1. ارديبهشت 1396 - 19:46   |   کد مطلب: 16352
یک نماینده سابق مجلس با بیان اینکه اشتغال زنان به خودی خود سبب بیکاری مردان نمی‌شود تصریح کرد: در زمینه بروز معضل بیکاری مردان و به تبع آن بروز آسیب‌های اجتماعی علاوه بر عدم مدیریت برای اشتغال آفرینی می‌توان از بی‌تدبیری در زمینه تفکیک مشاغل برای زنان و مردان نام برد.
نماینده مجلس,اشتغال بانوان,اشتغال زایی,توانمندسازی زنان,اشتغال آفرینی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

بیکاری ناشی از بی تدبیری در ایجاد شغل و تفکیک مشاغل را گردن زنان نیاندازیم

 

اشتغال زایی اشتغال زایی اشتغال زایی اشتغال زایی اشتغال زایی اشتغال زایی اشتغال زایی اشتغال زایی اشتغال زایی اشتغال زایی اشتغال بانوان اشتغال بانوان اشتغال بانوان اشتغال بانوان اشتغال بانوان اشتغال بانوان اشتغال بانوان توانمندسازی زنان توانمندسازی زنان توانمندسازی زنان توانمندسازی زنان توانمندسازی زنان توانمندسازی زنان توانمندسازی زنان

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از «بسیج زنان کشور» : لاله افتخاری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری ایکنا، به موضوع اشتغال بانوان در شرایطی که جامعه با معضل بیکاری روبرو است اشاره و عنوان کرد: اگر مدیریت صحیحی برای اشتغال‌ز‌ایی وجود داشته باشد امکان شاغل شدن برای هر دو گروه زنان و مردان وجود دارد؛ در صورتی که بی‌تدبیری در این زمینه باعث می‌شود افراد نتوانند از تخصص خود استفاده لازم را ببرند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز اولویت‌های شغلی بیشتر در دست آقایان است، اما بیکاری در میان این جنس نیز به وفور مشاهده می‌شود گفت: در چنین شرایطی شاهد بروز آسیب‌هایی همچون بالا رفتن سن ازدواج و یا امتناع از فرزند‌آوری به دلیل عدم توانایی مردان در تأمین مخارج زندگی هستیم.

افتخاری با تأکید بر اینکه امکانات تأمین شغل برای جوانان در کشور وجود دارد ولی اهتمام و نهضت جدی در این زمینه وجود ندارد و همین امر باعث به وجود آمدن معضل بیکاری شده است تصریح کرد: در کشور ما امکانات فراوانی وجود دارد و جوانان نیز خلاق و هنرمند هستند و می‌توانند با حداقل امکانات به کارآفرینی بپردازند اما نهضت جدی در این زمینه برای رفع بیکاری وجود ندارد.

عدم مدیریت در اشتغال آفرینی

این نماینده سابق مجلس شورای از عدم مدیریت در اشتغال آفرینی انتقاد کرد و گفت: مصوبه‌ای در ماه‌های آخر فعالیت مجلس گذشته اخذ شد تا صندوق‌های عاملی که از بانک مرکزی مجوز دارند بتوانند به موضوع اشتغال ورود پیدا کنند، اما این امر نیاز به حمایت دولت و خیرین و صاحبان فن دارد. باید به باور اشتغال‌زایی در جامعه برسیم تا وام‌هایی که برای این موضوع اعطا می‌شود صرف امور دیگر نشود. در این صورت زمینه‌های اشتغال به نحوی ایجاد می‌شود که کمبودی برای حضور زنان نیز وجود نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه بر ضرورت مهارت آموزی برای زنان تأکید کرد و گفت: نباید صرفا اشتغال بانوان را به حضور در ارگان‌ها و دستگاه‌ها محدود کنیم بلکه تخصص بانوان می‌تواند به روش‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد و منجر به کارآفرینی و ارائه خدمات و تولید محصول شود. معاونت زنان نهاد ریاست جمهوری و وزارت تعاون می‌تواند با گسترش مشاغل خانگی در این زمینه گام‌های مؤثری بردارد.

وی ادامه داد: معاونت زنان ریاست جمهوری موظف است براساس قانون مجلس در برنامه پنجم توسعه، ماده ۲۳۰، در زمینه بالا بردن مهارت، آگاهی و توانمندسازی زنان اقدامات و هماهنگی‌های لازم را انجام دهد. مجلس نیز باید پیگیر این امور باشد و از میزان اجرایی شدن آن به طور مداوم آگاه شود.

افتخاری بیکاری مردان در جامعه را علاوه بر اینکه در برخی موارد به علت تصدی گری بیجای زنان در مشاغل مردانه است، به سبب بی‌تدبیری مسئولان و مدیران مربوطه دانست و گفت: بی‌تدبیری دلیل فعالیت برخی کارخانه‌ها با حداقل ظرفیت است. زمانی که بانوان از تخصص برخوردار هستند و توانسته‌اند تعادل بین زندگی خانوادگی و شغلی خود ایجاد کنند نمی‌توان مانع فعالیت آنان شد و مردان را بر سر کار آورد؛ بلکه باید با مدیریت صحیح به ایجاد زمینه‌های شغلی پرداخت.

وی در ادامه از حضور زنان در مشاغل مردانه انتقاد کرد و گفت: اولویت‌ها در زمینه بهره‌مندی از زنان و مردان در مشاغل مورد توجه قرار نگرفته است. اشتغال زنان به خودی خود سبب بیکاری مردان نمی‌شود بلکه علاوه بر عدم مدیریت برای اشتغال آفرینی  می‌توان از بی‌تدبیری در زمینه تفکیک مشاغل برای زنان و مردان نام برد.

اتلاف مهارت‌های زنانه

افتخاری تصریح کرد: پیگیری و مدیریت برای ایجاد تفکیک بین مشاغل زنانه و مردانه از وظایف دولت و مجلس است. دولت باید در آئین نامه‌ها این مورد را مورد توجه قرار دهد و به صورت جدی در این زمینه ورود پیدا کند تا نه تنها شاهد از بین رفتن فرصت‌های شغلی برای مردان به واسطه حضور زنان نباشیم، بلکه از مهارت‌ها و تخصص‌های زنان نیز بتوانیم در موارد مربوطه به بهترین نحو استفاده کنیم و شاهد اتلاف مهارت در این میان نباشیم.

انتهای پیام/ص

اشتغال زایی اشتغال زایی اشتغال زایی اشتغال زایی اشتغال زایی اشتغال زایی اشتغال زایی اشتغال زایی اشتغال زایی اشتغال زایی اشتغال بانوان اشتغال بانوان اشتغال بانوان اشتغال بانوان اشتغال بانوان اشتغال بانوان اشتغال بانوان توانمندسازی زنان توانمندسازی زنان توانمندسازی زنان توانمندسازی زنان توانمندسازی زنان توانمندسازی زنان توانمندسازی زنان

دیدگاه شما

آخرین اخبار