21. تير 1396 - 8:15   |   کد مطلب: 17602
به نظر می‌رسد افرادی که به شکل تلفنی برای شهروندان مزاحمت می‌کنند دچار اختلالات روانی باشند،‌ بویژه اگر این مزاحمت در قالب تماس با سامانه‌های فوریت‌ها صورت بگیرد، نشان از شخصیت ضداجتماعی این افراد دارد. با دکتر سیما فردوسی، روان‌شناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره این افراد و چرایی رفتارهای آنها گفت‌وگو کردیم.
گفتگو,دکتر سیما فردوسی,مزاحمت تلفنی,شخصیت ضداجتماعی,رفتار اعتراضی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از جام جم :

چرا برخی افراد مزاحمت تلفنی ایجاد می‌کنند؟

افرادی که در هر شکلی برای کسانی‌ که می‌شناسند یا نمی‌شناسند یا حتی برای سازمان‌ها یا نهادها مزاحمت تلفنی ایجاد می‌کنند، از نظر شخصیت دچار مشکل هستند. این افراد به نحوی از اختلالات روانی رنج می‌برند و حتی ممکن است در گذشته‌ مورد اذیت و آزار قرار گرفته یا در رسیدن به اهدفشان ناکام مانده باشند. برخی از آنها دچار یأس و ناامیدی شدید هستند و حسادت زیادی می‌ورزند. در برخی افراد تمام این ویژگی‌ها به چشم می‌خورد.

آ‌نها توان در میان گذاشتن مشکلاتشان را با دیگران به صورت مستقیم ندارند و یاد هم نگرفته‌اند چنین کاری را انجام دهند. آنها به صورت منفعلانه پرخاشگری و اعتراضشان را نشان می‌دهند.

یعنی به نوعی با مزاحمت برای دیگران به نوعی می‌خواهند اعتراضشان را به نمایش بگذارند؟

کاملا، این مزاحمت‌ها نشانه‌ای از رفتارهای اعتراضی و پرخاشگرانه است که به شکل غیرمستقیم صورت می‌گیرد.

پس ‌می‌توان گفت این افراد شخصیت ضداجتماعی دارند؟

بله،‌ آنها به نوعی شخصیت‌های ضداجتماعی هستند که با رعایت نکردن قانون و مقررات اجتماعی و نقض آنها سعی در ارضا و اغنای خود دارند. این افراد در درون خود اضطراب زیادی دارند و با این رفتارها به نوعی سطح اضطرابشان را کاهش می‌دهند.

شما تاکنون با مراجعانی که دچار چنین اختلالاتی هستند، مواجه شده‌اید؟

مراجعی داشتم که از شغل و درآمدش راضی نبود. این فقدان رضایت را در قالب حسادت نشان می‌داد. حسادت در چنین رفتاری ریشه می‌دواند. او برای همکاری که از نظر شغلی و مالی از او موفق‌تر بود، مزاحمت تلفنی ایجاد می‌کرد و به تلفن همراه او زنگ می‌زد یا شب‌ها برای این که او را از خواب بیدار کند با منزلش تماس می‌گرفت. بیشتر مزاحمت‌های تلفنی به این صورت رخ می‌دهد.بیشتر این افراد سراغ کسانی می‌روند که می‌شناسند و نسب به آنها حسادت می‌ورزند و می‌خواهند از این طریق به آنها لطمه بزنند و انتقام بگیرند.

آیا چنین انگیزه‌هایی سبب می‌شود برخی افراد برای سامانه‌های فوریت‌ها مزاحمت ایجاد کنند؟

به نظر می‌رسد انگیزه افرادی که برای سامانه‌های فوریت‌ها مزاحمت ایجاد می‌کنند، تفریح و سرگرمی باشد؛ اما همین که فردی برای سرگرمی چنین اقدامی می‌کند از اختلال او و شخصیت ضداجتماعی‌اش نشان دارد. او به این شیوه، مأموران آتش‌نشانی یا اورژانس را اذیت می‌کند و از کارش لذت می‌برد. زمینه پرخاشگری و رفتارهای ضداجتماعی در این افراد نیز وجود دارد. برخی افراد از باب مزاح و تفریح حیوانات را اذیت می‌کنند و می‌خندند و دیگران نیزاین کار آنها را سرگرمی تلقی می‌کنند، اما به این سادگی نیست. این رفتار حول و حوش همان محور معیوب رشد می‌کند و بیشتر و بیشتر می‌شود و فرد کارهای ضداخلاقی‌تر از خود نشان می‌دهد.

به نظر شما برای مواجهه با چنین افرادی چه باید کرد؟

نخست آتش‌نشانی و فوریت‌های پزشکی و امدادی باید مکانیسمی ایجاد کنند تا از صحت تماس گرفته شده مطمئن شوند. شناسایی شماره مزاحمان و مسدود کردن شماره‌شان و تعقیب قانونی آنها از جمله اقداماتی است که در این خصوص می‌توان انجام داد.

از سوی دیگر، مزاحمان را برای درمان باید به مراکز درمانی، روانپزشکان و روان‌شناسان و مشاوران ارجاع داد. اگر کودک و نوجوان هستند، خانواده‌های آنها نیز باید آگاه شوند و در درمان فرزندشان مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار