30. آذر 1396 - 11:49   |   کد مطلب: 20003
صدای پای مدرنیته در کهن ترین سنت ایرانی به گوش می رسد؛
دورهمی کافه ای؛ بدعتی نوظهور در تحریف شب یلدا
بی شک شب یلدا در متن خود مقوم خانواده است و اینچنین ارتباطات شکوهمند انسانی در غبار بی مهری ارتباطات جمعی در شبکه های اجتماعی به نحو احسن به بار می نشیند اما در سال های گذشته برخی بدعت های ناصواب سعی در تحریف این سنت حسنه دارد.
دورهمی کافه ای,بدعتی نوظهور,تحریف شب یلدا,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از اصفهان شرق : شب یلدا به عنوان بلند ترین شب سال، نوید بخش وقایع خوب و مثبت در فرهنگ ایرانی اسلامی است و چه واقعه ای از این مهمتر که فرهنگ ناب صلۀ رحم در آن به جوشش در می آید و بار دیگر سنت حسنه خانواده گرایی و ارتباطات غنی میان فردی در برابر موج سهمگین مدرنیته، اندکی از انزوا خارج می شود.

شب یلدا؛ نماد بارز فرهنگ عمومی

در تبیین اهمیت این مسأله باید گفت شب یلدا نماد بارز فرهنگ عمومی مردم است؛ فرهنگی که به آحاد مردم تعلق دارد و فارغ از تشخص و پست و مقام و منصب زیر چتر آن گرد هم می آیند و اینچنین فضای حقیقی جامعه با نفی فضای مجازی، بار دیگر نفس تازه ای می کشد و رشد و تعالی فرهنگ زندگی در سایۀ انتقال ارزش ها و آموزه های متعدد اخلاقی و اسلامی در به منصۀ ظهور می رسد.

خانواده؛ مهمترین کارکرد شب یلدا با طعم ارتباطات با شکوه انسانی

بی شک شب یلدا در متن خود مقوم خانواده است و اینچنین ارتباطات شکوهمند انسانی در غبار بی مهری ارتباطات جمعی در شبکه های اجتماعی به نحو احسن به بار می نشیند.

در تشریح اهمیت ارتباطات انسانی همین بس که بدانیم حامیان مدرنیته و مبدعان ارتباطات جمعی؛ روابط انسانی را به هیچ انگاشته اند در حالی که در آموزه های دینی به شدت بر ارتباطات انسانی و تعاملات چهره به چهره تأکید شده است.

تأملی کوتاه در این مسأله نشان می دهد پیامبر اکرم(ص) به مانند دیگر پیامبران الهی در پی ارتباطات انسانی و نیز ملاقات های حضوری بوده است همانگونه که ائمۀ اطهار(ع) نیز در راستای سنت و سیرۀ پیامبر اکرم(ص) این مهم را در قالب احادیث و روایات دنبال کرده اند.

ارتباطات انسانی در شب چله؛ راه رهایی از  نهیلیسم در فضای مجازی

با این تفاسیر بهتر می توان به عمق کارکردهای شب یلدا به عنوان بهانه ای برای دورهمی همۀ اعضای خانواده  پی برد؛ به ویژه آنکه آشفتگی مردم در تعامل غیر هدفمند با مظاهر مدرنیته از قبیل تلگرام و اینستاگرام به خوبی مشهود است و در واقع به نهیلیسم رفتاری کاربران ارتباطات جمعی در فضای مجازی منتهی شده است.

این چالش در حالی است که شب یلدا از فرهنگ های ارزشی مختلف و معنادار سرشار است و می تواند خلأهای موجود در عرصه های فرهنگی را تا حدود زیادی ترمیم دهد؛ در حقیقت طولانی ترین شب سال نقطۀ آغاز اصلاح سبک زندگی است که می تواند برخی مظاهر مدرنیته و سوء رفتارهای مخاطبان آن  را مدیریت کند.

تحریف کهن ترین جشن ایرانی در سایۀ دورهمی در مراکز تفریحی

لیکن تحقق این مهم در گرو برگزاری صحیح آن سنت حسنه  است؛ لذا بدعت گذاری در این سنت اجتماعی و انتقال آن از خانه و خانواده به سوی مراکز تفریحی هم چون تالارها و باغ تالارها، مکان های تفریحی سرباز و تورهای مختلط با اعمال غیر شرعی، به نوعی کج سلیقگی و تحریف کارکردهای شب چلّه به عنوان یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است.

بدعتی که فرهنگ عمومی جامعه را دستخوش تغییر خواهد کرد که نتیجۀ تحریف فرهنگ، نیز در نهایت به ناهنجاری های اخلاقی و فرهنگی منجر خواهدشد.

در تبیین این مسأله باید به مراکز تفریحی شرق اصفهان هم چون تپه های ماسه ای ورزنه و خارا و همچنین رشته کوه های کلاه قاضی اشاره کرد که از یک سو بیانگر ظرفیت عظیم این منطقه در گردشگری و جذب توریسم است و از مسئولان شرق اصفهان و مدیران استان انتظار می رود به منظور بسط و گسترش ظرفیت های گردشگری و بهبود فضای اشتغال از طریق صنعت توریسم در این منطقه اقداماتی عاجل صورت گیرد.

از سوی دیگر نیز باید از تعریف کارکردهای شب یلدا در تالارها و مراکز تفریحی ابراز نگرانی کرد زیرا از بین بردن جایگاه خانواده در شب چله و تقلیل دستاوردهای فرهنگی آن به یک دورهمی تفریحی در تالارهای شهر با اهداف واقعی و متعالی یکی از کهن‌ترین جشن های‌ ایرانی در تضاد است؛ هم چنین بدعت گزاری در سنت خود موجبات ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی را موجب می شود که متأسفانه برخی دورهمی های تفریحی در مراکز گردشگری و توریستی  نه تنها موجبات تقویت نهاد مقدس خانواده را موجب نمی شود بلکه در عمل به کارکردهای ضد خانواده و آنارشیسم اجتماعی منتهی می شود که این پدیدۀ شوم صرفاً در ساحت سبک زندگی غربی  و اباحه گری خود را آشکار می سازد.

با این اوصاف شایسته است متولیان فرهنگی شرق اصفهان، تبیین کارکردهای فرهنگی شب چله در ارتقای ارتباطات انسانی و صیانت از ارزش های ایرانی اسلامی در چارچوب خانواده تلاش کنند تا از این رهگذر مهم ترین جشن ایرانی با ابعاد حقیقی خود در ساحت فرهنگ ناب اسلامی تجلی یابد.

انتهای پیام/ص

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار