8. مهر 1394 - 14:03   |   کد مطلب: 7492
چند روز از حادثه کشتار مکه می گذرد اما هنوز عمق فاجعه بر روح و جان سنگینی می کند. متأسفانه ضیوف الرحمن در سرزمین وحی به علت بی تدبیری و بی مسئولیتی مسئولان حج عربستان در فاجعه ای تاریخی در لباس احرام مظلومانه زیر دست و پا کشته شدند.
فاجعه ای که قابل پیشگیری بود

 به گزارش شبنم ها، با شرط انصاف و اطلاع و تجربه حضور در ۳۵حج تمتع به نکاتی در این باب اشاره می کنم و شهادت می دهم آنچه در این نکات می آید چیزی جز مشاهدات عینی و مستقیم خودم نیست.
۱٫ از سال ۱۴۰۰ قمری مسیر تردد حجاج از ورودی منا به سمت انتهای آن یعنی محل جمرات تغییرات بسیار مختصری یافته است.اینجانب در طول ۳۶ سال اخیر بارها از همین مسیر عبور کرده ام و اتفاقات ناگواری را بشخصه شاهد بوده ام و بارها تا مرحله مرگ پیش رفته ام. گاهی آنقدر فشار زیاد می شد که نرده های آهنی تخریب شده و حاجیان ناخواسته و براثر فشار به اطراف خیابان می افتادند. متأسفانه در این سال ها با احتمال اینکه ممکن است ازدحام جمعیت منجر به فشار و تخریب نرده های دو طرف خیابان شود اقدام به محکم نمودن میله های آهنی دو طرف خیابان کرده اند. یعنی به جای ایجاد امنیت، راه های فرار حاجیان را در صورت ازدحام بسته اند.
۲٫ در این سال ها حجاج از همین خیابان تردد داشته اند حال سؤال این است؛ آیا در کنار طرح توسعه مسجدالحرام و مطاف و… آیا نباید مسیر تردد حاجیان از مشعرالحرام و منا تعریض شود؟ آیا لازمه تردد امن جمعیت میلیونی، اتوبان های دو و سه طبقه نیست؟
۳٫با توجه به طرح توسعه مکه و اینکه گفته می شود سال آینده حج پذیرای حدود ۵ میلیون حاجی خواهد بود آیا توجهی هم به محدودیت زمین در عرفات و مشعر و منا شده است ؟ چرا مقامات عربستان خود را بی نیاز از توضیح در این رابطه می دانند.
۴٫ با توجه به اینکه از امسال به مدت ۱۲ سال حج در شدت گرما برگزار خواهد شد، چرا کمترین تمهیدی برای مقابله با شدت گرما اتخاذ نمی شود.
حاجی از وادی محسر درانتهای مشعر الحرام،راه یک ساعته تا محل رمی جمرات را قریب دو ساعت طی می کند و در طول این مسیر هیچ آبی برای نوشیدن نیست. این نقیصه خود زمینه ساز بروز فاجعه ای از نوع فاجعه امسال است. چرا که حاجیان در شدت گرما در زیر آفتاب از امکان نوشیدن آب محروم هستند و در صورت بروز فاجعه به دلیل بی حالی و بی رمق شدن زودتر تسلیم مرگ می شوند.
۵٫ طبق مسموعات قابل ملاحظه که برای اینجانب کاملاً قطعی است، گرایش های مذهبی افراطی برخی مأموران بخش های مختلف عربستان در افزایش تعداد کشته های ایرانی مؤثر بوده است. با حذف جزئیات به صراحت اعلام می کنم که با تعصب جاهلی و غیر انسانی نسبت به کمک رسانی به مجروحان ایرانی چه بسا عمداً تعلل شده است. هستند افرادی از مجروحان ایرانی و از عزیزان اهل سنت که در صحنه مکرر شنیده اند که اگر مجروح ایرانی است بگذارید جان دهد و بمیرد. طبعاً این رفتار را بنده به عنوان رفتار رسمی دولت عربستان تلقی نمی کنم بلکه به عنوان جریان افراطی در درون مأموران ادارات عربستان مشهود است.
۶٫ آماده نبودن برای بحران آن هم در حج به هیچ عنوان پذیرفته و قابل توجیه نیست و اینکه عصر روز حادثه هنوز مجروحان بین جنازه ها بوده اند نشان از کمترین آمادگی دارد. در واقع بیشتر کشته ها در مرحله بعد جان باخته اند چون کسی به فریادشان نرسیده است. بحث کمبود نیروهای اورژانس و خدمات رسانی پزشکی در این ماجرا و نداشتن تمهیدات جدی مسأله مهمی است و در بررسی ایجاد این فاجعه انسانی نقش و جایگاه مهمی دارد.
۷٫ ۳۶ سال قبل در همین ایام شاهد کشته شدن حدود ۴۰۰ حاجی در وقت سنگ زدن به شیطان در منا بودم. امسال نیز مرثیه خوان خواهران و برادران زائر بودم که از مکه به عرفات و از عرفات به منا کوچ کردند و بعد از دو روز اعمال فشرده و قبل از رمی جمرات به مسلخ کشیده شدند و قربانی ناکارآمدی های مدیریتی شدند.این جانباختگان سند بی کفایتی مدعیان هستند.
*مدیر کاروان حج / مکه مکرمه
**روزنامه ایران/دوشنبه ششم مهر

منبع: ایرنا

دیدگاه شما

آخرین اخبار