27. آبان 1395 - 9:32   |   کد مطلب: 13633
هر چند فعالیت‌های خوبی در زمینه‌های مختلف درحاشیه شهر همدان انجام شده اما با توجه به عطش سیری ناپذیر جوانان به ورزش، ضرورت توجه مسئولان برای توسعه امکانات در این مناطق احساس می‌شود.
اداره کل ورزش و جوانان همدان,شبنم ها,امیرحسین اسکندریان,حاشیه نشینی,رسول منعم,شهرداری همدان,شبنم همدان,علی ضمیری کامل,همدان

به گزارش شبنم همدان به نقل از خبرگزاری مهر : اگر راهتان به مناطق حاشیه‌نشین و پایین‌شهر افتاد به کوچه‌پس‌کوچه‌های این مناطق سری بزنید و همان موقع است که خواهید دید جوانان و نوجوانان در کوچه و پارک‌ها و خیابان اوقات فراغت خود را می‌گذرانند و با سردتر شدن هوا نشستن در قهوه‌خانه‌ها پای ثابت سرگرمی این جوانان است.

گاهی با تنها ۵ هزار تومان برای چند ساعت این جوانان با وسیله استعمالی مضری مانند قلیان ساعات فراغت خود را سپری می‌کنند و شاید یک بسته سیگار هزار تا ۵ هزارتومانی تفریح این جوانان باشد چراکه امکانات ورزشی در این مناطق اندک است.

هزینه یک باشگاه بدن‌سازی و سایر رشته‌های ورزشی از کاراته و تکواندو و بوکس گرفته تا سایر رشته‌ها در توان جوانان و نوجوانان این مناطق نیستشاید بی ربط نباشد اگر گفته شود هزینه یک باشگاه بدن‌سازی و سایر رشته‌های ورزشی از کاراته و تکواندو و بوکس گرفته تا سایر رشته‌ها در توان جوانان و نوجوانان این مناطق نیست و استخرهای شنا نیز همه خصوصی هستند و با نرخ‌های خصوصی یک و نیم ساعت استفاده از سالن ورزش در سبد مخارج جوانان این مناطق نمی‌گنجد.

اما در این وادی جای طرح این سئوال وجود دارد که چرا باید هزینه ورزش در کشوری که بیشتر اقشار آن را سنین جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند بالا باشد درحالی که در کشورهای توسعه‌یافته ورزش، آموزش و بهداشت در حداقل‌ترین هزینه و یا به‌طور رایگان ارائه می‌شود تا رفاه مردم به معنای واقعی تامین شود.

از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه کرد که خصوصی‌سازی ضربه بسیار بدی به ورزش کشور خواهد زد و عملاً قشر بسیاری زیادی از جامعه را از آمدن به‌طرف ورزش ترد می‌کند که این موضوع هزینه‌های درمان را در کشور افزایش خواهد داد.

البته ناگفته نماند اکثر مدال آوران و قهرمانان کشور از بچه‌های پایین‌شهر هستند چون اراده پولادین در بچه‌های این مناطق از اوایل انقلاب اسلامی تا به امروز شهرت این مناطق بوده است.

مسئولان باید شرایط ورزش را در مناطق حاشیه شهر آسان کنند و گسترش زیرساخت‌های ورزشی در این مناطق در دستور کار قرار گیرد تا مردم این مناطق هرچند در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند اما ازنظر ورزشی در حاشیه نباشند.

۲۰۰ هزار ساعت اوقات فراغت جوانان و نوجوان حاشیه شهر ساماندهی شده است

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان با اشاره به سیاست‌های این سازمان در راستای توجه به ورزش مناطق حاشیه‌نشین اظهار داشت: سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان سیاست اصلی و راه مشی خود را توجه به ورزش مناطق حاشیه‌نشین و پایین‌شهر قرار داده و هر مسابقه و برنامه‌ای که برگزار می‌کند برای این مناطق است.

امیرحسین اسکندریان افزود: در مناطق حاشیه‌نشین و پایین‌شهر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان نزدیک به ۴ هزار نفر را ساماندهی کرده و تمامی امکانات و تجهیزات ورزشی را برای این مناطق در نظر گرفته‌ایم و بیش از ۲۰۰ هزار ساعت اوقات فراغت جوانان و نوجوانان این قشر توسط سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان ساماندهی شده است.

فعالیت ۲۵۰۰ نفر در فوتبال محلات

وی با اشاره به توسعه ورزش محلات گفت: در بحث فوتبال محلات نزدیک ۲۵۰۰ نفر در همدان فعالیت می‌کنند که تمامی این افراد از مناطق حاشیه‌نشین شهر هستند و تعداد ۷ زمین خاکی فوتبال در سطح شهر و ۵ زمین خاکی در دهکده ورزش محلات همدان برای این نفرات توسط سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان تهیه‌شده است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان عنان کرد: به تمام این نفرات البسه، تجهیزات، توپ و تمامی اقلام ورزشی به‌طور رایگان داده‌شده و در بحث والیبال محلات نیز ۵ زمین در حاشیه شهر ایجاد و حدود ۵۰۰ نفر نیز در این بخش فعال هستند و بیشتر فضاهای ورزشی نیز در پایین‌شهر همدان قرار دارد.

اسکندریان با اشاره به وضعیت سالن‌های ورزشی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان بیان کرد: سیاست سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان، اعضای شورای شهر و شهردار همدان سوق دادن امکانات ورزشی به مناطق حاشیه است.

وی گفت: در حال حاضر سالن ورزشی‌ شهرک مدنی و مجتمع ورزشی شاهد در نزدیکی میدان سیلو همدان ایجاد و روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر از امکانات این سالن استفاده می‌کنند.

وی عنوان کرد: سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان، اعضای شورای شهر و شهردار همدان به دنبال این هستند تا تعداد سالن‌های ورزشی بیشتری را در حاشیه شهر ایجاد کنند و این موضوع در دستور کار قرار دارد تا سرانه ورزشی این مناطق را هر چه بیشتر افزایش دهیم.

هزینه استفاده از سالن‌های ورزشی در حاشیه شهر را کاهش داده‌ایم

معاون توسعه قهرمانی ورزش و جوانان استان همدان با اشاره به لزوم توجه به ورزش مناطق حاشیه‌نشین اظهار داشت: تعداد علاقه‌مندان به ورزش در مناطق حاشیه‌نشین و پایین‌شهر به‌خصوص در رشته‌هایی مانند فوتبال بسیار زیاد است و باید با همکاری سایر ارگان‌ها توجه ویژه‌ای به ورزش این مناطق داشته باشیم.

علی ضمیری کامل بابیان اینکه معمولاً ناهنجاری‌های اجتماعی در مناطق حاشیه شهرها به نسبت بیشتر از سایر نقاط است، گفت: یکی از مؤثرترین اقداماتی که باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود ورزش بوده و باید به بحث ورزش این مناطق توسط تمامی مسئولان دستگاه‌ها نگاه دقیقی شود.

وی بابیان اینکه نگاه دستگاه ورزش استان همدان به ورزش مناطق حاشیه‌نشین نگاهی حمایتی است، گفت: در ابتدا سعی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان این بوده تا اماکن ورزشی در سطح شهر همدان تقسیم شود و تنها در مرکز شهر و بالای شهر سالن‌های ورزشی نداشته باشیم.

معاون توسعه قهرمانی ورزش و جوانان استان همدان عنوان کرد: در حال حاضر سالن‌های ورزشی بسیاری را در مناطق حاشیه‌نشین داریم که سالن ورزشی علی‌آباد، سالن ورزشی مزدگینه، سالن شهرک مدنی و سالن‌های دیگری در مناطق حاشیه شهر از جمله آن است.

ضمیری کامل بابیان اینکه در بحث نرخ‌گذاری سالن‌ها سعی شد هزینه سالن‌های پایین‌شهر به نسبت مرکز و بالای شهر پایین‌تر باشد، بیان کرد: سالن‌های حاشیه شهر به نسبت سالن‌های مرکز شهر تنها ۳۰ درصد از قیمت مصوب شهریه را پرداخت می‌کنند.

سالنی که در مرکز شهر سانسی ۷۰ هزار تومان است در حاشیه شهر خضر و حصار با ۲۰ تا ۳۰ تومان در اختیار مردم است و تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد مبلغ مصوب توسط مردم این مناطق پرداخت می‌شودوی گفت: به‌طور مثال سالنی که در مرکز شهر سانسی ۷۰ هزار تومان است در حاشیه شهر خضر و حصار با ۲۰ تا ۳۰ تومان در اختیار مردم است و تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد مبلغ مصوب توسط مردم این مناطق پرداخت می‌شود.

وی بابیان اینکه باید اکثر اقشار جامعه را به ورزش سوق دهیم، گفت: در حال حاضر ۲۳ درصد مردم استان همدان در بخش ورزش همگانی فعالیت می‌کنند که از میانگین کشوری که ۲۱ و ۷ دهم درصد است نیز کمی بالاتر هستیم اما نمی‌خواهیم تنها به این آمار بسنده کنیم و باید در عمل ببینیم که تمامی اقشار جامعه به خصوص در حاشیه شهر در ورزش حضور پیدا می‌کنند.

معاون توسعه قهرمانی ورزش و جوانان استان همدان بابیان اینکه بیشتر قهرمانان استان همدان از مناطق حاشیه‌نشین شهر هستند، گفت: اداره کل ورزش و جوانان استان همدان فلسفه استعدادیابی خود را ورود در بخش ورزش قهرمانی از مناطق حاشیه شهر گذاشته است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با اشاره به آمادگی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان برای همکاری درزمینهٔ ورزش محلات با سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان اظهار داشت: در ۵ سالی که بنده در اداره کل ورزش و جوانان استان همدان حضور دارم سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری همدان از روز نخست درزمینهٔ ورزش محلات ارتباطی با اداره کل ورزش و جوانان استان همدان برقرار نکرده و ما فکر می‌کنیم که مسئولان این سازمان تمایلی به همکاری با دستگاه ما در این زمینه نداشته باشند.

رسول منعم افزود: زمانی که در اداره کل ورزش و جوانان قم حضور داشتم بحث ورزش محلات را به‌صورت یک کمیته با حضور شهرداری قم، سپاه و اداره کل آموزش‌وپرورش قم اجرا کردیم و نقش هر سازمان در این کمیته مشخص شد.

کمیته ورزش محلات با کمک دستگاه‌های مختلف در همدان ایجاد شود

وی بابیان اینکه کمیته ورزش محلات با کمک دستگاه‌های مختلف می‌تواند در همدان ایجاد شود، گفت: دستگاه‌های مختلفی می توانند در ورزش محلات درگیر شوند به طوری که از حیاط مدارس آموزش‌وپرورش، پایگاه‌های بسیج، پارک و بوستان و مساجد می‌توان برای تقویت ورزش محلات استفاده کرد.

وی گفت: آمادگی اینکه سالن‌ها، زمین‌های فوتبال و سایر امکانات خود را در اختیار ورزش محلات قرار دهیم وجود دارد به شزطی که منابع مالی نیز به‌صورت مشترک باشد.

امکانات ورزشی در مناطق حاشیه‌نشین مناسب نیست

یکی از جوانان همدانی که در مناطق حاشیه شهر همدان زندگی می‌کند با اشاره به لزوم گسترش ورزش در مناطق حاشیه‌ای شهر همدان اظهار داشت: اگر می‌بینیم که دعوا و انواع و اقسام ناهنجاری‌های اجتماعی با آمار بالایی در این مناطق اتفاق می‌افتد یکی از عوامل آن عدم وجود تفریحات سالم که مؤثرترین آن ورزش بوده در این مناطق است.

علیرضا سهرابی افزود: باید مسئولان رده‌بالای استان همدان برای گسترش ورزش و امکانات ورزشی در مناطق حاشیه شهر همدان فکری کنند و پتانسیل دستگاه‌های مختلف در کنار اداره کل ورزش و جوانان استان همدان قرار گیرد.

وی بابیان اینکه امکانات ورزشی در مناطق حاشیه‌نشین مناسب نیست، گفت: تراکم جمعیتی در مناطق حاشیه شهر همدان بسیار بیشتر از مرکز و بالای شهر بوده و به‌طورقطع اگر یک سالن کفاف ورزش بالای شهر را بدهد همین سالن برای پایین‌شهر با توجه به جمعیت بالا نامناسب و ناکافی است.

این جوان همدانی عنوان کرد: مردمی که در مناطق حاشیه شهر زندگی می‌کنند توان مالی بسیار پایینی دارند و شاید برای یک نوجوان ساکن در بالای شهر مهم نباشد ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان در ورزش هزینه کند اما یک نوجوان پایین‌شهر با توجه به ضعف خانواده خود نمی‌تواند این‌چنین هزینه‌ای برای ورزش پرداخت کند.

گفتنی است؛ بسیاری از استعدادهای هنری و ورزشی نهفته در مناطق حاشیه‌نشین شهرها زندگی می‌کنند که باید با ایجاد فضاهای مناسب و برگزاری برنامه‌های فرهنگی متنوع این افراد را کشف و به جامعه معرفی کنیم.

دستگاه‌های مختلفی اعم از نیروی انتظامی و نیروهای اطلاعاتی و سایر دستگاه‌ها در تلاش هستند که آمار جرم سرقت و ناهنجاری‌های اجتماعی را در این مناطق به حداقل برسانند و هزینه‌های بسیار زیادی نیز در این زمینه انجام می‌شود اما ورزش یکی از مؤثرترین کم‌هزینه‌ترین و کوتاه‌ترین راه‌ها برای پایین آوردن آسیب‌های اجتماعی در این مناطق است.

بر این اساس باید دولت و دستگاه های مختلف دست به دست هم دهند و با تمرکز بر مناطق حاشیه نشین و ایجاد فضای مناسب ورزشی در این مناطق قدم های مثبتی بردارند.

 

انتهای پیام/ص

 

    دیدگاه شما

    آخرین اخبار