12. اسفند 1395 - 15:42   |   کد مطلب: 15611
شاعر برگزیده و مقام دوم جشنواره شعر فاطمی، شعرش در مورد بانوی کوثر را یکی از تأثیرگذارترین اشعار خویش دانست و اظهار داشت: شعر آئینی زبان ارادت شاعر به اهل بیت است.

به گزارش شبنم همدان، 

شعر آیینی در مقام ارادت به خاندان اهل بیت سروده می شود. در این نوع شعر شاعر با زبان سخن، گوشه ای از ارادت خود را به اهل بیت برای مخاطب به تصویر می کشد .

بعضی از بزرگان معتقدند در شعر آیینی به شاعر وحی می شود. در مجالس مدح  عاشورایی وفاطمی و انتظار فرج شعر آیینی در جایگاه ویژه ای قرار دارد. گاه اشعار آیینی حماسی هستند و گاه در قالب مرثیه.  در بعضی مواقع اشک مخاطب اشک شوق است اشک افتخار توسل  داشتن به  اهل بیت (ع)است .

خبرنگار شبنم همدان، در ارتباط با سرودن اشعار آئینی گفتگویی با منا کرمی، برگزیده کنگره سراسری شعر فاطمی در مقام دوم بخش آزاد انجم داده است که در ادامه آن را می خوانید.

مونا کرمی شاعر مقام دوم جشنواره شعر فاطمی در مورد رشته تحصیلی اش و علاقه به ادبیات می گوید : کارشناسی ریاضی کاربردی دارم ، و علاقه من  به شعر و ادبیات به سابقه تحصیلی من برنمیگردد. هر چند در دوره دبیرستان هم درس ادبیات را با عشق و علاقه مطالعه می کردم و کتاب ادبیات برایم جایگاهی فراتر از یه کتاب درسی داشت.

وی نقطه آغاز پیوند روحش با شعر را با خواندن چند بیت نشان می دهد:

از شبنم عشق خاک آدم گل شد

بس فتنه و شور در جهان حاصل شد

سرنشتر عشق بر رگ روح زدند

یک قطره از آن چکید و نامش دل شد

این شاعر جوان ادامه می دهد: اولین بار که با همه وجودم از شعر لذت بردم بعد از خواندن این رباعی در  کتاب ادبیات فارسی سال سوم دبیرستان بود، طوری که بعد از خواندن آن بدون اینکه شناختی از اوزان عروضی داشته باشم روی همین وزن شروع به نوشتن مصرع هایی در حاشیه کتاب درسی کردم و شاید بعد از این شعر بود که جسارت ورود به دنیای شعر را پیدا کردم.

 شاعر برگزیده درباره زمان سرودن شعر به صورت حرفه ای می گوید :   تا سال 87 شعر هایم بیشتر یک سری دلنوشته جسته و گریخته بود. شاید اگر اکنون بخوانم نتوانم بر نوشته هایم نام شعر بگذارم .هر چه بود اولین معلم شعر من تنهایی بود تا اینکه اوایل سال 90 برای من مصادف شد با آشنایی من  با یکی از کانون های خود جوش و مستقل ادبی کرمانشاه، آشنایی با این کانون نقطه عطف زندگی ادبی من محسوب میشود به طوری که از آن سال به بعد به طور جدی سرایش غزل را دنبال کردم ارتباطم با آن کانون ادبی تا سال 93 ادامه داشت ، از سال 93 تا به امروز هم ترجیح من  بر این بوده است  که در خلوت و به دور از جمع های ادبی به  فعالیت سرودن  شعر ادامه بدهم .

وی اذعان دارد: اکنون در ابتدای  یک راه طولانی ایستاده ام..

منا کرمی درباره اشعاری که از او به چاپ رسیده است می گوید :

در  سال 91 دو تا از اولین غزل های من در یک مجموعه گروهی به نام "ناگهان اتفاق نمی افتد " و کتاب گزیده اشعار کنگره سراسری شعر فاطمی چاپ شده است. امسال هم قصد چاپ مجموعه مستقل غزل خود را داشتم اما طی بازدید از نمایشگاه کتاب و مواجهه با حجم کثیری از کتاب های شعر بی کیفیت تصمیم گرفتم که یک سال دیگر هم به خودم زمان بدهم که شاید بعد ها مثل خیلی از شاعران هم عصر خودم از چاپ کتابم پشیمان نشوم.

منا کرمی یکی از اشعار تاثیر گذار خود را برایمان می خواند :

ساقی و سرچشمه خیر کثیری ,کوثری

نور ,زهرا ,مرضیه ,بانوی ابی , فاطمه

یا غیاث المستغیثین گفتم و دریافتم

پیش درگاهش تو شرط استجابی فاطمه

همچنان که با تو هم کفوی به جز مولا نبود

هیچ گه کامل نمی شد مرتضی بی فاطمه

از گلستان محمد (ص) یازده گل نسل توست

باغبان عترت وعطر گلابی فاطمه

لیلی ال عبایی, لا جرم جز عشق تو

این دل مجنون ندارد انتخابی فاطمه

عاشقی گم کرده راهم دل به مهرت بسته ام

کاش در اعماق دل راهی بیابی فاطمه

این شاعر جوان درباره این شعر می گوید : من نمی دانستم مرتضی به معنی مورد رضایت وپسندیده است و درباره آن حدیثی وجود دارد که جبرئیل بر پیامبر نازل می شود ومی گوید ای محمد (ص) خداوند علی را برای فاطمه و فاطمه را برای علی پسندیده است . و در شعرم ناخدا گاه این قسمت را آورده بودم

به او می گویم فکر نمی کنی ائمه به شما نظر داشته اند و این موجب شده که در شعر ائینی موفق باشی؟

شاعر برگزیده میگوید : خودم را لایق لطف وعنایت ائمه نمی دانم فقط می گویم اهل بیت (س) سراسر لطف واحسان هستند و این لطف به وضوح شامل همه می شود فقط باید دوستدار خوبی برای آنها باشیم .

انتهای پیام / ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار