2. آذر 1394 - 9:10   |   کد مطلب: 8140
گرچه موضع گیری های سیاسی و بین المللی برخی از کشورهای ابرقدرت دنیا در زمینه حقوق بشر به یک تراژدی تکراری و استمرار سیاست یک بام و دو هوا تبدیل شده اما یادآوری تناقض های بنیادین و هدفمند در این زمینه برای آشکار شدن ماهیت برخی دولت هایی که ژست مدافعین حقوق بشر را با بزک کردن چهره حقیقی خود بازی می کنند یک امر ضروری است.
تروریسم خوب، تروریسم بد!

به گزارش شبنم ها به نقل از رودآور، وحید الوندی در یادداشتی نوشت؛ در روزهای اخیر، توجه رسانه ها و موسسات بزرگ و کوچک خبری دنیا به حادثه تاسف بار و وحشیانه بمب گذاری در پاریس جلب شد. جایی که بیش از 100 انسان بیگناه قربانی مقاصد شوم تروریسم های سازمان یافته شدند.

هر روز در گوشه و کنار دنیا و در کشورهای مختلف شاهد مخابره عملیات تروریستی و بی رحمانه ای هستیم که اتز این حیث که مردم بی گناه در آن قربانی می شوند از وجه مشترک برخوردارند اما هیچ نگاه عقلانی نمی تواند نسبت به چگونگی ایجاد، حمایت و قدرت بخشی به ترورسیت های سازمان یافته بی تفاوت باشد و بهخ راحتی نام این فجایع را اتفاق و حادثه بگذارد.

قبل از حادثه کشتار مردم پاریس در یک عملیات تروریستی در روزهای گذشته، شاهد انفجاری مهیب و کشته شدن چند تن از مردم منطقه شیعه نشین ضاحیه لبنان بودیم که گرچه به دلیل کشتار انسان های بی گناه با حادثه پاریس از وجه اشتراک برخوردارند اما با سیاست ورزی ها و موضع گیری های متناقض برخی قدرت ها که خود را طلایه دار دفاع از حقوق بشر معرفی می کنند روبه رو شدند.

در حادثه غم بار لبنان دوباره همانند بسیاری از بزنگاه های دیگر شاهد سکوت مرگبار حامیان دروغین حقوق بشر و به اصطلاح مجامع بین المللی و جامعه جهانی بودیم و آشکارا معنای ابراز رضایت و حمایت از این گونه عملیات تروریستی در کشورهای مسلمان و به ویژه شیعه نشین را از سکوت دولتمردان ایالات متحده و هم پیمانان غربی و عربی آن درک کردیم. فاجعه ای که در ابعاد بزرگتر و عمیقتر هر روز به پرچمداری آل سعود در یمن اتفاق می افتد و کشورهای به اصطلاح حامی و مدافع حقوق بشر چشمان خود را با نقاب جنگ افروزی و فتنه گری به روی آن بسته اند.

اما در سوی دیگر از فاجعه تلخ بمب گذاری در پاریس به مثابه یک فاجعه بسیار بزرگ و عمیق انسانی از سوی ایالات متحده یاد می شود و تمام هم پیمانان آمریکا تمام قد آن را محکوم می کنند.

دولتمردان ایالات متحده و برخی از هم پیمانان غربی و عربی آن با صراحت از پشتیبانی و حمایت مالی، تجهیزاتی، سیاسی و تبلیغاتی از گروه های به اصلاح میانه روی معارض در کشور سوریه سخن می گویند در حالی که اینک همه می دانند آنهایی که از حمایت آمریکا، غرب و برخی کشورهای مرتجع و مستبد منطقه برخوردارند، نه نیروهای معارض میانه رو بلکه گروه های مخوف تروریستی مانند داعش و جبهه النصره هستند.

چگونه می توان تصور کرد که گروه های تروریستی مانند داعش بدون حمایت های مالی، تجهیزاتی و سیاسی در قلب خاورمیانه حضور داشته باشند و هر روز شاهد ابعاد جدیدتری از جنایات وحشیانه آنها باشیم در حالی که به اصطلاح ائتلاف ابرقدرت هایی مانند آمریکا که از قضا خود را بزرگترین و مهمترین قدرت های نظامی و تسلیحاتی دنیا می دانند، توان خاموشی این شعله خون بار تروریستی را نداشته باشند.

چندی پیش یکی از دولتمردان روسیه در اظهار نظری صریح و البته قابل تامل  تصریح کرد، به نظر می رسد آنچه که طی یک سال اخیر توسط به اصطلاح ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در سوریه مورد هدف و تهاجم قرار گرفته اند، تپه ها و تل های شنی هستند که آمریکا از آنها به عنوان مهمترین مواضع استراتژیک داعش یاد می کند!

در این میان این معادله عجیب و متناقض در ذهن ها شکل می گیرد که چگونه دولتمردان برخی کشورها گروه های سازمان یافته تروریستی را برای انجام کشتار جمعی در خاورمیانه و به ویژه کشورهای عراق و سوریه ایجاد، حمایت و تقویت می کنند اما جنایت صورت گرفته توسط این تروریست ها در بازگشت به کشورهای خود مانند فرانسه  را فاجعه ای بزرگ و عظیم می دانند و به شدت آن را محکوم می کنند.

 گروه های خون ریز و خبیثی که دیروز نطفه آنها با حمایت های سیاسی، مالی و تسلیحاتی آمریکا و هم پیمانانش بسته شد، امروز از آستانه کنترل و مدیریت هدفمند جهان غرب خارج شده اند و فجایع تروریستی را در کشورهای اروپایی و برخی کشورهای عربی منطقه رقم می زنند.

چگونه می توان پذیرفت که خون انسان های بی گناه در مناطق مختلف جهان از ارزش و اعتباری نا برابر برخوردار باشند و کشتار وحشیانه مردم عادی در برخی کشورها یک فاجعه بزرگ تروریستی و ضد حقوق بشر نامیده شود و در کشور دیگر اتفاقی غیر قابل اعتنا و توجه قلمداد شود.

اکنون مقوله تروریسم خوب و تروریسم بد توسط ایالات متحده آمریکا و هم پیمان غربی و عربی آن که نام خود را جامعه جهانی گذاشته اند وارد ادبیات سیاسی و رسانه ای دنیا شده و با نیرنگ ها و حیله ورزی های سیاسی و تبلیعاتی نمی توان افکار عمومی جهان را از این حقیقت منحرف ساخت.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار