15. خرداد 1399 - 8:29   |   کد مطلب: 16341
بایدها و نبایدهای ورود کودکان به فضای مجازی؛
کاهش حس اعتماد به نفس در کودکان معتاد به بازی های موبایلی
یکی دیگر از مضرات بازی های موبایلی این است که کودک وابسته به این بازی ها در آن ها دائما شکست می خورد و از این رو حس اعتماد به نفس از او گرفته خواهد شد.
کودکان,موبایل و تبلت,بازیهای موبایلی,فضای مجازی,کاهش اعتماد به نفس,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

کاهش حس اعتماد به نفس در کودکان معتاد به بازی های موبایلی

 

بازیهای موبایلی بازیهای موبایلی بازیهای موبایلی بازیهای موبایلی بازیهای موبایلی بازیهای موبایلی  کودکان کودکان کودکان کودکان کودکان کودکان کودکان کاهش اعتماد به نفس کاهش اعتماد به نفس کاهش اعتماد به نفس کاهش اعتماد به نفس کاهش اعتماد به نفس کاهش اعتماد به نفس

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از  آرمان زنان : همه ما از پدربزرگ ها، مادربزرگ ها و اطرافیان بارها شنیده ایم که بچه های امروز بسیار باهوش تر از نسل قبل از خود هستند.

* از هوشمندی لوازم زندگی تا هوشمندی بشر

قصد نداریم به درستی یا نادرستی این موضوع بپردازیم بلکه میخواهیم بگوییم این تفکر شاید ناشی از آن است که نسل جدید و فرزندان خردسال امروز در دوران ارتباطات و فناوری رشد می کنند و از همان دورانی که می توانند محیط اطراف خود را درک کنند با گوشی های موبایل و تبلت آشنا شده و بازی می کنند و شاید ارتباط داشتن با چنین ابزار و لوازم هوشمندی موجب هوشمندی بیشتر نسل جدید شده است.

در این میان والدین اذعان دارند که گاه خودشان با برخی از برنامه های موبایلی و چم و خم های گوشی موبایل خود آشنا نیستند اما کودک نوپای آن ها قادر است آن برنامه ها را باز کرده و به بخش هایی از دستگاه موبایلشان ورود کند که آن ها فکرش را هم نمی کردند.

این که کودکان می توانند چنین مهارتی داشته باشند، قطعا در روحیه کنجکاوی و جسور بودن آن ها نهفته است؛ چرا که کودکان بدون ترس و واهمه از خراب شدن این وسایل و از روی کنجکاوی و با صرف زمان زیاد آنقدر با گوشی موبایل والدین خود بازی می کنند تا چنین برنامه ها و نقاط کوری را کشف کنند.

همچنین باید گفت درست است که کودکان در بازی کردن با برنامه های موبایل تبحر خاصی پیدا می کنند اما والدین ضرورت دارد تا در استفاده آن ها از چنین وسایلی الزاماتی را رعایت کنند.

* استفاده کودکان زیر سه سال از موبایل و تبلت ممنوع

زهرا جان نثاری، فعال فرهنگی فضای مجازی در رابطه با شرایط استفاده کودکان و نوجوانان از گوشی های هوشمند موبایل و تبلت ها، اظهار کرد: در ابتدا لازم است بداینم که به گفته محققان استفاده کودکان زیر سه سال از این وسایل ممنوع است چرا که رشد مغزی کودکان زیر دو سال بسیار زیاد بوده و لذا استفاده کودک از چنین وسایلی تا او از نظر مغزی رشد قابل قبولی نکند و ذهن و جسم او در معرض آسیب جدی قرار بگیرد.

وی افزود: تاخیر در سخن گفتن کودکان، افزایش بی تحرکی، کاهش قدرت بینایی، کاهش حس شنیداری، کاهش توجه به احساسات و عواطف، جدایی والدین از کودک مضرات استفاده کودکان از تبلت و گوشی های هوشمند موبایل است.

این فعال فرهنگی در فضای مجازی تاکید کرد: کودکان پس از سه سالگی می توانند تنها نیم ساعت در روز با بازی های های موبایل سرگرم شوند اما بیش از این مدت توصیه نمی شود چرا که خلاقیت و اجازه فکر کردن از آن ها گرفته می شود لذا والدین لازم است کمک کنند تا کودک با اسباب بازی هایی که با دنیای واقعی او نزدیک بوده و برای او ملموس و بر آن مسلط است بازی کند.

* کاهش حس اعتماد به نفس در کودکان معتاد به بازی های موبایلی

وی اضافه کرد: همچنین یکی دیگر از مضرات بازی های موبایلی این است که کودک وابسته به این بازی ها در آن ها دائما شکست می خورد و از این رو حس اعتماد به نفس از او گرفته خواهد شد لذا کودک باید با وسایلی بازی کند که در آن بازی پیروز شود و نیز زندگی واقعی را تمرین کند.

جان نثاری ابراز کرد: بسیاری از والدین گمان می کنند که با بازی های موبایلی و فکری برای کودکان مفید است در حالی که باید توجه کنند انجام حرکات جسمی و داشتن تحرک بسیار مهم تر است و توصیه می شود بیشتر کودک خود را برای بازی با خاک، آب و ماسه تشویق کنند تا ذهن آن ها باز شود.

* استفاده قانونمند کودک از موبایل موجب توانمندی او در دوران تحصیل می شود

وی بیان کرد: درست است که استفاده بیش از حد و خارج از قائده کودکان از موبایل و تبلت اشتباه و آسیب زا است اما والدین باید این موضوع را در نظر بگیرند که عمده کودکان هم سن و سال فرزندشان از چنین وسایلی اشتفاده می کنند و لازم است تا ما نیز این وسایل را به صورت محدود در اختیار آن ها قرار دهیم تا هم کودک احساس کمبود نکند و هم کار کردن با این وسایل موجب می شود تا در دوران تحصیل و مدرسه توانمندتر باشد.

* والدین اجازه ورود کودکان زیر ده سال به شبکه های اجتماعی را ندهند

این فعال فرهنگی در فضای مجازی ادامه داد: به گفته روانشناسان توصیه می شود والدین اجازه ورود کودکان زیر ده سال به شبکه های اجتماعی را ندهند و نیز حضور فرزندان ده تا چهارده سال تحت نظارت آن ها باشد تا فرزند در دام دوستی ها و روابط ناهنجار این شبکه ها و گروه ها قرار نگیرد؛ همچنین ضرورت دارد والدین از محتوای برنامه های مورد استفاده کودکان و نوجوانان آگاهی داشته باشند.

وی تاکید کرد: لازم است والدین برای فرزندان خود حتی در سنین نوجوانی برای استفاده از گوشی موبایل و تبلت محدودیت قرار دهند و مثلا با آن ها قرار بگذارند که استفاده از این وسایل در مهمانی، زمان خواب، در مدرسه، زمان غذا خوردن و … ممنوع است و در طول روز نیز استفاده آن ها را به دو ساعت در روز محدود کنند.

* والدین الگوی خوبی برای فرزندانشان در دنیای مجازی باشند

جان نثاری خاطر نشان کرد: یادمان باشد که فرزندان ما از ما الگوگیری می کنند و اگر ما خود اهل استفاده خارج از قائده از موبایل و تبلت باشیم نمی توانیم مانع استفاده فرزندمان از این وسایل بشویم؛ لذا توصیه می شود والدین الگوی خوبی برای فرزندانشان در دنیای مجازی باشند.

انتهای پیام/ص

بازیهای موبایلی بازیهای موبایلی بازیهای موبایلی بازیهای موبایلی بازیهای موبایلی بازیهای موبایلی  کودکان کودکان کودکان کودکان کودکان کودکان کودکان کاهش اعتماد به نفس کاهش اعتماد به نفس کاهش اعتماد به نفس کاهش اعتماد به نفس کاهش اعتماد به نفس کاهش اعتماد به نفس

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار