30. خرداد 1396 - 12:27   |   کد مطلب: 17289
فاطمه رجبيان بانوي هاكي‌باز همداني از پيشنهاد يك كشور اروپايي به او براي مربيگري تا حمايت‌هاي لازم براي ادامه كار حرفه اي ورزش خود در همدان مي‌گويد.
هاکی بانوان,بانوی هاکی باز همدانی,تیم هاکی بانوان,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

هاکی برای من عشق است نه پول/ هاکی بانوان نیازمند حمایت بیشتر است

 

به شبنم همدان به نقل از فارس : هاکی یکی از رشته‌های ورزشی در استان همدان است که طی سالیان گذشته ورزشکاران خوبی را به جامعه هاکی ایران معرفی کرده است و در بخش بانوان نیز ورزشکاران موفقی در عرصه‌های مختلف از استان خوش درخشیدند که فاطمه رجبیان با 33 سال سن یکی از بانوان موفق در این رشته ورزشی است.

 رجبیان دارای دو مدرک کارشناسی ریاضیات و مهندسی عمران و دو کارشناسی ارشد در تربیت بدنی و مدیریت بازرگانی (MBA) است، او یکی از بانوان هاکی‌باز موفق استان است که سابقه چندین سال حضور در تیم ملی هاکی بانوان و مربیگری را در کارنامه خود دارد؛ به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه آشنایی و ورودش به این رشته ورزشی و فعالیت فعلی این بانوی موفق استان گفت‌وگو با این ورزشکار موفق استان را بخوانید.

 هاکی را از چه سالی شروع کردید؟

 هاکی را از سال 79 شروع کردم، در آن سال‌ها هاکی بانوان متشکل از بستگان و نزدیکان آقایان هاکی‌باز استان بود؛ یک سال هاکی را پیگیری کردم و به دلیل یک سال وقفه حضور نداشتم.

 حضورتان در مسابقات به عنوان یکی از بازیکنان استان از چه تاریخی بود؟

 مسابقات هاکی بانوان از سال 81 آغاز شد و از همان سال تا سال گذشته، پیوسته از بازیکنان اصلی تیم استان بودم؛ از سال 83 تا سال 94، هرساله عناوین کشوری در مسابقات قهرمان کشوری، المپیاد، لیگ دسته یک و لیگ دسته 2 را داشتیم.  

از چه سالی برای دریافت مدرک مربیگری هاکی اقدام کردید؟

مدرک مربیگری درجه یک خود را در سال 84 اخذ کردم و مربیگری و آموزش هاکی بانوان را در استان آغاز کردم، سال 88 موفق به اخذ مربیگری درجه 2 شدم، سال 89 در دوره مربیگری مسابقات جام جهانی لهستان حضور داشتم، سال 94 دوره مربیگری درجه دو آسیا در قطر را گذراندم، در همان سال مدرک مربیگری درجه 2 بین‌المللی را اخذ کردم و اوایل اردیبهشت ماه امسال موفق به اخذ بالاترین درجه مربیگری بین‌المللی در مالزی شدم؛ مربیگری رسمی را از سال 93 آغاز کردم، همزمان با مربیگری بازیکن هاکی استان نیز بودم.

به سوابق مربیگری خود اشاره کنید؟

 سال 89 در سالن ابن سینا مربیگری می‌کردم و اکنون مربی‌گری مدرسه هاکی را به عهده دارم؛ ابتدای فعالیت مربی‌گری‌ام تا سال 90 تنها پنج سالن داشتیم و مسابقات بین سالنی، مسابقات به مناسبت روز هاکی، مسابقات جام دوستانه و جام رمضان را برگزار می‌کردیم.

آیا تیمی را با مربیگری خود به مسابقات کشوری اعزام کرده‌اید؟

سال 93 از طرف فدراسیون مسابقات قهرمان کشوری زیر 18 سال برگزار شد که تیم منتخبی متشکل از ورزشکاران خود و یکی از دوستانم به این مسابقات اعزام کردیم که با مربیگری این تیم، موفق به کسب عنوان سوم کشور شدیم.

 اکنون همدان چند تیم هاکی در بخش بانوان دارد؟

 همدان یک تیم لیگ برتری بانوان داشت و تا چند سال به فکر تشکیل دومی نبودیم؛ عدم برگزاری مسابقات برای رده‌های سنی پایین‌تر نیز دلیل دیگری بر عدم تشکیل تیم دوم بانوان بود.

سال 95 مربی تیم لیگ برتر شدم و تیم دوم بانوان همدان را با اصرار زیاد ایجاد کردیم، ورزشکاران زبده من در تیم «الف» حضور داشتند و تیم «ب» همدان اکثراً با بازیکنان کم سنی که اولین مسابقه خود را در لیگ تجربه کردند بود؛ این تیم تنها به منظور کسب تجربه و نه کسب مقام در این مسابقات حضور یافتند.

 هاکی بانوان در پشتوانه‌سازی چه وضعیتی دارد؟

 دو تیم بانوان داریم که تیم «الف بانوان» به منظور مقام‌آوری در مسابقات حضور دارد، لیگ دور رفت و برگشت دارد و تیم‌های صعودکننده به مرحله نهایی راه می‌یابند؛ تیم «ب» به منظور کسب تجربه و پشتوانه‌سازی در رقابت‌ها حضور دارد.

جایگاه هاکی بانوان در همدان چگونه است؟

هاکی بانوان البته تیم «الف» به دلیل مقام‌‌آوری جایگاه خوبی در استان دارد و مدیرکل ورزش و جوانان نگاه مثبت و حمایتی به هاکی بانوان دارد؛ حمایت‌ها منحصر به تیم «الف» هاکی بانوان است در حالی که تیم «ب بانوان» با توجه به اینکه جوان، نوپا و پشتوانه تیم هاکی بانوان هستند نیاز به حمایت‌های بیشتری دارند.

تیم هاکی بانوان اسپانسر دارد؟

سال گذشته 15 میلیون تومان هزینه لیگ شد که شرکت پگاه با نگاه ویژه به ورزش و ورزشکاران اسپانسری تیم را در حد تأمین لباس داشتند؛ البته سه دوره شرکت پگاه اسپانسری را به عهده داشته که دو دوره اسپانسر تیم «الف» بوده و یک دوره برای تیم «ب بانوان» بوده است.

 و فعالیت‌ها و عناوین شما از ابتدای فعالیت ورزشی؟

از سال 89 تا 91 ملی پوش بودم و در دو دوره مسابقات برون‌مرزی گرجستان در سال 90 و جام ملت‌های آسیا 91 در تایلند حضور داشتم؛ از سال 91 تا سال 95 تیم ملی بانوان نداشتیم و بعد از آن نیز تیم ملی زیر 25 سال بانوان تشکیل شد.

البته طی سال‌هایی که در تیم لیگ برتر و تیم ملی حضور داشتم عناوین اول، دوم و سوم را کسب کرده‌ایم.

 مشکل کنونی هاکی چیست؟

سختی هاکی این است که شناخته شده نیست و باید استعدادیابی کنیم و با تبلیغات، بازیکن جذب کنیم، متأسفانه به دلیل عدم تبلیغات و عدم پخش مسابقات از رسانه ملی بازیکنان نیز به سختی در این رشته ورزشی حفظ می‌شوند.

به هاکی چه دیدی دارید؟

هاکی برای من عشق است نه پول؛ از استان‌های مختلف پیشنهاد مربیگری با بسته‌های حمایتی خوبی داشتم اما دوست ندارم استان خودم را که هاکی را از اینجا آغاز کردم رها کنم.

هیأت هاکی، تیم جوانان «ب بانوان» را حمایت کنند و سانس‌های تمرینی تیم دوم بانوان را افزایش دهند؛ برنامه‌های بسیاری برای توسعه و پیشرفت هاکی بانوان دارم که نیازمند حمایت است.

آیا پیشنهادی از خارج از کشور داشته‌اید؟

 بله از یک کشور اروپایی پیشنهاد کار مربیگری شده اما دوست دارم در کشور و به ویژه در استان خودم کار حرفه‌ای ورزش را ادامه دهم که این امر نیاز به حمایت لازم دارد؛ اعضای هیأت هاکی حمایت لازم را دارند اما برای قوی‌تر شدن تیم «ب» هاکی بانوان که پتانسیل بالایی است و کسب مقام، نیاز به حمایت‌های بیشتری داریم.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار