6. تير 1400 - 11:54   |   کد مطلب: 24815
برخی تصور می کنند که تعارضات زناشویی هیچگاه حل شدنی نیست چرا که ناشی از انتخاب اشتباه در ازدواج هستند.

به گزارش شبنم ها، افراد با کاراکترهای شخصیتی مختلف دربرابر مشکلات و اختلافات زناشویی واکنش های متفاوتی نشان میدهند، برخی از زوج ها یا افراد می توانند به راحتی مشکلات را مدیریت کنند اما برخی دیگر تا به یک مانع بر می خورند، تصمیم به جدایی می گیرند و تصورشان این است که رابطه به بن بست رسیده و قابل ترمیم نیست، در حالیکه اختلافات در زندگی هر زوجی کم و بیش وجود دارد مهم این است که چطور افراد می توانند موانع را برای دستیابی به اشتراکات بیشتر و زندگی آرام تر از بین ببرند.

اینکه چطور هر فردی می تواند دربرابر همسرش واکنش نشان دهد، انتقاد کند و انتقاد بشنود و چگونه ارتباط عاطفی خود را حفظ و ترمیم کند، همه مسائلی هستند که در مدیریت تعارضات زناشویی قابل بحث می باشند. در زوج درمانی ها گفته می شود که عمده مشکلات زوجین با هم بر سر مسائل ارتباطی است چرا که افراد زمانی که بتوانند درست و صحیح با هم ارتباط برقرار کنند، قادر خواهند بود مشکلاتشان را هم کمتر کنند.

نکته مهم دیگر این است که بدانید هیچ رابطه ای بدون اختلاف و تفاوت نیست چرا که هیچ دو نفری کاملا شبیه هم نیستند و مشخص هم نیست که اگر شما فردی کاملا شبیه خود را پیدا می کردید، می توانستید با او زندگی خوبی داشته باشید پس این تفکرات قالبی رادور بریزید و بدانید که مهارت افزایی زمان بر است و اگر می خواهید به این مهم دست پیدا کنید به این نکات توجه کنید:

1-تمرین خود ـ آرام بخشی

شما در یک لحظه از جر و بحث و مشکلی که با همسرتان پیدا کردید، احساس میکنید که یک طوفان در حال وقوع است و تعارض شدید در حال رخ دادن می شود، بهتر است در این زمان خود آگاه شده و تصمیم بگیرید که یک مهلتی به خودتان بدهید. بروید قدم بزنید، دوش بگیرید، کتاب بخوانید، خلاصه هر کاری که می خواهید انجام دهید مثل اینکه چند نفس عمیق بکشید و آرام شوید و سپس با چارچوب ذهنی بهتر شروع به صحبت کنید.

شاید الان به نظرتان این روش خنده دار بیاید که چطور وقتی در آستانه یک درگیری خانمان برانداز با همسرتان هستید، می توانید بروید دوش بگیرید یا کتاب بخوانید! اتفاقا بهترین وقت زمانی است که جرقه های یک بحث زده شده ، بهتر است به همسرتان بگویید که به زمان احتیاج دارید تا در یک فرصت بهتر صحبت کنید و بحث را کاملا متوقف کنید بدون اینکه مدام با هم درگیر شوید به اتاق خودتان بروید یا به حیاط رفته و قدم بزنید ، سپس در زمانی که عصبانیتتان فروکش کرد به صحبت بپردازید. این تمرین سخت اما شدنی است، امتحانش کنید.

2-شروع آرام گفت وگو

حال زمان آن رسیده که صحبت کنید ، دقت کنید که مکالماتتان معمولا به نقطه ای منتهی می شوند که از آن شروع شده اند، در نتیجه با لحنی آرام بحث خود را آغاز کنید به جای داد و فریاد بنشینید ، آرام بگیرید و بعد شروع به صحبت کنید. در  حین صحبت انتقاد و سرزنش نکنید چرا که زبانه های دعوا را شعله ور می کند و طرف مقابلتان جری می شود که او هم تهدید کند و سرزنش را شروع کند بنابراین از جملات «من نظرم این است که...»، «من اعتقاد دارم که...» استفاده کنید و واقعه را توصیف کنید ، در اینجا مهم این است که مودبانه صحبت خود را انجام دهید.

به طور مثال به همسرتان بگویید: دیشب وقتی که می خواستم درباره فیلم صحبت کنم و تو مشغول تلفن کردن بودی، واقعا احساس بدی به من دست داد» می توانید چیزی شبیه این را هم بگویید: «به نظر می رسد که باید می دانستم تو می خواهی درباره آن فیلم صحبت کنی» یا «آیا به نظر می رسه که من با دیگران بیشتر صحبت می کنم تا با تو؟»

توجه مثبت مشروط هم اینجا جوابگو است مثلا اینکه: من تو را خیلی دوست دارم، اما وقتی که فلان کار را می کنی، ناراحت می شوم.

3-تعمیر رابطه و تشنج زدایی از تعارض

برای کمک به تشنج زدایی و تعمیر رابطه و تعارضات بهتر است از عباراتی مثل «بزار دوباره تلاش کنم» یا «متأسفم» استفاده کنید. اگر اشتباهی مرتکب شده اید به جای اینکه از زیر بار آن خود را خلاص کنید بهتر است ابراز تاسف خود را نشان دهید مطمئن باشید که در این صورت اختلاف کوچکتر شده و همسرتان دید بهتری پیدا میکند و به این می اندیشد که شما می خواهید مشکل را حل کنید.

در این شرایط برای رفع مشکل می توانید سوال بپرسید مثلا «درباره من به عنوان مادر یا پدر چه احساسی داری»، «درباره جایی که زندگی میکنیم چه حسی داری»، «دوست داری چی رو تغییر بدهیم»، «آیا فکرمیکنی من به تو توجه نمیکنم، یا «فکرمیکنی من زیاد پشت تلفن وقت میگذرونم».

4-گوش دادن به احساسات و آرزوهای اساسی شریک زندگی تان

هر یک از طرفین در زندگی زناشویی نیازها و خواسته هایی دارند که وقتی آنها را درخطر می بینند دچار اختلاف می شوند، شما باید از دو جهت به این مقوله توجه کنید. از یک طرف به گفت وگوهایتان وضوح بیشتری بدهید و احساسات و خواسته های خود را شفاف و  دقیق بیان کنید و از سوی دیگر هم یک شنونده خوب باشید و سعی کنید خواسته های اساسی شریک عاطفی تان را کشف کنید. پس هیچ یک از طرفین نباید فقط گوش یا فقط دهان باشند هر دو هم می بایست حرف بزنند و هم خوب بشنوند تا مشکلات کمتر بشود. بهتر است در پیش آمد  کردن یک اختلاف به نیازها و خواسته های طرف مقابلتان گوش داده و سعی کنید اگر منطقی هستند آن را تایید کنید.

5- نسبت به همسرتان نفوذپذیر باشید

برخی افراد در مذاکره ها فقط مصالح خود را در نظر می گیرند و توجهی هب خواسته ها و نظرات طرف مقابل ندارند اینها وقتی وارد رابطه عاطفی هم می شوند این روش را پیاده می کنند و انگار چون یک رباط هستند که چیزی در آنها رسوخ نمی کند بهتر است نظرات و ایده های همسرتان را مهم تلقی کنید و به آنها احترام بگذارید. حتی اگر در جایی نوع اختلاف تربیتی با بچه ها هم پیدا کردید در مقابل بچه ها با او هم نظر باشید  و بعد در این رابطه در خلوت صحبت کنید.

6-مذاکره و مصالحه

 مصالحه یک هنر است.  در مصالحه هر دو طرف بایستی احساس احترام، درک و حمایت بکنند. هر طرف چیزی به دست می آورد و چیزی از دست می دهد، در نتیجه هر دو برنده اند. بنابراین بهتر است در هر اختلافی بدنبال رفع آن باشید نه اینکه هر کسی بیاید میخ خود را بکوبد یا به عبارتی گربه خود را برقصاند و برود و انتهای آن هم با منطق یا بی منطق چیزی بشود که خودش می خواهد! این دیگر اسمش مصالحه نیست بلکه یک زور و اجباری است که طرف مقابل به هر دلیلی آن را با فشار پذیرفته و صلحی در کار نیست. بنابراین بهتر است که در هر اختلاف حق به جانب بوده و نتایجش را در نظر بگیرید.

ودر نهایت برای بهترین زمان بحث و صحبت با همسر خوب است که زمان و مکان مناسبی انتخاب کنید ، شکایت هایتان را به زمان حال محدود کنید نه اینکه به گذشته یا اینده بروید، خواست هایتان را صریح و واضح بگویید و در نهایت توهین و خشم در رفع مشکل نداشته باشید تا اگر انتقادی هم دارید به زبان مثبت باشد.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار