1. مهر 1399 - 15:21   |   کد مطلب: 24556
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا درباره نحوه تشخیص اخبار جعلی از واقعی در فضای مجازی توضیحاتی داد.

به گزارش شبنم ها،

سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه تشخیص اخبار جعلی از واقعی در فضای مجازی، گفت: کاربران همواره به سرخط اخبار شک کنند. سرخط خبر‌های جعلی اکثراً جالب و تعجب‌برانگیز هستند، اگر سرخط خبر باور‌ناپذیر بود، احتمال دهید که خبر جعلی است.

وی با اشاره به شناسایی منبع خبر توسط دنبال کنندگان اخبار، افزود:  اگر خبر از جایی به دست شما رسیده که برایتان نامشخص و نا آشنا است، درباره آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، همچنین سایت‌های وابسته به گروه‌های معاند و بیگانه در این رابطه اخبار جعلی را به طور هماهنگ در فضای مجازی تولید و پخش می‌کنند.

سرهنگ رجبی به فرمت‌های ناشناخته اخبار اشاره کرد و گفت: اخبار ساختگی در خود خطا‌های املایی و گرامری دارند و فرمت ظاهریشان هم غیرعادی و غیرمعمولی است، پیوست و مستندات اخبار باید به صورت مشخص قابل دریافت باشد، لذا اخبار و گزارش‌های جعلی معمولاً با اسناد و مدارک صوتی و تصویری دستکاری شده همراه هستند، از طرفی می‌توانید عکس یا فیلم را در اینترنت جست‌وجو کنید تا صحت و درستی آن را بیابید.

وی افزود: باید به تاریخ‌های درج شده در اخبار  دقت شود، چرا که در مطالب جعلی ممکن است افراد زمان رخداد‌ها را دستکاری کرده و تغییر داده باشند. همچنین نام نویسنده مطلب باید در انتها و یا ابتدای اخبار درج شده باشد، لذا عدم درج منبع و نام نویسنده در خبر می‌تواند نشانه ساختگی بودن آن‌ باشد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار