین نحوه استفاده افراد از آنها موجب افزایش شدید تعداد بدافزارها شده است. با توجه به اینکه امروزه کاربران زیادی از گوشی های هوشمند و تبلت ها استفاده نموده و میلیون ها نرم افزار برای کاربردهای مختلفی از قبیل بازی، سرگرمی، رسانه های اجتماعی و نقل و انتقالات بانکی نصب می شوند، بسیاری از مهاجمان سایبری توجه خود را به این گونه فعالیت ها معطوف نموده اند.

بنابر اعلام شرکت امنیتی F-Secure ، تعداد تهدیدات تلفن همراه افزایش یافته و بیش از این تهدیدات، پلت فرم‌های اندروید و مابقی پلت فرم  Symbian برای گوشی های نوکیا را مورد هدف قرار داده اند. محققان امنیتی F-Secure در این گزارش اشاره کردند: تا زمانی که تعداد بدافزارهای اندروید در حال افزایش است، این دسته از بدافزارها روند نگران کننده‌ای را به دنبال خواهند داشت.

با توجه به گزارش شرکت F-Secure، در حال حاضر روش توزیع جدید مبتنی بر ایمیل، خطر آلوده شدن به بدافزار را برای کاربران اندروید افزایش می دهد. این روش برای کاربرانی است که کمتر از فروشگاه‌های برنامه‌های کاربردی استفاده می‌کنند اما به طور منظم ایمیل های خود را از طریق تلفن‌ها و تبلت‌ها چک می‌کنند.

5 راهکار ساده برای دور ماندن از تهدیدات:

در عین حال که اندروید کمی بیش از iOS در معرض حملات خرابکارانه قرار دارد شما با کمی دانش و حضور ذهن، می توانید دستگاه خود را در مقابل ناجوانمردانه ترین یورش ها هم غیرقابل نفوذ کنید.

1-تنظیم قفل صفحه:    شما در اینجا انتخاب های مختلفی در زمینه امنیت دارید؛ رمز، پین، الگوهای ترسیمی و تشخیص چهره. از بین اینها رمز عبور ساده ترین ولی در عین حال امن ترین است. باز کردن پین هم تا حدی سخت تر از الگوهای ترسیمی است (لا اقل در تئوری.) متاسفانه، استفاده از الگوی ترسیمی هر چند جذاب است ولی شما را در مقابل حملات Smudge بی دفاع می گذارد؛ حملاتی که تعدادی پژوهشگر بی حال و حوصله اعلام کرده اند در شرایط ایده آل 68 درصد شانس موفقیت دارد. در کل فرقی نمی کند کدام گزینه را برای قفل صفحه انتخاب کنید، مهم تر این است که بدانید فعال بودن آن بهتر از نبودنش است و اکثر حملات غیر جدی را متوقف می کند.

2-نصب کردن یک برنامه ضد بد افزار :   درست مثل کامپیوتر ویندوزی تان، در دنیای اندروید هم تعدادی آنتی ویروس وجود دارد که استفاده از آنها راحت است. خبرها در مورد  بدافزار BadNews  را حتما خوانده اید. بدافزاری نسبتا مهیب که از طریق یک سیستم

تبلیغاتی به سایر برنامه های دستگاه نفوذ و پیامک هایی به سرویس های پولی ارسال می کرد تا درآمدی برای سازندگانش کسب کند. این بد افزار توسط شرکت امنیتی Lookout کشف شد و کاربران این نرم افزار امنیتی از قبل در مقابل آن مصون بودند. تعداد زیادی اپلیکیشن ضد بدافزار وجود دارد که خیلی از آنها رایگان هستند؛ می توانید از Lookout یا AVG  یا Avast استفاده کنید، آنها منتظر کدهای خرابکارانه می نشینند و اپلیکیشن های نصب شده را از این نظر بررسی می کنند.

3-کش نکردن رمزهای عبور: کش یا ذخیره شدن رمزهای عبور در مرورگر. سارقان هویت آنلاین همیشه از دستگاه های موبایلی که رمزها در آنها کش شده، با روی خوش استقبال می کنند. شاید قرار دادن قفل صفحه روی دستگاه راهی باشد برای محافظت از سرقت رمزهای کش شده ولی بهترین گزینه، پاک کردن آنها است. برای حساب های مهمتر مثل ایمیل و جیمیل می توان از تایید دو مرحله ای استفاده کرد ولی فقط تا وقتی که خود تلفن سرقت نشده باشد.

4-کاربران دستگاه های روت شده، مراقب نقاط ضعف باشند: روت کردن تلفن به اپلیکیشن ها امکان دسترسی روت یا root access را می دهد که چیزی فراتر از موازین وضع شده توسط اندروید است و یک اپلیکیشن بد افزار که این نوع دسترسی را هم داشته باشد می تواند خطرناک عمل کند؛ در اصل می تواند هر کاری با دستگاه تان بکند، آن هم بدون اطلاع شما (برای همین است که دستگاه ها به طور روت شده در جعبه تحویل شما نمی شوند).

البته این باعث نخواهد شد شما از روت کردن دستگاه صرف نظر کنید ولی در کل باید مراقبت تر و شکاک تر از قبل با اپلیکیشن هایی که نصب می کنید، برخورد نمایید. موقع روت کردن، احتمالا SuperSU  یا Superuser را هم نصب کرده اید که به شما امکان می دهد میزان دسترسی روت را برای اپلیکیشن ها تعیین یا محدود کنید و ببینید که کدام اپلیکیشن ها از این امکان استفاده می کنند. خیلی مراقب باشید که به چه اپلیکیشن هایی امکان دسترسی کامل را می دهید؛ فقط اپهای تایید شده از سازندگان معتبر را در درون سیستم عامل رها بگذارید. هر از گاهی هم به فهرست اپها سری زده و مطمئن شوید برنامه های فضول مشغول خرابکاری نباشند.

5-برنامه ها را فقط از منابع قابل اعتماد دریافت کنید: یکی از معمول ترین روش ها برای نفوذ به اندروید ساختن و ارائه اپلیکیشن های خرابکار است. یک برنامه ضد خرابکاری می تواند شما را در مقابل آنها حفاظت کند و لایه ای دفاعی شکل دهد، آن هم با نشان دادن هر اپلیکیشنی که حرکات مشکوک انجام داده. اما پیش از هر چیز، بهترین راه برای محافظت از دستگاه این است که از عقل سلیم تان استفاده کنید.

به لطف گوگل، اکثر اپلیکیشن های اندرویدی Google Play سالم هستند و با وجود شرکت های امنیتی مثل Lookout اپلیکیشن های خرابکاری مانند BadNews  زود کشف می شوند. اما در نظر داشته باشید که هر چند اپلکیشن های ساخته شده توسط نام های بزرگ معمولا امن و سالم اند ولی نصب برنامه از بازارهای غیر معروف می تواند خطرناک باشد. بنابراین این خود شما هستید که باید در مواجهه با نیازهای تان، فکورانه به رفع آنها بپردازید و هر برنامه ای را نصب نکنید.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار