22. شهريور 1399 - 11:08   |   کد مطلب: 24537
چند روزی است فضای مجازی متأثر از چند تغییر جزئی در تصاویر کتابهای درسی مقطع ابتدایی است . تصاویری که عده ای را در حذف قرآن به صحنه انتقاد کشانده و عده ای دیگر را در موضوع تصویر کارتونی دو دختر . موضوعاتی جزئی که به نظر می رسد پرداختن رسانه ها به آن با اهداف خاصی همراه است .

بچند روزی است در کنار بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید که با ابهامات و تناقض های رفتای و گفتاری مسئولین و مدیران ذیربط همراه بوده است ، می گذرد . ابلاغیه ها و شیوه نامه های متغیر در کنار مصاحبه های متناقض مسئولین آموزش وپرورش و وزارت بهداشت باعث شده است تا به بخشی از نگرانی مردم در خصوص ادامه تحصیل فرزندان خود دامن زده شود . نگرانی به حقی که انتظار می رفت با انسجام در اعلام شیوه نامه و دقت در اجرای آن در کنار همکاری و همیاری همه نهادها و دستگاههای دولتی و مردمی یک مدل و نظم جدید در عرصه تعلیم و تربیت را نیز شاهد باشیم . نظمی شبیه نظم مراسم های عزاداری سیدالشهدا(علیه السلام) که علاوه بر تحسین همگان ، نقطه عطف جدیدی را در نظم پذیری هیئت های مذهبی نمایان ساخت .
امام متاسفانه به هر دلیل  نگرانی به حق والدین پاسخ در خور خود را نیافته است و محدودیت های فراروی آموزش و پرورش در زمینه تامین مایحتاج بهداشتی و آموزش های لازم نیز این نگرانی ها را تشدید می نماید که البته امیدواریم در روزهای آتی با حضور مؤثر ستاد ملی مبارزه با کرونا و اختصاص اعتبارات لازم در کنار هم افزایی نهادها و دستگاههای مختلف مردمی و دولتی این نگرانی ها به حداقل خود برسد .
اما نکته خاصی که در این روزها در بستر فضای مجازی دست به دست می شود ، موضوع تغییراتی جزئی در دو کتاب درسی مقطع ابتدایی است . در جلد کتاب ریاضی سوم ابتدایی تصویر کارتنی چند دختربچه حذف شده است و در کتاب فارسی اول ابتدایی نیز ظاهرا تصویرقرآن از زیر میز تلو.یزیون به تصویر گلدان تغییر یافته است . البته دایره این تغییرات به همین دو ختم نمی شود و کتاب های دیگری نیز تغییر داشته اند .
رسانه های اصلاح طلب امروز به صورت پررنگ به این موضوع وارد شده و به انتقاد از تفکیک جنسیتی!! در کتاب های درسی پرداختند . گویا فراموش کرده اند که این دولت به توصیه و تبلیغ و حمایت خود آنها روی کار آمده است و عمده مدیران وزارت آموزش و پرورش نیز از عناصر شناسنامه دار اصلاح طلب می باشند .
تیتر یک روزنامه اعتماد امروز شنبه بیست و دوم شهریوماه: "جدایی جنسیتی در کتاب درسی " است . گویی در کشور ما همه مشکلات حل شده و تنها مشکل باقیمانده مسئله موهوم و فرضی جدایی جنسیتی است .       
برای روشن شدن ماجرا به تعدادی از کتابهای درسی ابتدایی رجوع کردیم : همان طور که مشاهده می کنید در کتاب علوم تجربی و هدیه های آسمانی سوم دبستان فقط تصویر دختر است و هیچ پسری نیست.
در کتاب آموزش قرآن، مطالعات اجتماعی و فارسی سوم دبستان هم تصویر دختران و هم تصویر پسران است.
پس چرا رسانه های اصلاح طلب در کنار رسانه های معاند و ضد انقلاب فقط به جلد ریاضی سوم دبستان گیر داده اند و بقیه را سانسور کرده اند؟!
جواب در خصوص ضدانقلاب و معاندین  واضح است، چون ضد انقلاب نگران حقوق دختران و زنان نیست بلکه دنبال بهانه ای است که با آن جامعه زنان و دختران ایرانی را حساس کند و به آنها به دروغ القا کند که نظام اسلامی ضد زن است!
و اما در خصوص اصلاح طلبان به نظر می رسد با توجه به اوضاع نابسامان معیشتی و اقتصادی مردم در کنار دستاوردهای تقریباً هیچ سیاست خارجی ، باعث شده است تا آنها برای فرار از بار مسئولیتی خود در قبال دولت تدبیر و امید زمین بازی را به زمین فرهنگ تغییر دهند و در انتخابات پیش رو در این زمین بازی کنند . مسئوله آزادی زنان ، حجاب ، کنسرت و موسیقی و ورود زنان به ورزشگاه و... در زمره این مسائل خواهد بود که البته با توجه به محدودیت های ایجاد شده از کرونا چاره ای ندارند جز اینکه به مسائل پیش پا افتاده و جزئی نظیرحذف دو تصویر کارتونی دخترانه وارد شوند .
و اما نکته پایانی در خصوص حذف تصویر قرآن از زیر تلویزیون : به نظر می رسد پرداختن به این موضوع نیز برای انحراف افکار عمومی از مسائل دیگری است که در کشور و آموزش و پرورش می گذرد . بدون شک پرداختن به این موضوع که مسئولین آموزش و پرورش پاسخ آنرا هم جانمایی نامناسب قرآن در تصویر اعلام کرده اند ، در این شرایط خاص تعلیم و تربیت منطقی نیست . در اینکه رگه های نفوذ و اجرای سند 2030 علیرغم تمامی تاکیدات صورت گرفته به صورت خزنده و غیر رسمی در حال پیگیری است ، تردیدی نمی باشد ولی باید یادمان باشد که این سند تفکرات و مبانی فکری دانش آموزان را نشانه رفته است و برای مقابله با آن باید دقیقاً از همین نقطه و در حوزه تربیت صحیح اسلامی وارد شویم . نکته مهمی که در دیدار رهبر معظم انقلاب با مدیران آموزش و پرورش نیز مورد تاکید قرار گرفت .

حسین ربیعی کارشناس رسانه

تصاویر تکمیلی: 
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار