30. بهمن 1398 - 15:16   |   کد مطلب: 6433
برخی از خانواده‌­ها بدون داشتن آگاهی یا با داشتن آگاهی، برخی از تصاویر خانوادگی شخصی خود را منتشر می­‌کنند و این تصاویر مورد سوء استفاده قرار می­گیرد که حتی منجر به فروپاشی خانواده‌­ها می­‌شود.
 تله در تلگرام

به گزارش شبنم ها، این روزها شبکه­ اجتماعی تلگرام، تبدیل به سرویس پیام ­رسان محبوب اکثر ایرانی‌ها شده است. این شبکه اجتماعی خیلی دیرتر از سایر رقبا (واتس­آپ و لاین و…) پا به عرصه گذاشت؛ اما به سرعت جای خود را در بین جوانان و خانواده ­های ایرانی باز کرد. گفته می­شود که این نرم ­افزار سبک را دو مهندس روسی ساخته‌­اند.

مزیت این نرم‌­افزار در قیاس با انواع شبکه­‌های اجتماعی در این است که از افشای هویت استفاده­‌کنندگان جلوگیری می‌کند، لذا این ویژگی باعث شد تا در کوتاه­‌ترین زمان مورد استقبال بسیاری از مخاطبان قرار گیرد. به اذعان بسیاری از کارشناسان نرم‌­افزار و شبکه، تلگرام را می‌توان پدیده این روزهای فضای مجازی دانست برای اینکه توانسته گوی سبقت را از سایر شبکه­‌های اجتماعی برباید. این نرم­‌افزار به سرعت در اپ موبایلی برنامه‌های‌ دنیا رشد کرد و به برترین برنامه رایگان در ۴۶ کشور از آلمان تا اکوادور آمریکا و چند کشور دیگر دست یافت.

طبق آخرین آمار گفته می­شود، که از ابتدای سال ۲۰۱۵ کوچ به تلگرام به اوج خود رسیده است و تاکنون حدود ۴ میلیون کاربر ایرانی از وایبر به تلگرام کوچ کرده‌اند. بنا بر آخرین آمار، تعداد ایرانی‌­های حاضر در این شبکه به ۲۷٫۵ میلیون نفر می‌رسد.

به هر شکل، حدود یکسالی می شود که تب تلگرام در کشور بالا گرفته است. استفاده مفرط از این شبکه اجتماعی تأثیرات مخربی را در زندگی افراد جامعه گذاشته و باعث نابودی زندگی آنان شده است. در واقع تلگرام به مانند تله‌­ای است که افرادی که اسیر آن شده‌­اند رهایی از آن مشکل است.

مردم فکر می‌­کنند که در فضای مجازی هیچ محدودیتی وجود ندارد و به همین دلیل برخی از رازهایی را که کم‌تر بر زبان می‌آورند به آسانی در این شبکه‌های انتشار می‌دهند و نمی‌­دانند که با این عمل حریم خصوصی خود را به خطر انداخته‌­اند.

شبکه‌­های اجتماعی، سناریویی مبتذل است که توسط استعمارگران و استبداد غرب­گرا طراحی شده که سعی دارند هجمه­‌های سنگین تهاجمات فرهنگی خویش را بر پیکره کشورهای اسلامی وارد کنند. چرا که غرب در یک مدت کوتاهی در اوایل ۲۰۱۲ از این شبکه‌­های اجتماعی نظیر واتس اَپ، وایبر، تانگو، بی تاک، وی چت، لاین و… عبور کرد. از آن زمان تلاش می­‌کنند تا با تأثیر بر ایدئولوژی جوامع مختلف را مورد هدف قرار دهند و پارادایم­‌های غربی را جایگزین سایر فرهنگ­های اصیل نماید.

نتیجه آن هم اکنون این است که فرزند خانواده در خانه از طریق اینترنت و ماهواره و گوشی موبایل خود از خانواده، دین و فرهنگ اصیل خود فاصله بگیرد. در برخی از این گروه­ها تلگرام که لینک یک گروه در سایر گروه­ها گذاشته می­شود؛ مخاطب با یک کلیک وارد فضایی می­شود که ممکن است عکسها و فیلم­های مبتذل در آنجا دیده شود هر چند که بهترین راه، جدایی و ترک گروه می­باشد.

از طرفی با توجه به این که نرم افزار تلگرام سبک و کم حجم می‌­باشد؛ استیکرها و کلیپ­های فراوانی در این شبکه منتشر می­‌شود که خیلی از آنها مستهجن و پرنو می‌باشد. متأسفانه با بررسی و نگاهی علمی و کارشناسی شده کاملا مشهود است که ۵۰% از افرادی که در این شبکه­‌ها ورود کرده­‌اند به قصد سرگرمی بوده و در کنار آن طنزهای هدفدار، شوخی­های بی­‌معنی و عکسها و فیلم­های غیرمتعارف و ترانه­‌های غربی نیز منتشر می­‌شود.

حتی دیده می شود که برخی از خانواده‌­ها بدون داشتن آگاهی یا با داشتن آگاهی، برخی از تصاویر خانوادگی شخصی خود را منتشر می­‌کنند و این تصاویر مورد سوء استفاده قرار می­گیرد که حتی منجر به فروپاشی خانواده‌­ها می‌­شود. حتی گفته می شود که ۴۴ درصد طلاق‌ها در چند سال اخیر، به دلیل ارتباط‌های مخرب در این شبکه­‌ها بوده است.

متأسفانه در این شبکه‌­ها، اباحی­گری، روابط نامشروع جنسی مجازی، هتاکی­‌های جنسی و چت­‌های مستهجن موضوعی نگران کننده است که این روزها در تلگرام به اوج خود رسیده است. لذا چه مناسب است که دولت با ابزار فنی و علمی و با استفاده از امکانات، روش استفاده از این شبکه‌­ها را هدفمند و هوشمند نماید. چرا که اینترنت، ماهواره و شبکه­‌های اجتماعی می‌­توانند بستری برای هدف و هویت و فرهنگ ناب اسلامی باشد و نه این که چشم خود را بر واقعیات جامعه بسته و با دست خویش، فرزندان و خانواده خود را طعمه افکار فریب، غربیان و دشمنان اسلام کنیم .

انتهای پیام/

منبع: صبح توس

دیدگاه شما

آخرین اخبار